اپراتورها

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

May 18, 2020
11:57 دوشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111999

راه اندازی مرکز آزمون پلتفرم و خدمات آنلاین توسط شهرداری تهران و ایرانسل

 
تفاهم‌نامه همکاری میان ایرانسل و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با تمرکز بر دو محور راه‌اندازی مرکز آزمون و تجربه کاربری سرویس‌های مختلف شهر هوشمند امضا شد.
 
به گزارش پیوست، هدف از امضای این تفاهم‌نامه که مقدماتش از آبان ماه میان ایرانسل و شهرداری تهران فراهم شده بود، توسعه راهکار‌های تخصصی شهر هوشمند در تهران است. با اجرای این تفاهم‌نامه تلاش خواهد شد تا در حوزه‌های مختلف شهری خدمات جدیدی برای شهروندان ایجاد شود.
 
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، محمد فرجود در مراسم آنلاین امضای تفاهم‌نامه میان این سازمان و ایرانسل اعلام کرد: «بسیاری از بسترهای ارائه خدمات شهری بر بستر موبایل قرار دارد و از بستر ایرانسل نیز استفاده کرده‌ایم، اما موضوع شهرهوشمند علاوه بر اینکه مورد توجه شهرداری تهران بوده، ایرانسل نیز توجه ویژه‌ای به آن داشته است.»
 
او با اشاره به مذاکراتی که از گذشته با ایرانسل برای توسعه شهر هوشمند انجام داده‌اند گفت: «تا کنون مرکز آزمون تخصصی برای آزمون سرویس‌ها و پلتفرم‌های ارائه سرویس و حتی شبکه نداشتیم، حال قرار شده است با همکاری ایرانسل و شهرداری تهران و با توجه به دسترسی‌هایی که این دو نهاد ایجاد خواهند کرد بسیاری از سرویس‌های ارائه کننده خدمات شهری در این مرکز آزموده شوند.» او ادامه داد: «همچنین مرکز تجربه کاربری نیز در کنار مراکز آزمون شکل خواهند گرفت در این مراکز سرویس‌هایی که قرار است به شهروندان ارائه شود در معرض استفاده و کاربرد آنان قرار خواهد گرفت در این مرکز شهروندان می‌توانند سرویس‌ها را تست بکنند و از آن استفاده کنند.»
 
فرجود با اشاره به محور توسعه تخصصی شهر هوشمند که در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است گفت: «برنامه‌های تخصصی توسعه شهر هوشمند که در دستور کار دو طرف قرار دارد طبق این تفاهم‌نامه امیدواریم شکل اجرایی به خود گیرد.»
 
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ به سوال پیوست که آیا برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه با ایرانسل اقدام به انعقاد قرار داد خاصی کرده‌اید گفت: «این تفاهم‌نامه به‌گونه‌ای طراحی شده که نیاز به انعقاد قرارداد میان شهرداری و ایرانسل ندارد؛ بلکه هر دو طرف داشته‌های خود را برای ایجاد مرکز آزمون یا سایر مراکز و پروژه‌ها ارائه می‌دهند و کار پیش می‌رود.»
 
حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کرونا موجب شد عقب‌ماندگی برنامه‌های توسعه شهرهوشمند تقریبا ۲ سال جلو بیافتند و جبران شود گفت: «در گذشته در غیاب فعالیت‌های فاوای شهرداری بسیاری از شرکت‌های نوپا شکل گرفته و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.» او اظهار امیدواری کرد تا این تفاهم‌نامه منجر به توسعه سریعتر پروژه‌های شهرهوشمند شود. همچنین او از دست‌اندرکاران امضای تفاهم‌نامه درخواست کرد که سریعتر تفاهمنامه‌ را اجرا کنند.
 
 
مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد که هم‌اکنون در مقایسه با قبل از شیوع کرونا مصرف اینترنت ۳۰ درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این افزایش در ماه‌های آینده به ۵۰ درصد نیز برسد.
 
در مراسم آنلاین امضای تفاهم‌نامه میان شهرداری و ایرانسل مدیرعامل ایرانسل، بیژن عباسی آرند نیز اظهار امیدواری کرد تا این تفاهم‌نامه بتواند زمینه توسعه جدی‌تری از سرویس‌ها را در شهر تهران برای شهروندان فراهم کند.
 
او با اشاره به اینکه ایرانسل مدت‌هاست روی اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری کرده است گفت: «هم‌اکنون تهران و تعدادی از شهرهای بزرگ کشور علی‌الخصوص مراکز استان به اینترنت اشیا یا ‌IOT تجهیز شده‌اند اما متاسفانه با اینکه شبکه آماده شده است اما سرویسی که قابلیت ارائه روی این بستر را داشته باشد هنوز فراهم نشده است امیدواریم از طریق این تفاهمنامه بتوانیم برخی از سرویس‌های شهر هوشمند را بر بستر اینترنت اشیا ارائه دهیم.»
 
بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل نیز در پاسخ به پرسش پیوست در خصوص اینکه آیا اجرای پروژه‌خاصی نیز در این تفاهم‌نامه تعریف شده است گفت: «در این تفاهم‌نامه از پروژه خاصی نام برده نشده است اما هم‌اکنون برای چندین سرویس مختلف از جمله ارائه سرویس‌های شهری روی اینترنت اشیا، بیزنس پلن اولیه نیز طراحی شده است.»
 
او افزود: «زیرساخت لازم برای ارائه این سرویس‌ها از سوی ایرانسل آماده شده است، همچنین برای بومی سازی ماژول‌ها و سنسورهای آن نیز سرمایه‌گذاری اولیه صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم سریعتر روی این بستر سرویس ارائه دهیم.»
 
عباسی آرند گفت: «از جمله سرویس‌هایی که می‌توان از طریق اینترنت اشیا ارائه کرد موضوع خوانش کنتورهای آب، برق و گاز است که تا حدودی نیز هوشمندسازی کنتورهای آن صورت گرفته است. از دیگر سرویس‌هایی که می‌توان در بستر اینترنت اشیا ارائه کرد ارائه سرویس‌های بهتر به آتش‌نشانی است تا مانع اتفاق‌های گذشته شویم.» او ادامه داد: «با توجه به سهامداری ایرانسل در اسنپ در نظر داریم برخی از سرویس‌های شهری را از طریق این پلتفرم به شهروندان ارائه دهیم.»
 
مدیرعامل ایرانسل تاکید کرد که از استارتاپ‌های حوزه‌ شهری نیز حمایت خواهند کرد و با در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های لازم به آنها بتوانند خدمات بهتر و سرویس‌های بهتری را در سطح شهر اجرایی کنند.
 
مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که در مورد تغییر بسته‌‌های اینترنت پرسید گفت: «به نظر می‌رسد مدل مصرف افراد تغییر کرده است ما به زودی بسته‌های جدیدی را طراحی خواهیم کرد و پس از موافقت سازمان تنظیم مقررات آن را به مشترکان خود ارائه خواهیم داد.»
 
عباسی آرند با اشاره به افزایش میزان مصرف مشترکان ایرانسل در دوره کرونا گفت: «در هفته پایانی اسفند و هفته اول فروردین میزان مصرف اینترنت مشترکان ایرانسل به صورت ناگهانی ۶۰ درصد افزایش یافت هم اکنون این میزان نسبت به قبل از دوره کرونا به ۳۰ درصد افزایش مصرف رسیده است.»
 
او پیش‌بینی کرد که میزان مصرف اینترنت دیگر به دوره ما قبل کرونا باز نخواهد گشت و در ماه‌های آتی افزایش مصرف به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از دوره گذشته خواهد بود.
 
عباسی گفت: «در دوره پیک مصرف برای اینکه بتوانیم ظرفیت مورد نیاز را تامین کنیم از ظرفیت خالی اپراتورهای دیگر از جمله رایتل و های‌وب استفاده کردیم همین امر موجب شد تا در یک دوره زمانی کوتاه کیفیت ارائه سرویس‌دهی خود را به دوره قبل از کرونا باز گردانیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.