تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 18, 2020
15:06 دوشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 112017

۶۲ درصد شرکت‌های حوزه ارتباطات تنها سه ماه دیگر تاب می‌آورند

 
 
وزیر ارتباطات در گزارشی از عملکرد وزارتخانه خود به میزان آسیبی که به واسطه کرونا شرکت‌های‌ حوزه فناوری وارد شده است اشاره کرد و گفت ۶۲ درصد از شرکت‌های این حوزه تنها می‌توانند برای مدت سه ماه تاب بیاورند و فعالیت خود را ادامه بدهند.
 
«محمدجواد آذری جهرمی» با اشاره به اینکه تابآوری شرکت‌ها در شرایط فعلی بسیار اندک است،‌ادامه داد: ۶۲ درصد شرکت‌های حوزه ارتباطات کمتر از سه ماه دیگر می‌توانند شرایط فعلی را تاب بیاورند، ۶ درصد نهایت تا ۶ ماه و ۳۲ درصد باقی مانده تا پایان سال ممکن است بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند.
 
وی گفت: برای بررسی تاثیر کرونا شرکت های حوزه فناوری اطلاعات چهار دسته از این کسب و کارها را مورد بررسی قرار دادیم. دسته اول شرکت‌هایی که کارشان ارائه خدمات آنلاین مانند فروشگاه‌های اینترنتی، پلتفرم‌های تحویل کالا و ارائه دهندگان خدمات مانند تاکسی‌های آنلاین است.
 
وزیر ارتباطات افزود: دسته دوم شرکت‌های خدمات نرم افزاری که شامل تولید و توزیع نرم افزارها و بازی های رایانه‌ای می‌شوند. کسب و کارهای حضوری مانند خدمات شبکه که حتما نیاز به حضور فیزیکی افراد دارد و در نهایت دسته چهارم که ارائه دهندگان خدمات آنلاین پزشکی شامل خدمات حوزه های سلامت و مشاوره های آنلاین هستند. شرکت‌های نرم افزاری، شرکت‌های مربوط به کسب وکارهای حضوری و ارائه دهندگان نرم افزار تقسیم می‌شوند.
 
وی گفت: تاثیر منفی کرونا بر ۷۲ درصد کسب و کارها کاملا مشهود بوده و اغلب آن‌ها دست به تعدیل نیرو زده‌اند، اما در این میان کسب و کارهای حوزه پزشکی توانسته‌اند به رشد خوبی دست پیدا کنند.  
 
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: ۵۱ درصد شرکت‌ها به دلیل از بین رفتن تقاضا دچار چالش شدند، مانند اتفاقی که برای شرکت‌های گردشگری و هواپیمایی به وجود آمد و تمام کسب و کارشان برای مدت طولانی تعطیل شد. ۳۲ درصد به دلیل مشکلاتی که در زنجیره ارزش به وجود آمد درگیر چالش شدند و ۳۷ درصد به دلیل این که نیروی انسانی‌شان ترجیح دادند سرکار حاضر نشوند، مشکلات زیادی را تجربه کردند.
 
او تاکید کرد: اولین چالشی که کسب و کارها با آن مواجه هستند، حقوق کارمندان‌شان است که منجر به تعدیل نیرو می‌شود. پرداخت بیمه، مالیات، اجاره‌بها و بازپرداخت وام‌ها نیز از مشکلات بزرگ کسب و کارها هستند. شرکت‌هایی مانند اسنپ و تپسی طی این مدت ۷۰ درصد کاهش سفر داشته‌اند و با وجود اینکه در این روزها سفارش‌شان ۲۰ درصد بیشتر شده اما هنوز به حالت عادی برنگشته‌اند.
 
وزیر ارتباطات در پایان گفت: با استفاده از پتانسیل  ۱۰۰ میلیارد تومانی صندوق نوآفرین به این مجموعه‌ها کمک خواهیم کرد. ضمن این که در فکر افزایش موجودی صندوق نیز هستیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.