اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 18, 2020
16:38 دوشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 112024

بازار تولید محتوا باید تقویت شود

 
 
مشاور کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی گفت: در دوران کرونا بسیاری کسب و کارهای آنلاین توانستند بسیار خوب عمل کنند. اما نباید فراموش کرد که خلاء وجود دارد. به طور مثال در حوزه محتوا، با ضعف های جدی روبرو بودیم چرا که محتوای لازم وجود نداشت. ما در دوره پسا کرونا باید به بحث تولید محتوای آموزشی و بازی‌های رایانه‌ای بیشتر بپردازیم.
 
در روزهای پس از شیوع کرونا این تصور به وجود آمد که بسیاری از کسب و کارها در حوزه فاوا به شرایط سود دهی رسیدند و وضعیت بسیار خوبی پیدا کردند و دیگر نیازی به کمک های دولت برای عبور از بحران کرونا ندارند. ولی واقعیت این بود که تنها بخشی از فعالان حوزه فاوا توانستند در این دوره به سوددهی و افزایش درآمد برسند و این در حالی بود که بخش اعظمی از فعالان به ویژه در حوزه سخت افزار و سرویس های خدماتی با مشکل مواجه شدند.
 
به گزارش فدارسیون فناوری اطلاعات، «حمیدرضا احمدیان» گفت: در جهان نگاه ها نسبت به کسب و کارهای حوزه فاوا متفاوت است. به طور مثال در کشورهای اروپایی در بسته های حمایتی آنها استارتاپ ها و شرکت های نوپا را مد نظر قرار دادند و شاهد آن بودیم که بخش های مختلف حوزه فاوا نیز مورد حمایت قرار گرفتند. ولی سایرکشورها به دلیل فشاری که کرونا ایجاد کرد چندان به سمت حمایت مالی از کسب و کارهای حوزه فاوا نرفتند. از همین رو آنها بخش بهداشت و درمان را از جمله حوزه های دارای اولویت دیدند و انرژی و حمایت های خود را در دو بعد دیدند. یک بعد در حوزه کسب و کارهای سلامت پایه بود و بعد دیگر کمک به معیشت مردم و کسب و کارهایی بود که آسیب جدی دیدند.
 
وی در خصوص اثر شیوع کرونا بر کسب و کارهای آنلاین  نیز گفت: بسیاری کسب و کارهای آنلاین توانستند بسیار خوب عمل کنند. زیرا زمانی که بحث قرنطینه خانگی مطرح می شود نقش آفرینی کسب و کارهای آنلاین و پلتفرم ها در فضای مجازی بیش از گذشته خود را نشان می دهد. اما نباید فراموش کرد که خلاء وجود دارد. به طور مثال در حوزه محتوا، با ضعف های جدی روبرو بودیم چرا که محتوای لازم وجود نداشت. در حوزه پلتفرم ها نیز که میتوانستند بهتر عمل کنند زمینه های فعالیت آنها فراهم نبود. از همین رو ما در دوره پسا کرونا باید به فکر کسب و کارهایی باشیم که در بحران هایی بعدی بتوانند به کمک ما بیایند. به طور مثال میتوان به بحث تولید محتوای آموزشی و بازی های رایانه ای اشاره کرد.
 
مشاور کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی در ادامه عنوان کرد: در دوره کرونا همه کسب و کارهای حوزه فاوا موفق نبودند. فعالان حوزه سخت افزار به دلیل تعطیلی بازار با مشکلات جدی مواجه شدند و انتظاری که داشتند رخ نداد. به این دلیل که تولید و عرضه با رکود جدی مواجه شد، کالایی به بازار عرضه نشد و گمرکات کارهای ترخیص کالا را انجام ندادند از همین رو کسب و کارها با آسیب جدی مواجه شدند. ما حتی شاهد آن بودیم که کارخانه هایی که در بخش فاوا مشغول فعالیت بودند مجبور به تعطیلی شدند از همین رو دولت باید بسته های حمایتی خود را برای این مشاغل نیز مد نظر قرار دهد.
 
احمدیان همچنین در خصوص فعالیت شرکت های دانش بنیان نیز در این دوره گفت: طی سال های گذشته فعالان در حوزه دانش بنیان و استارتاپ ها تلاش کردند که به یک اکوسیستم کارآمد دست پیدا کنند و شاهد اتفاقات خوب و هیجانی جدید به جامعه جوان کشور بودیم. اما حالا برای توسعه بلوغ خود باید یک قدم به جلو  بردارند. این ارتقای بلوغ منوط بر این است که بازنگری در سیستم ها و مدل های نوآوری خود داشته باشند. زیرا نگرانی جدی وجود دارد که بسیاری از کسب و کارها بر مبنای نیاز دوره کرونا توسعه پیدا کند و توازن حوزه های مختلف کسب و کاری کشور آسیب ببیند. نیاز است  همانگونه که در حوزه سلامت اقدامات جدی انجام می دهیم، به سایر اجزای این اکوسیستم نیز به طور جدی نگاه کنیم.
 
وی در خصوص استقبال مردمی از برخی کسب و کارها در دوره کرونا نیز گفت: به هر حال استقبال مردمی نسبت به برخی کسب و کارها را نمی توان نادیده گرفت. چندین پارامتر جدی در این خصوص وجود داشت. اصلی ترین آن نگرانی مردم از شیوع وروس کرونا بود.  از همین رو به دنبال کسب اطلاعات و سرگرمی های  اینترنتی و آنلاین بودند. این اتقاق باعث شد تا مصرف پهنای باند در کشور افزایش یابد. در این دوره ما مردم را به سمت استفاده از فضای مجازی سوق دادیم و سبک زندگی مردم نیز تغییر کرد.
 
احمدیان در ادامه عنوان کرد: مساله اول اینجاست که ما باید سبک زندگی مردم را پایدار کنیم و این موضوع نیازمند برخی اقدامات است. چرا که اگر کرونا تا چند وقت دیگر پایان یابد مردم به زندگی عادی باز می گردند و ممکن است کاربران فضای مجازی با ریزش روبرو شود. اولین گامی که باید برای جلوگیری از ریزش برداشته شود این است که حوزه های آموزش، فرهنگ سازی و تعامل دوسویه با جامعه کار جدی صورت گیرد. طی چند وقت اخیر آمار استفاده از شبکه های اجتماعی افزایش یافته است. از همین رو نیازمند آن هستیم که محتوای مناسب در شبکه های اجتماعی ایجاد شود تا کاربران در آن باقی بمانند. پس میتوان گفت که باید برروی مراکز نوآوری محتوا کار جدی صورت گیرد. همچنین جامعه با چالش جدی در تولید محتوای موثر و مفید مواجه است. هرچند شرکت ها و افراد، محتواهایی را تولید می کنند و در این فضا به اشتراک می گذارند اما هیچگاه کار ساختار یافته برای تولید محتوا صورت نگرفته است.
 
این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در خصوص بازار تولید محتوا نیز گفت: بازار تولید محتوا یک ابزار جدی در داخل و همچنین خارج از کشور برای پسا کرونا است هرچند که این بازار خود را در دوره کرونا نیز نشان داد. از همین رو باید تلاش کرد تا این بازار بیش از گذشته تقویت شود. تقویت این بازار نیازمند آن است که کانون های تولید محتوا ایجاد و از سوی دیگر رگولاتوری بخش تولید محتوا راه اندازی شود و بازارهای هدف را شناسایی و سپس تسهیلگران اتصال به این بازار را تقویت کنیم. البته این لزوما به معنای راه اندازی پلترفم های فروش محتوا نیست. زیرا شاید تنها این تصور وجود داشته باشد که حتما باید یک پلتفرم راه اندازی شود و محتوا بفروشند. اما این تنها یک بخش از حلقه تولید محتواست. ما هرچه بیشتر برروی شفافیت کار کنیم و این موضوع با فرهنگسازی و آموزش همراه شود، پایداری مد نظر بهتر رخ خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.