تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 20, 2020
11:26 چهارشنبه، 31ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 112083

روابط‌ عمومی در ایران دوران عقبگرد خود را سپری می‌کند

 
 
خانه روابط‌ عمومی ایران به عنوان تشکلی در راستای رشد و توسعه حوزه روابط عمومی کشور در بیانیه‌ایی ضمن تبریک «روز روابط ‌عمومی» به تشریح اوضاع این رشته در کشور پرداخته است. در این بیانیه این خانه ضمن اشاره به رشد روابط‌عمومی در دنیا مخصوصا در زمان بحران اعلام کرده که برعکس تمام دنیا، روابط‌عمومی در ایران دوران عقب‌گرد خود را سپری می‌کند.
 
در این بیانیه با اشاره به گسترش ویروس کرونا در دنیا، خانه روابط عمومی ایران تاکید کرده که حالا توجه به این حوزه به خاطر باهم بودن وهمکاری و هم‌زیستی بیشتر شده چرا که جوهره روابط عمومی هم تعامل و همکاری است.
 
در بخش اصلی این بیانیه به تشریح وضعیت روابط عمومی در ایران پرداخته شده و آمده است: «متأسفانه سرگذشت روابط عمومی در کشور ما، غمناک و تأسف آور است و حدود ۸ دهه حیات، نتوانسته است آن را به جایگاه و منزلت بایسته و شایستهای متناسب با ماهیت و ظرفیت های نقش آفرینی و عملکردی آن برساند؛ به عبارتی، کارنامه روابط عمومی در کشور ما به لحاظ نقش دولت در سرنوشت آن و عدم رشد روابط عمومی در بخش خصوصی با اقبال و یا عدم اقبال دولت به خود گره خورده است و همواره براساس نوع نگرش و گرایش دولت‌های حاکم، دچار نوسان شدید شده و هم اینک به یقین، دوران قهقهرایی و عقبگرد خود را طی می کند، این در حالی است که توقع می‌رفت در این ۶ سال، بتوان به شکل گیری نخستین دوره طلایی روابط عمومی در ایران امیدوار بود.» در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه افت در حوزه روابط عمومی هم باعث شده تا تبیین و تبلیغ دستاوردهای نظام، آن گونه که انتظارم‌یرفت موفق نباشد و از طرفی از ظرفیت‌های علمی و عملی آن، استفاده لازم بعمل نیامده آمده است: «نمونه بار ز چنین ادعایی عدم بسترسازی کافی اجرایی و افکارعمومی در افزایش قیمت بنزین در سال گذشته بود که در صورت استفاده از آموزه های روابط عمومی، از طریق درک متقا بل با ذی نفعان قابل حل و فصل بود.»
 
در این بیانیه بی‌توجهی به روابط عمومی به عنوان هنر هشتم را به عنوان عاملی برای پایان آن شناخته و نوشته شده است: «در سالهای اخیر و عدم تأمین خواسته‌ها و مطالبات بحق آنها از جمله در شناسایی این حرفه به عنوان شغل سخت و زیان آور، عدم تخصص محوری در انتصاب مدیران روابط عمومی، فقدان متولی برای توسعه آن، کج سلیقگی و کاهش اختیارات روابط عمومی ها، و اهمیت ندادن به تشکل های روابط عمومی، کار را به جایی رسانده که امروزه نمی توان از پایان مظلومیت “هنر هشتم” سخن گفت و باید از دوام و تشدید مظلومیت آ ن گلایه مند بود و انتقاد کرد؛ در حالی که اگر تقویت روابط عمومی را سرمایه گذاری ارتباطی و مردمی تلقی وبه آن عمل می کردیم، ظرفیت عملکردی کم نظیری را شکل داده می شد که قدرتی شگرف داشت و حاصل آن، قدرت نرمی بود که می توانست حمایت افکارعمومی را در پی داشته باشد.»
 
در پایان این بیانیه هم خانه روابط عمومی با تکیه به بیماری کرونا تاکید کرده که بار دیگر این بیماری انتظار بحق خود را در لزوم همراهی دولت برای ارتقاء و اعتلای حرفه و دانش روابط عمومی نشان داده و باید بر ضرورت تقویت آن به منظور بهره برداری ازظرفیت های بی بدیل “هنر هشتم” تأکید کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.