تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

May 21, 2020
12:43 پنجشنبه، 1ام خردادماه 1399
کد خبر: 112130

iOS 13.5 منتشر شد؛ قفل‌گشایی سریع‌تر با ماسک و پشتیبانی از ردیابی تماس کرونا

 
 
اپل آپدیت iOS 13.5 را با دو قابلیت جدید مرتبط با کرونا منتشر کرد. این بروزرسانی با ایجاد تغییراتی در Face ID آنلاک کردن آیفون با ماسک را آسان تر می‌کند و همچنین پشتیبانی از فاز اول سیستم ردیابی تماس کرونا که اپل با همکاری گوگل توسعه داده را به ارمغان می‌آورد.
 
در نسخه‌های قبلی iOS اگر کاربر ماسک به صورت داشت و می‌خواست قفل صفحه را با فیس آیدی باز کند، باید چند ثانیه صبر می‌کرد تا آیفون پس از ناتوانی در تشخیص چهره او، صفحه وارد کردن پسورد را نمایش دهد. اما حالا در نسخه جدید اگر حین داشتن ماسک یک مرتبه از پایین نمایشگر به سمت بالا سوایپ کنید، صفحه وارد کردن پسورد بلافاصله نمایش داده می‌شود.
 
به روزرسانی iOS 13.5 همچنین از فناوری بلوتوثی برای ردیابی تماس کرونا پشتیبانی می‌کند؛ به این معنی که حالا با استفاده از برنامه‌هایی که توسط مراکز درمانی توسعه داده شده‌اند، نوتیفیکیشنی به کاربر ارسال می‌شود که او را از در تماس بودن با فرد مبتلا به کووید ۱۹ باخبر می‌کنند. البته این سیستم تا زمانی که اپلیکیشن مربوطه نصب نشده باشد، غیر فعال خواهد بود.
 
اپل و گوگل قصد دارند در آینده قابلیت ردیابی تماس کرونا را به سیستم عامل‌هایشان اضافه کنند، بنابراین بدون نصب اپلیکیشن مخصوص نیز امکان ردیابی تماس فراهم خواهد شد. البته مقامات آمریکایی از این سیستم ردیابی انتقاد کرده و می‌گویند محلی که کاربر در معرض ویروس کرونا قرار گرفته بوده را نمایش نمی‌دهد و اطلاعات را در اختیار دولت نمی‌گذارد.
 
به روزرسانی iOS 13.5 همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا در برنامه Group FaceTime قابلیتی را غیر فعال کنند که به طور خودکار ابعاد پنجره‌ای که مخاطب در حال صحبت کردن است را تغییر می‌دهد.
 
برای دانلود iOS 13.5 و iPadOS 13.5 برای آیفون و آیپد کافیست به قسمت Settings و سپس Software Update رفت. اگر آپدیت هنوز نیامده باید همچنان صبر کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.