تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 24, 2020
12:49 یکشنبه، 4ام خردادماه 1399
کد خبر: 112201

در غیاب نمایشگاه کتاب؛ کمپین هنر برای همه با همکاری دیجی‌کالا و شهرداری برگزار می‌شود

«کرونا همه چیز را تغییر داده است.»؛ از آن جمله‌های است که حالا بیش از ۳ ماه است که می‌شنویم؛ اما این واقعیت تلخی است که با آن روبه‌رو هستیم و باید این را بپذیریم که دیگر زندگی کردن به شیوه قبل کرونا امکان‌پذیر نیست. شیوه زندگی و کاری همه ما تغییر کرده،‌ همچنان عده‌ای در قرنطینه هستند و عده‌ای دیگر به دورکاری خود ادامه‌ می‌دهند. از سوی دیگر نیز بسیاری از رویدادهایی که تا سال گذشته به شکلی عادی برگزار می‌شدند یا لغو شده‌اند یا به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. برای نمونه سال گذشته در اردیبهشت‌ ماه، مصلی تهران میزبان بسیاری از دوستداران کتاب به خاطر برپایی نمایشگاه کتاب بود؛ اما حال در بین اما و  اگرهای بسیار بین وزارت ارشاد و دیگر برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب برای برگزاری این نمایشگاه به صورت مجازی دیجی‌کالا، به عنوان بزرگترین پلتفرم خرده فروشی آنلاین و در کنارش فیدیبو پیش قدم شده‌اند و قرار است با همکاری شهرداری تهران آنطور که خودشان می‌گویند بزرگترین رویداد فرهنگی و هنری کشور در دوران کرونا را برگزار کنند. این اتفاق قرار است در قالب کمپینی به نام «هنر برای همه» از ۴ تا ۳۱ خردار شروع شود و جای خالی نمایشگاه‌های کتاب و صنایع دستی که به خاطر کرونا برگزاری آنها به تعویق افتاده است را بگیرد.
 
نمایشگاهی آنلاین در حوزه فرهنگ و هنر
دیجی‌کالا در چند ماه گذشته با توجه به دوران قرنطینه و دورکاری بسیاری از کسب‌وکارها، کمپین‌های مختلفی از جمله کمپین ویژه برای خرید کتاب را برگزار کرده است؛ حالا حمیدرضا چیتچیان، مدیر ارتباطات خلاق و کمپین دیجی‌کالا می‌گوید اافزایش فروش کتاب در دیجی‌کالا در چند ماه گذشته به واسطه کرونا آنها را به این فکر انداخت که در دورانی که برگزاری نمایشگاه کتاب نیز به واسطه این ویروس با مشکل مواجه شده، این رویداد را به صورت آنلاین برگزار کنند. اما او تاکید می‌کند که در حین شکل دادن به این کمپین و در همکاری با شهرداری به خاطر خواست این نهاد دولتی قرار شد تا این کمپین فراتر از نمایشگاه کتاب به بخش‌های دیگر فرهنگ و هنر کشور مانند صنایع‌دستی،‌ موسیقی و… نیز توجه داشته باشد.
 
حمید چیتچیان در مورد جزئیات برگزاری این کمپین به پیوست می‌گوید: «زمانی که مطمئن شدیم نمایشگاه کتاب برگزار نمی‌شود ایده برگزاری این نمایشگاه به صورت آنلاین را مطرح کردیم تا خلاء به وجود آمده در این دوران برطرف شود. در این زمینه شروع به صحبت با ناشران و فروشندگان و نهادهای مربوطه کردیم. در این زمینه با اینکه فکرش را هم نمی‌کردیم به سرعت توانستیم با شهرداری به توافق برسیم و در مذاکره‌های خود با  آنها به ما پیشنهاد دادند که برگزاری این نمایشگاه را فراتر از نمایشگاه کتاب ببینیم و به سایر دسته‌های فرهنگی و هنری نیز توجه کنیم.» براساس اظهارات چیتچیان در این کمپین علاوه بر اینکه قرار است نمایشگاه کتاب به صورت آنلاین برگزار و بخش اعظم کمپین را در برمی‌گیرد به دیگر حوزه‌های فرهنگ و هنر مانند صنایع دستی،‌ ادوات موسیقی، فیلم و موسیقی،‌ لوازم تحریر و هر آنچه که در دسته فرهنگ و هنر است نیز توجه خواهد شد.
 
 
از پخش کنسرت تا گفت‌وگو با اهالی هنر
کمپین هنر برای همه با همکاری دیجی‌کالا و شهرداری برگزار می‌شود؛ اما آنطور که مدیر ارتباطات خلاق و کمپین دیجی‌کالا می‌گوید در این کمپین دیگر بازیگران حوزه فرهنگ و هنر نیز حضور دارند. براساس توضیحات چیتچیان آنها با همکاری شهرداری تصمیم‌ گرفته‌اند که در این کمپین دیگر بازیگران حوزه ارائه خدمات فرهنگی و هنری آنلاین نیز حضور داشته باشند. چیتچیان در این مورد به پیوست اینگونه توضیح می‌دهد: «برگزاری این کمپین هیچ درآمدی برای ما ندارد اما به خواسته شهرداری از دیگر بازیگران این عرصه مانند کنار ما، بیپ تیونز، طاقچه، نوار، واوخوان و شهرکتاب آنلاین نیز دعوت شده تا در کنار فیدیبو و دیجی‌کالا براساس مدل خود به کاربران سرویس ارائه دهند.»
 
اما در این کمپین فقط  قرار نیست کتاب یا دیگر محصولات فرهنگی با تخفیف یا قیمت‌های ویژه در اختیار مخاطبان این محصولات قرار بگیرد؛ چرا که براساس برنامه‌ریزی دیجی‌کالا بخش دیگر کمپین هنر برای همه را کنسرت‌های آنلاین و گفت‌وگو‌های زنده با اهالی هنر در بر خواهد گرفت که در سه ماه گذشته و در روزهای کرونایی با استقبال خوبی هم مواجه شده است. براساس اطلاعاتی که چیتچیان به پیوست ارائه می‌دهد قرار است از روز دوشنبه ۵ خرداد تا پنج‌شنبه ۸ خرداد هر شب ساعت ۹ شب با همکاری شهرداری کنسرت‌های رایگان با حضور خوانندگانی نظیر گروه دالبند ، گروه داماهی، حمید حامی و علیرضا قربانی از طریق اپلیکیشن دیجیکالا و دیگر سرویس‌های پخش‌کننده آنلاین به نمایش گذاشته شود. همچنین آنطور که چیتچیان اعلام می‌کند از شب ۹ خرداد تا ۳۱ خرداد هر شب بین ساعت ۱۹ تا ۲۰ شب مجموعه‌ گفت‌وگوهایی به صورت زنده با اهالی فرهنگ و هنر مانند نویسندگان کتاب، طراحان جلد کتاب‌ها، بازیگران تئاتر کمتر شناخته شده، موسیقیدان‌ها و … از طریق صفحه رسمی دیجی‌کالا و احتمالا اپ این سرویس پخش شود.
 
از تازه‌های کتاب چه خبر؟
بخش جالب و جذاب نمایشگاه کتاب برای دوست‌داران این حوزه دسترسی به کتاب‌های جدید و دیدن نویسنده‌ها و سر زدن به غرفه انتشاراتی‌های محبوب‌شان است. حالا وقتی قرار است این نمایشگاه بزرگ اهالی کتاب به صورت آنلاین و از طریق یک کمپین برگزار شود این سوال پیش می‌آید که آیا قرار است در این حالت هم باز دوست‌داران کتاب به جدیدترین نوشته‌های نویسندگان محبوب خود دسترسی داشته باشند. حمیدرضا چیتچیان در پاسخ به این سوال پیوست می‌گوید: «اینکه چه کتاب جدیدی قرار است در این نمایشگاه آنلاین در اختیار مخاطبان قرار بگیرد خیلی  ارتباط مستقیم به هماهنگی فروشندگان در دیجی‌کالا و انتشاراتی‌ها مرتبط است. اما براساس مذکراتی که به انتشاراتی‌ها داشتیم این نمایشگاه خیلی شبیه به چیزی که در نمایشگاه فیزیکی است برگزار می‌شود. برای نمونه تا جایی که می‌توانم اطلاع‌رسانی کنم قرار است از نسخه صوتی کتاب هنر شفاف اندیشیدن که عادل فردوسی‌پور یکی از مترجمان آن است با خوانش خود او رونمایی شود یا در این زمینه قرار است کتاب جدیدی با خوانش نگار جواهریان نیز معرفی شود.» همچنین او تاکید می‌کند که بخش حضور فیزیکی نویسندگان و مترجمان در نمایشکاه نیز قرار است با بخش‌های آنلاین گفت‌وگو از طریق صفحه دیجی‌کالا تحت پوشش قرار بگیرد.
 
برگزاری کنندگان کمپین هنر برای همه امیدوارند این کمپین به یکی از بزرگترین رویداد آنلاین در حوزه فرهنگ و هنر تبدیل شود. آنطور که آمار وزارت ارتباطات می‌گوید حمل و نقل مرسولات مربوط به حوزه کتاب در شرکت پست ۹۰۰ برابر در دوران کرونا رشد داشته و حالا باید منتظر ماند دید آیا خرید کتاب و دیگر محصولات فرهنگی و هنری در این کمپین آنلاین هم می‌تواند برای اولین بار رکورد فروش این گونه محصولات در کشور را بشکند یا خیر؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.