امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 25, 2020
12:06 دوشنبه، 5ام خردادماه 1399
کد خبر: 112205

امنیتی‌سازی در رخدادهایی مثل فیشینگ ناکارآمد است

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخش عمده‌ای از رخدادهای سایبری از جمله فیشینگ و حریم خصوصی، اموری جهانی هستند که امنیتی‌سازی در این حوزه‌ها ناکارآمد است.
 
لو رفتن اطلاعات شخصی مربوط‌به کاربران تلگرامی به دلیل استفاده از نسخه‌های غیررسمی این اپلیکیشن و استفاده‌کنندگان از فروشگاه‌های آنلاین داخلی و حتی اطلاعات ثبت احوالی ایرانیان در روزهای ابتدایی فروردین ماه سال جاری و پس از آن  اخباری از نشت اطلاعات در برخی از سازمان‌ها، به یکی از مهم‌ترین و پرجنجال‌ترین اخبار تبدیل شده بود.
 
پس از نگرانی‌های کاربران درباره انتشار این اطلاعات، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان فناوری اطلاعات، اعلام کرد با رصد جهت کشف بانک‌های اطلاعاتی حفاظت‌نشده، به صاحبان آن‌ها هشدار داده خواهد شد و در صورتی که ظرف مدت ۴۸ ساعت، همچنان مشکل به قوت خود باقی باشد، به‌منظور حفظ داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی شهروندان، به مراجع قضایی معرفی می‌شود.
 
همچنین عدم اتصال مستقیم پایگاه‌های داده به صورت مستقیم به شبکه اینترنت، دقت در راه‌اندازی پایگاه‌های داده‌ و خودداری از نگهداری هرگونه نسخه پشتیبان از سیستم‌ها روی سرور وب از مواردی است که مرکز ماهر به‌عنوان اقدامات پایه‌ای جهت پیشگیری از نشت اطلاعات سازمان‌ها و کسب‌وکارها به آنها اشاره کرده است.
 
اما امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در توییتر، با اشاره به گزارش هفته پیش رخدادهای سایبری کشوری در مرکز ماهر، توضیح داده است: همین آمار جزیی که هر هفته نیز تکرار می‌شود، فریاد می‌زند که سیاست‌های کلیدی امنیت باید مشارکت عمومی و همکاری بین‌المللی باشد. امنیت هم مثل توسعه، امری اجتماعی و بین‌المللی است.
 
او مشارکت عمومی را مجموع گزارش مردمی، گزارش بخش خصوصی و گزارش دانشگاه‌ها (آپا) دانست و در ادامه بیان کرد: بخش اندکی از رخدادهای سایبری از جنس دفاعی-امنیتی است و بخش عمده‌ای (فیشینگ، حریم خصوصی، سوءاستفاده از کودکان) اموری جهانی هستند؛ امنیتی‌سازی در این حوزه‌ها ناکارآمد است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.