اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 29, 2020
12:07 جمعه، 9ام خردادماه 1399
کد خبر: 112335

شبکه ملی اطلاعات روی ریل ارتقای محتوا

سه پروژه بزرگ در راستای توسعه زیرساخت شبکه ملی ارتباطات و همچنین ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر این شبکه و یک طرح حمایتی از استارت‌آپ‌ها افتتاح شد.
 
 پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال امروز (پنجشنبه) با حضور حسن روحانی – رئیس جمهوری – و بیش از هزار نفر از فعالان IT از سراسر کشور در جلسه‌ ویدئو کنفرانس، افتتاح شد.
 
در جلسه‌ امروز برای نخستین بار در کشور بیش از هزار کاربر با کمک یک پلتفرم بومی ارتباطی (ویدئوکیک) بر بستر شبکه ملی اطلاعات شرکت داشتند. در این جلسه با حضور و دستور رییس ‌جمهوری سه پروژه بزرگ توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و همچنین ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر این شبکه و یک طرح حمایت از استارت‌آپ‌ها افتتاح شد.
 
افتتاح یکی از بزرگترین دیتاسنترهای ایران
 
نخستین پروژه افتتاح شده، مرکز داده های بزرگ ایرانسل بود. در راستای تامین زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای ارائه خدمات عمومی در کشور و اجرای تکالیف مندرج در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات، شرکت ایرانسل هم ‌راستا با اهداف و برنامه‌های شبکه ملی اطلاعات و در چارچوب سند معماری و طرح کلان این شبکه نسبت به ایجاد یک مرکز داده بزرگ با استفاده از به‌ روزترین فناوری‌های جهان اقدام کرد.
 
این مرکز داده ۴۰۰ رکی، با سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومانی ایجاد شده که ظرفیت مراکز داده کشور را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و در اجرای آن از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده شده است. این مرکز داده در کلاس مراکز داده مقیاس بزرگ قرار دارد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده بهره‌برداری شده است. با راه‌اندازی این پروژه یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات محقق شد و گام بلند دیگری در راستای دستیابی به هدف توسعه محتوا و خدمات داخلی و کسب ۷۰ درصدی آن از سبد مصرفی کاربران برداشته خواهد شد.
 
همچنین با افتتاح این پروژه بخش مهمی از نیازمندی‌ ارائه دهندگان خدمات عمومی به خدمات مراکز داده در شبکه ملی اطلاعات تامین خواهد شد و بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات به اجرا در خواهد آمد. جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و تأمین استقلال در فضای مجازی از دیگر کارکردهای این مرکز بزرگ داده‌ای است.
 
افتتاح پروژه خدمات ابری
 
پروژه خدمات ابری زیرساختی دومین پروژه‌ای بود که به دستور رییس‌جمهوری افتتاح شد. خدمات ابری یکی از مهم‌ترین ارکان تامین زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور و مورد تاکید در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات است. تامین خدمات ابری با کیفیت از مهم‌ترین ملزومات توسعه خدمات داخلی و کسب‌وکارهای دیجیتال بر بستر شبکه ملی اطلاعات است و اساساً در دنیای امروز توسعه خدمات پایه و کاربردی بدون برخورداری از زیرساخت‌های ابری مناسب امکان‌پذیر نیست.
 
از این‌رو ایجاد استقلال در تامین خدمات ابری موردنیاز کشور ضرورتی راهبردی است. به همین منظور یکی از مراکز زیرساخت خدمات ابری توزیع‌شده در برج میلاد تهران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح شد. فاز نخست این پروژه توسط بخش خصوصی (شرکت آسیاتک) با ظرفیت حافظه ۱۰۰ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی ۳ پتابایت آماده بهره‌برداری شده است و در آینده نزدیک فازهای بعدی آن در شهرهای مشهد، شیراز و تبریز افتتاح خواهد شد تا تحول بزرگی در ارائه خدمات داده‌ای کشور صورت گیرد.
 
برای این پروژه در فاز نهایی، ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد که با افتتاح آن دستاوردهای بسیار مهمی همچون استقلال و خودکفایی در تامین نیازمندی‌های کشور به خدمات ابری، حفظ اطلاعات درون کشور، افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، تامین نیازمندی‌ کسب‌وکارهای دیجیتال داخلی به خدمات ابری، اجرای بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و اجرای گام دیگری در راستای تامین استقلال و ایجاد قوت در فضای مجازی محقق خواهند شد.
 
بسته حمایتی از استارت‌آپ‌ها
 
این طرح با ابتکار سازمان فناوری اطلاعات و همکاری و همراهی صندوق نوآفرینی و به منظور حمایت از کسب‌وکارهای فناورانه خرد آماده شده است. بر اساس این طرح با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی بخش دولتی و خصوصی (۵۰-۵۰) از شرکت‌های مشمول طرح نوآفرین که از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند حمایت می‌شود و به ۵۰۰۰ استارت‌آپ مبلغ ۵۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
 
افتتاح طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی»
 
چهارمین پروژه که امروز به دستور رئیس‌جمهوری افتتاح شد «طرح انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» بود. به‌منظور ارتقاء سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده تا با ایجاد هم‌افزایی و با تأمین سامانه‌های موردنیاز، هموطنان بتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات از اشتراک یک‌ماهه رایگان خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.
 
در این طرح هر خانواده و حتی هر یک از اعضای یک خانواده می‌توانند از طریق اینترنت ثابت خانگی از اشتراک رایگان یک‌ماهه برنامه‌های یک تلویزیون اینترنتی بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح هر فرد ایرانی که اشتراک تلویزیون اینترنتی نداشته باشد میتواند با استفاده از سامانه ictgifts.ir برای بهره‌برداری از برنامه‌های یکی از تلویزیون‌های اینترنتی ثبت‌نام کند.
 
ارزش مجموع طرح‌های افتتاح‌شده ۲۲۸۰ میلیارد تومان است که از این میان برای افتتاح مرکز داده اقماری شماره یک شبکه ملی اطلاعات شرکت ایرانسل، ۱۱۰۰ میلیارد تومان، افتتاح پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات شرکت آسیاتک، ۸۵۰ میلیارد تومان، افتتاح طرح حمایتی کسب‌وکارهای دیجیتالی آسیب‌دیده از کرونا، ۲۵۰ میلیارد تومان و برای طرح انتخاب هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی، ۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.