امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 29, 2020
12:32 جمعه، 9ام خردادماه 1399
کد خبر: 112345

از بسته حمایتی ۵۰ میلیون تومانی برای استارت‌آپ‌ها تا افتتاح دیتاسنتر ۴۰۰ رکی

 قطار هر پنجشنبه یک افتتاح بزرگ دولت امروز (۸ خرداد) به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید. این وزارتخانه با برگزاری ویدئو کنفرانس از ۳ پروژه جدید شرکت‌های بخش خصوصی فعال در این حوزه و بسته حمایتی خود از شرکت‌های استارت‌آپی که در دوران کرونا اسیب دیده‌اند رونمایی کرد. این رونمایی در حالی به صورت آنلاین و با حضور اکثر مدیران و معاونان وزارت ارتباطات و فعلان بخش خصوصی در بخش‌های مختلف کشور به نمایش گذاشت که پخش زنده آن بارها با اختلال، قطعی‌های مقطعی و کیفیت پایین نیز همراه شد. در بخش‌هایی از برنامه نیز به دلیل نرسیدن صدای رئیس جمهوری به مدیران آن سوی پلتفرم‌های دیجیتال در حال پخش کنفرانس، آنها یا نمی‌توانستند به سوالات حسن روحانی پاسخ دهند یا با تاخیر چند دقیقه‌ای متوجه نظرات رئیس جمهوری در مورد طرح‌های خود می‌شدند.
 
با این حال در این مراسم افتتاح مرکز داده ۴۰۷رکی  شرکت ایرانسل با حضور مدیرعامل این شرکت بیژن عباسی آرند در مرکز شادآباد افتتاح شد و نیز خدمات ابری شرکت اینترنتی آسیاتک با حضور محمدعلی یوسف‌زاده مدیرعامل این شرکت در برج میلاد افتتاح شد و در نهایت رونمایی از طرح حمایتی استارت آپ‌های آسیب‌دیده از کرونا و طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی»‌ با حضور امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در کلاه فرنگی افتتاح شد.
 
بسته حمایتی ۵۰ میلیونی برای ۵ هزار استارت‌آپ
کرونا براساس آمارهای وزارت ارتباطات باعث ضررهای جبران ناپذیری به شرکت‌های استارت‌آپی شده که این خسارات از تعدیل نیرو گرفته تا بستن کسب‌وکار برای همیشه را در بر می‌گیرد. به همین بهانه وزارت ارتباطات امروز از بسته حمایتی ویژه‌ای رونمایی کرده که قرار است به ۵ هزار استارات‌آپ عضو طرح نوآفرین ۵۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص دهد. امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم و در مقابل رئیس جمهوری در مورد جزئیات این بسته حمایتی گفت:‌«این بسته به صورت مشارکت بخش عمومی-خصوصی است که در آن خدمات توسط شرکت‌های بخش خصوصی، برای بخش نوپا و نوآور ارائه می‌شود؛ به نحوی که در حدود نیمی از هزینه‌ها توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و نیمی نیز توسط دولت جبران می‌شود.»
به گفته او در این طرح شرکت‌های استفاده‌کننده از خدمات می‌توانند در یک بازار رقابتی به انتخاب تامین‌کننده خدمات خود باتوجه به خدماتی که روی نوآفرین موجود است اقدام کنند.
 
 
این لیست مبالغ نهایی تفاهم‌نامه‌ها شرکت‌های بخش خصوصی برای کمک به شرکت‌های استارت‌آپی براساس بسته حمایتی وزارت ارتباطات در  را نشان می‌دهد. هزینه دریافت این سرویس ها بر اساس اعتبار ۵۰ میلیون تومانی اختصاص یافته از سمت وزارت ارتباطات تامین می شود
 
به باور ناظمی به این ترتیب همکاری دولت نیز با گروه‌ها یا شرکت‌هایی خواهد بود که خدمت بهتری را ارائه می‌دهند؛ و هر فردی که خدمت خوبی ارائه ندهد به خودی خود از ارایه خدمات مبتنی بر اعتبار به استارتاپ‌های زیان‌دیده حذف می‌شوند.
 
ناظمی تاکید کرد: «براساس این بسته منابع حمایتی دولت به صورت بهینه هم به کسب‌وکارهای کوچکی که نیاز دارند، و هم به کسب‌وکارهای بزرگی که خدمت بهتر ارائه می‌دهند تخصیص می‌یابد.»
 
ناظمی اعلام  کرد که فهرست این خدمات و نحوه استفاده از آن در سایت Irannoafarin.ir آمده است و صورت آنلاین در همین مراسم پیامک و ایمیل دریافت این خدمت به کل ۵ هزار شرکت ثبت ‌نام‌کرده در طرح نوآفرین را ارسال می‌شود.
 
هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی
از جمله پروژه‌های دیگری که امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم ویدئو کنفرانسی خود با رئیس جمهوری رونمایی کرد؛ طرح هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی بود. آنطور که ناظمی در این مراسم گفت در حالی که در سال ۹۲ انحصار رسانه‌ای در دست رسانه‌های رسمی بود؛ امروز حدود ۱.۸ میلیون نفر مشترک فعال (با پرداخت حق عضویت) و حدود ۳ میلیون نفر بیننده (بدون پرداخت حق عضویت)، استفاده از سامانه‌های پخش ویدئو و تلویزیون اینترنتی را تجربه می‌کنند.
 
او با اعلام اینکه تولید محتوا یکی از اصلی‌ترین چالش‌های توسعه شبکه ملی اطلاعات است گفت: «تولید محتوا اصلی‌ترین چالش «شبکه ملی اطلاعات» است. ضعف در تولید محتواهای جذاب و تمایل به انحصارگری باعث شده است که سهم ترافیک داخل به اندازه‌ای که ظرفیت زیرساختی برای آن مهیا شده است، رشد نکند. هم‌اکنون نیز حدود ۴۰ درصد  از ترافیک مورد استفاده کاربران، از جنس ترافیک داخلی است و بخش عمده‌ای از آن متعلق به همین سامانه‌ها است؛ و زیرساخت فعلی شبکه ملی اطلاعات با ظرفیتی بیش از ۱۴ برابر میزان مصرف شهروندان تهیه شده است.»
 
او با اشاره به سهم کشورهای دیگر در تولید محتوای دیجیتال ادامه داد: «در حالی که در کشورهای توسعه‌ یافته ۷۰ درصد از ترافیک ملی در زمان پیک مربوط به حوزه پخش ویدئو و موسیقی است؛ اما سنگ‌اندازی‌های عرصه تولید محتوا نه تنها منجر به عدم تحقق پتانسیل‌های این حوزه شده است؛ بلکه بر اندازه بازار اقتصاد دیجیتال نیز تاثیر منفی گذاشته است؛ و صرفه اقتصادی در توسعه زیرساخت توسط بخش خصوصی را کاهش داده است.»
 
براساس اظهارات او اکنون ماهیانه حدود ۷ میلیارد دقیقه از سرگرمی شهروندان ایرانی از طریق سامانه‌های موجود پاسخ داده می‌شود؛ ناظمی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی تا انتهای سال این رقم با رشد ۱۰۰درصدی روبه رو شود.
 
 
آنطورر که ناظمی گفت این طرح اصولی‌ترین سیاست حمایت از هنر و هنرمند است؛ چرا که از یک طرف هم بازارسازی می‌کند و بازار تئاتر، سینما و موسیقی را گسترش می‌دهد و از سوی دیگر مخاطب هنر و هنرمند را افزایش می‌دهد.
ناظمی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به آمارهایی در زمینه اقتصاد سینما گفت: «مقایسه میان ابتدای دوره رئیس جمهوری شما که در آن اقتصاد سینما تنها ۳۷ میلیارد تومان در سال بود؛ و امروز که تنها سهم این سامانه‌ها البته غیر از سینما و DVD  بیش از ۵۴ میلیارد تومان در ماه (۶۴۸ میلیارد تومان در سال) است؛ نشانه اهمیت این نوع از پروژه‌ها در اقتصاد دیجیتال است. اکنون بازار اقتصادی سامانه‌های پخش ویدئو ۱۷ برابر سال ۹۲ و بیش از ۴.۵ بازار فروش سینماها است.»
 
او در پایان سخنرانی خود تاکید کرد که با توجه به رسیدن ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت که ۹۰ درصد با همکاری مرکز ملی فضای مجازی ایجاد شده، در این طرح به هر مشترکی که متقاضی اینترنت ثابت باشد؛ هدیه یک ماه تجربه استفاده از سامانه‌های ویدئویی و تلویزیونی را با عضویت رایگان و ترافیک رایگان دریافت می کند.
 
ناظمی تاکید کرد که هم عضویت یک‌ماهه و هم ترافیک مشاهده فیلم‌ها در این مدت رایگان است. ناظمی اما در پاسخ به رئیس جمهوری که چرا این طرح برای مشترکان دیتای موبایل رایگان نشده و اینکه دلیل آن نداشتن سرمایه کافی برای این کار بوده گفت: «این طرح تنها به این دلیل در اختیار مشترکان اینترنت ثابت قرار می‌گیرد تا مشتریان به سمت استفاده از اینترنت ثابت کشیده شوند و در این زمینه بتوانیم به رشد مناسب برسیم.»
 
ناظمی ابراز امیداری کرد که  تا انتهای سال و با اجرای این طرح تا ۵ میلیون خانوار بتوانند هم مشترک ADSL یا VDSL جدید شوند.
 
راه‌اندازی دیتاسنتر اقماری شبکه ملی اطلاعات توسط ایرانسل با هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری
یکی دیگر از پروژه‌های پر سر وصدای مراسم رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال، رونمایی از دیتاسنتر ۴۰۷ رکی اپراتور دوم تلفن‌همراه یعنی ایرانسل بود که از آن به عنوان دیتاسنتر اقماری شبکه ملی اطلاعات نیز یاد شد.
این دیتاسنتر آنطور که بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در ویدئو کنفرانس خود و در توضیح به رئیس جمهوری اعلام کرد: « ۴۰۷ رک دارد و مساحتش به ۱۵۱۸ متر می‌رسد و با سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومانی تنها  ظرف ۹ ماه شکل گرفته است.» به گفته عباسی با راه‌اندازی این مرکز داده ظرفیت مراکز داده کل کشور تا ۲۵ درصد رشد پیدا می‌کند.
 
عباسی آرند در توضیح راه‌اندازی این دیتاسنتر به رئیس جمهوری گفت: «با راه اندازی این پروژه یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات محقق شده و گام بلند دیگری در راستای دستیابی به هدف توسعه محتوا و خدمات داخلی و کسب۷۰ درصدی آن از سبد مصرفی کاربران برداشته خواهد شد. از سوی دیگر با افتتاح این پروژه بخش مهمی از نیازمندی‌ ارائه دهندگان خدمات عمومی به خدمات مراکز داده در شبکه ملی اطلاعات تامین خواهد شد و بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات به اجرا در خواهد آمد.»
براساس توضیحات عباسی با رونمایی از این مرکز، حدود ۴۵۰۰ سرور جدید با قابلیت میزبانی بیشتر و ۴۰ هزار سرور مجازی در محیط ابری، به ظرفیت ایرانسل و شبکه ملی اطلاعات اضافه می‌شود.

تصویر ویدیو کنفرانس بیژن عباسی در دیتاسنتر تازه افتتاح شده شادآباد متعلق به ایرانسل
 
از دیگر آمارهایی که عباسی در حضور رئیس جمهوری ارائه داد آمارهایی مربوط به توسعه شبکه ایرانسل در کشور و کمک این اپراتور به توسعه اقتصاد دیجیتال بود. براساس اظهارات او در حال‌حاضر پوشش جمعیتی کل کشور این اپراتور ، ۸۷.۰۵ درصد است و این اپراتور با داشتن ۵۱ میلیون مشترک، سهم بازاری در حدود  ۴۳.۴۶ درصدی در بین اپراتورهای موبایل کشور دارد. همچنین سهم مصرفی اینترنت ایرانسل در میان اپراتورهای موبایل، ۴۹.۷ درصد از سوی مدیرعامل ایرانسل اعلام شد.
 
اما او در مورد سرمایه‌گذاری‌های ایرانسل در بخش ارتباطات کشور گفت:‌ «از زمان شکل گیری ایرانسل، بیشتر از ۸ میلیارد دلار در این اپراتور سرمایه‌گذاری شده است. از سوی دیگر با همکاری مجموعه‌های داخلی و همکاری با استارت‌آپ‌های کشور در مرکز نوآوری نزدیک به ۲۰هزار میلیارد ریال به این بخش‌ها تزریق شده است. برای نمونه در سرمایه‌گذاری در گروه شرکت‌های اسنپ توانسته‌ایم ۳ هزار شغل مستقیم در کشور ایجاد کنیم.»
 
در ادامه این مراسم عباسی آرند در پاسخ  به این سوال که این دیتاسنتر برای چه بخش‌هایی از جامعه قابلیت استفاده دارد و اینکه این سرمایه‌گذاری بالا قابلیت برگشت دارد یا خیر گفت: «با توجه به گسترش سرویس‌های دیجیتال و بالا رفتن سهم اقتصاد دیجیتال میزان دیتاهای تولید شده با افزایش قابل توجه‌ای روبه‌رو است بنابراین به اعتقاد ما این سرمایه‌گذاری قابل برگشت است.»
 
براساس اظهارات او این دیتاسنتر برای تمام بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین دانشگاه‌ها قابلیت استفاده دارد. مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به سوال دیگر رئیس جمهوری که تا چه میزان به حفظ امینت داده‌های نگهداری شده در این مرکز داده اهمیت داده شده توضیح داد: « ایرانسل هم‌اکنون یکی از بزرگترین اپراتورهای دیتای کشور است و دیتای زیادی در مراکز داده‌های ما با رعایت بالاترین سطح امنیتی نگهداری می‌شود و تمامی این پروتکل‌ها نیز مورد تایید مراجع امنیتی است بنابراین می‌توانم بگویم که به حفظ امنیت داده در این مرکز نیز اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌ایم.»
 
زیرساخت ابری برای شبکه ملی اطلاعات توسط آسیاتک
پروژه خدمات ابری شرکت اینترنتی آسیاتک یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که امروز رئیس جمهوری آن را افتتاح کرد. محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک در سخنرانی خود در مرکز عملیات این شرکت در برج میلاد اعلام کرد که با راه‌اندازی این زیرساخت ابری شرکت‌ها از دریافت سرویس‌ها مشابه خارجی بی‌نیاز شده و مشکل تحریم و ارزبری از کشور در این زمینه نیز حل خواهد شد. براساس اظهارات یوسفی‌زاده فاز نخست این پروژه توسط این شرکت با ظرفیت حافظه ۱۰۰ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی ۳ پتا بایت آماده بهره‌برداری شده و در آینده نزدیک فازهای بعدی آن در شهرهای مشهد، شیراز و تبریز افتتاح خواهد شد.
 
آنطور که یوسفی‌زاده در توضیحات خود در مورد این مرکز ابری گفت برای این پروژه در فاز نهایی، ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.
او تاکید کرد که افتتاح این مرکز دستاوردهایی همچون استقلال و خودکفایی در تامین نیازمندی‌های کشور به خدمات ابری، حفظ اطلاعات درون کشور، افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، تامین نیازمندی‌ کسب‌وکارهای دیجیتال داخلی به خدمات ابری، اجرای بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و اجرای گام دیگری در راستای تامین استقلال و ایجاد قوت در فضای مجازی را به همراه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.