اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 30, 2020
11:17 شنبه، 10ام خردادماه 1399
کد خبر: 112357

ساخت ابررایانه «سیمرغ» برای خدمات اینترنت اشیا

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاربرد ابررایانه «سیمرغ» را مربوط به سرویس‌های حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار، این پروژه وارد فاز اجرایی می شود.
 
احمد معتمدی با اشاره به امضای توافقنامه میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای ساخت «ابررایانه سیمرغ» گفت: جزئیات این پروژه هنوز نهایی نشده و تا زمانی که این توافقنامه به قرارداد تبدیل نشود، ابعاد آن مشخص نیست.
 
وی با بیان اینکه جزئیات بیشتر این طرح در قالب قرارداد مشخص خواهد شد، گفت: ما فعلاً تفاهم کرده‌ایم که پروژه‌ای را در قالب سوپرکامپیوتر «سیمرغ» جلو ببریم.
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه این ابررایانه بیشتر در حوزه مربوط به خدمات و وظایف وزارت ارتباطات ساخته می‌شود، اضافه کرد: زمانی که بودجه این پروژه مشخص و ابلاغ شود، می‌توان گفت که توان محاسباتی این رایانه چقدر خواهد بود.
 
وی با تاکید بر اینکه در وهله نخست باید رقم بودجه این پروژه ابلاغ شود، گفت: به این ترتیب مشخص است که در سال جاری و یا سال‌های آینده چه میزان بودجه برای این پروژه در نظر گرفته خواهد شد و بر اساس آن، میزان و نوع تجهیزاتی که برای نصب و راه اندازی این سوپرکامپیوتر نیاز است، خریداری می‌شود.
 
معتمدی گفت: این پروژه مطابق با نیاز وزارت ارتباطات تعریف شده و مربوط به کاربردهای خدمات اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی خواهد بود. این در حالی است که برای مثال اگر ابررایانه‌ای برای نیازهای وزارت علوم طراحی شود، باید با دید مربوط به سرویس‌های علمی و تحقیقاتی و متناسب با نیاز محققان، اساتید و دانشگاهیان باشد.
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه آنچه درخواست وزارت ارتباطات در این طرح است، طبیعتاً جنبه‌های تجاری قوی‌تری دارد، افزود: این پروژه نیازمند بیزینس پلن، بیزینس مدل و نیز مشارکت بخش غیردولتی است و بسیاری از جنبه‌های آن در فاز نخست مشخص و تعریف خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه زمان بندی اجرای ابررایانه «سیمرغ» هنوز قطعی نشده و باید در قرارداد مشخص شود، گفت: دانشگاه امیرکبیر قوی‌ترین واحد دانشگاهی در کشور است که در حوزه ابررایانه فعالیت می‌کند. سال ۹۰ نیز در این دانشگاه بزرگترین ابررایانه کشور (ابررایانه ملی) به سفارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور طراحی و افتتاح شد که تا به امروز هم سرویس می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.