اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 30, 2020
11:51 شنبه، 10ام خردادماه 1399
کد خبر: 112368

نخستین قرارداد بیمه بخش فضایی کشور منعقد شد

رئیس سازمان فضایی ایران از انعقاد نخستین قرارداد بیمه بخش فضایی کشور با هدف ایمن سازی پروژه های فضایی از لحاظ اقتصادی، کاهش ریسک و جبران پیامدهای مالی، خبر داد.
 
مرتضی براری در اینستاگرام نوشت: امروزه اجرای پروژه های فضایی در تمام دنیا همچنان با ریسک بالایی همراه است و توسعه فعالیت‌های بیمه در حوزه فضایی با هدف ایمن کردن پروژه‌های فضایی از لحاظ اقتصادی، کاهش ریسک و جبران پیامدهای مالی در مسیر توسعه فعالیت‌های فضایی، نقش مهمی در شکل‌دهی حلقه های زنجیره ارزش این حوزه ایفا می‌ کند.
 
وی ادامه داد: با تشکیل کارگروهی متشکل از بازیگران حوزه فضایی و سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد حاکمیتی صنعت بیمه، فعالسازی صنعت بیمه در بخش فضایی در دستور کار سازمان فضایی ایران قرار گرفت و اولین قرارداد بیمه بخش فضایی کشور منعقد شد.
 
معاون وزیر ارتباطات افزود: توسعه کاربردها و خدمات فناوری فضایی از مهمترین اولویت‌های سازمان فضایی است و در تلاش هستیم تا با حمایت و توسعه بخش خصوصی این خدمات را در تمام حوزه‌ها مانند هواشناسی، محیط زیست، بلایای طبیعی، خدمات شهری، منابع آب و انرژی، کشاورزی و… در سراسر کشور ارائه کنیم.
 
وی گفت: در همین حال با توجه به اینکه تاکنون منطق اجرای پروژهای فضایی به صورت دوعاملی کارفرما-پیمانکار بوده است، به منظور استفاده از تجربه موفق رکن سوم یعنی مشاور در اجرا و نظارت هرچه بهتر پروژه های فضایی، توسعه نهادهای سه گانه کارفرما- پیمانکار- مشاور در اجرای پروژه های فضایی کشور در دستور کار سازمان فضایی ایران است.
 
براری ادامه داد: به عنوان اولین گام، تدوین الزامات و شاخص‌های ارزیابی و تعیین صلاحیت پیمانکاران و مشاوران بخش فضایی کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه آغاز شده و شرکت‌های خصوصی می توانند به ایجاد توانمندی‌ها و قابلیت‌های مربوطه بپردازند.
 
رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: این سازمان به عنوان نهاد حاکمیتی حوزه فضایی کشور، ارتقای بهره‌وری این حوزه و در پی آن ارزیابی میزان ارتقای بهره وری سایر بخش‌های تاثیرپذیر از آن را به منظور اولویت بندی و تمرکز بر حوزه های مختلف بخش فضایی در برنامه ها و پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.
 
وی گفت: در این راستا برگزاری جلسات هم اندیشی و مشاوره با نخبگان و متخصصان بهره وری کشور از هفته جاری آغاز خواهد شد و در این راستا سازمان فضایی ایران آماده همکاری با کلیه متخصصان فعال در این حوزه است.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه حوزه ناوبری و موقعیت یابی یکی از محورهای اصلی است که برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه در دستور کار سازمان فضایی قرار گرفته، ادامه داد: این موضوع را با جدیت تا حصول نتیجه و ارائه خدمات کاربردی به جامعه، پیگیری می کنیم. در همین راستا رویداد «دات راینکس» را با مشارکت و همکاری سازمان‌های بهره‌بردار، شرکت‌های خصوصی، استارت‌آپ‌ها و افراد خلاق و کارآفرین از امروز آغاز کرده ایم که تا ۱۲ خردادماه جاری ادامه دارد.
 
وی گفت: این رویداد بر اساس نیازهای فعلی کشور در حوزه ناوبری و موقعیت‌یابی فضایی و کمک به رفع آنها برنامه‌ریزی شده که امیدواریم سرمنشا ارائه خدمات کاربردی به کشور باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.