اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 30, 2020
15:00 شنبه، 10ام خردادماه 1399
کد خبر: 112388

نسل جدید ترابری انسان به فضا

 
 
 رویای رفتن انسان به فضا در صورت مساعد بودن شرایط جوی، امشب یکبار دیگر توسط یک مجموعه خصوصی به حقیقت می‌پیوندد و دو فضانورد از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا به ایستگاه فضایی بین المللی می‌روند.
 
علاقه به فضای ناشناخته‌ای که در جو وجود دارد، باعث شد انسان هر روز بیش از گذشته به کنکاش درباره آن علاقه نشان دهد. رویای سفر به فضا نیز از همین حیث شکل گرفت. رویایی که دانشمندان حوزه فضا اعتقاد دارند، دستیابی به آن با قوانین دانشمندانی مانند کپلر و نیوتن ممکن شده است.
 
امشب ساعت ۱۱.۵۲ دقیقه به وقت تهران، قرار است دومین تلاش آمریکا برای اعزام دو انسان به ایستگاه فضایی بین‌المللی به بار بنشیند. البته این کار قرار بود بامداد پنج‌شنبه گذشته ساعت ۱.۳۰ به وقت تهران و ۴.۳۳ دقیقه به وقت شرق امریکا انجام شود، اما به دلیل مساعد نبودن شرایط جو، این اتفاق جذاب به امشب موکول شد.
 
علی خورشیدی از فعالان حوزه فضایی کشور که امشب در یک وبینار، به شکل زنده و تخصصی این گزارش را برای علاقمندان روایت می‌کند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: فضانوردان قرار است از مرکز فضایی کندی به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام شوند. به دلیل شرایط نامساعد جوی که این ایالت دارد، دفعه قبل اعزام فضانوردان ناسا به فضا با مشکل رو به رو و به امروز موکول شد.
 
وی افزود: این رویداد نسل جدید ترابری انسان‌ها به فضا توسط امریکا را رقم می‌زنند اسپیس اکس تبدیل می‌شود به اولین شرکت خصوصی که قرار است دو انسان را با استفاده از محفظه‌ای با نام دراگون (فضاپیمای دراگن ۲ یا دراگن با خدمه) به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام کند. این کار شاید حدود ۲۴ ساعت به طول بینجامد.
 
فضاپیمایی که این دو فضانورد را تا رسیدن به مقصد حمل می‌کند از نوع کپسولی و ساخت شرکت خصوصی اسیپس اکس است. خورشیدی با این توضیح می‌گوید: ارسال انسان به فضا دومین دمولانچی است که صورت می‌گیرد، در دمولانچ اول که مارس سال گذشته انجام شد، این فضاپیما بدون سرنشین مورد آزمایش قرار گرفت و توانست به موفقیت ماموریت خود را به پایان برساند.
 
او در خصوص این که آیا اعزام فضاپیما امشب رخ می‌دهد یا خیر گفت: اوضاع آب و هوا امروز هم خیلی خوب نیست و ممکن است پنجره پرواز امشب هم مانند دوره قبل بسته شود و تاریخ دیگری را برای این رویداد اعلام کنند. شرایط جوی فلوریدا بسیار متغیر است و از صبح که شرایط آب و هوایی را چک می‌کنیم مدام درصدها بالا و پایین می‌شوند.
 
این فعال حوزه فضایی افزود: پس از ۹ سال این اولین مرتبه است که امریکا از خاک کشورش با سیستم فضایی بومی که توسط یک شرکت خصوصی ساخته شده است، پروژه اعزام انسان به فضا را به مرحله اجرا برساند. به همین دلیل این رویداد در سطح جهان بسیار مهم است. قبل از این روسیه با استفاده از فضاپیمای سایوز (Soyuz) این کار را برای کشورهای دیگر انجام می‌داد.
 
او درباره ویژگی‌های کپسول دراگن که امشب قرار است فضانوردان را تا ایستگاه فضایی همراهی کند، گفت: کابین دراگون (Dragon)  اینترفیس است، پنل‌های تاچ اسکرین جای سوییچ‌ها و میترهای (ولت‌متر) قدیمی نیست و همه تجهیزات خیلی لوکس و مدرن هستند. فضانوردها نیز با لباس‌های متفاوت و جدید وارد این سفر هیجان انگیز می‌شوند.
 
«داگلاس هرلی» و «باب بهنکن»، دو تن از  فضانوردان عضو سازمان فضانوردی آمریکا – ناسا – هستند که اگر شرایط جوی اجازه دهد، امروز از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی روانه می‌شوند تا به این شکل صنعت فضایی دنیا، وارد فصل تازه‌ای شود.  
 
پرتاب محفظه دراگون به فضا شامل چند مرحله است. در مرحله اول شتاب دنده‌ها برای چرخش جهت ورود به جو به کار گرفته می‌شود. مرحله اول شامل فرود کنترل شده با باله‌های مشبک، شتاب دهنده و موتورهای فرمان است. در مرحله دوم دراگون به جو حمل می‌شود و این محفظه به ماموریت اتصال به ایستگاه فضایی ادامه می‌دهد.
 
دراگون پس از این که سرنشینان خود را به مقصد موردنظر برساند، با استفاده از چهار چتر نجاتی که به آن مجهز است، حرکت خود را کند کرده و به سمت اقیانوس اطلس حرکت می‌کند و همانجا در سواحل فلوریدا آرام می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.