اپلیکیشن

تلفن همراه

June 1, 2020
15:06 دوشنبه، 12ام خردادماه 1399
کد خبر: 112500

براساس بررسی نقشه و مسیریاب بلد: در بزرگراه‌های اصفهان و مشهد رانندگان سرعت بیشتری دارند

نقشه و مسیریاب بلد، در گزارشی تصویری به وضعیت سرعت خودروها و شدت ترافیک معابر در برخی از شهرهای کشور در سال ۱۳۹۸ پرداخته است. آنطور که این گزارش نشان می‌دهد حالا بلد بیش از ۴ میلیون کاربر فعال در دو سال فعالیت خود به دست آورده و کاربران بلد به کمک این مسیریاب و نقشه بیش از ۴ میلیارد مسافت در سال گذشته طی کرده‌اند. از سوی دیگر مکان‌های شهری مورد نیاز روی نقشه بلد به بیش از ۶۵۰ هزار نقطه رسیده است.
 
 از بخش‌های جالب این گزارش مشخص کردن میانگین سرعت خودروها در کلان‌ شهرهایی مانند مشهد، تهران، تبریز و اصفهان است. براساس بررسی بلد میانگین سرعت خودروها در بزرگراه‌های کشور کمی بیشتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت است. براین اساس در بزرگراه‌های اصفهان و مشهد رانندگان با سرعت بیشتری رانندگی می‌کنند. در واقع رانندگان در بزرگراه‌های اصفهان با ۶۳.۲ و مشهد با ۶۳.۱ سرعت بر حسب کیلومتر پرسرعت‌ترین رانندگی را دارند. پس از این شهرها هم رانندگی در بزرگراه‌های تهران با ۴۸ و تبریز با ۴۷ کیلومتر سرعت در ساعت در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند. بلد اعلام کرده که این شهرها به دلیل داشتن بیشترین‌ کاربر این سرویس انتخاب شده‌اند.
 
همچنین بلد براین اساس میانگین سرعت خودروها در بزرگراه‌ها طی روزهای هفته در کل کشور را نیز مشخص کرده که براین اساس رانندگان در روزهای جمعه پرسرعت‌ترین رانندگی با سرعت ۶۲.۹ کیلومتر در ساعت را ثبت کرده‌‌اند.
 
 
یک نمای کلی از میزان نصب اپلیکیشن مسیر یاب بلد و میزان سرعت خودروها در بزرگراه‌های کشور
 
اما بلد به صورت مجزا میانگین سرعت خودروها در بزرگراه‌های پایتخت کشور را هم مشخص کرده است. برای این بررسی هم ۲۶ بزرگراهی که کاربران بلد در آنها تردد بیشتری داشته‌اند انتخاب شده‌اند. رانندگان در بزرگراه شهید همدانی با داشتن سرعتی برابر ۷۰.۷، پرسرعت‌ترین رانندگی را برای این بزرگراه تهران ثبت کرده‌اند. شهید خرازی با ۶۹.۶، شهید بابایی با ۶۴.۴، شهید یاسینی با ۶۱.۱ و شهید فهمیده با ۶۰.۷ چهار بزرگراه دیگر در تهران است که رانندگان در آن با سرعت بیشتری رانندگی کرده‌اند. در همین زمینه کم‌سرعت‌ترین رانندگی در بزرگراه‌ آیت‌الله کاشانی با سرعت ۲۷ ثبت شده است. براساس توضیحات بلد عامل اصلی تفاوت میانگین سرعت‌ها، به شدت ترافیک در این مسیرها و همچنین محدودیت‌های کنترل سرعت در هر بزرگراه باز می‌گردد.
 
 
میانگین سرعت ثبت شده رانندگان تهرانی به تفکیک در بزرگراه‌های تهران
 
در ادامه این بررسی‌های بلد، این نقشه و مسیریاب با مقایسه ۲۵ آزادراهی که کاربران بلد در آنها تردد داشته‌اند میانگین سرعت خودروها در آزادراه‌های جاده‌ای کشور را نیز مشخص کرده است. طبق این بررسی‌ها جالب است بدانید که رانندگان در آزادراه‌های کاشان–اصفهان پرسرعت‌ترین رانندگی را داشته‌اند. میانگین سرعت در این آزادراه آنطور که بلد نشان داده ۹۹.۵ است. آزادراه زنجان– قزوین و نایین–اردکان و سپس تهران-قم و دامغان-شاهرود هم در جایگاه دوم تا پنجم پرسرعت‌ترین رانندگی در آزاد‌راه‌ها قرار دارند.
 
به نظر می‌رسد در آزادراه‌های شمالی کشور به خاطر ترافیک بالا رانندگان با سرعت کمتری رانندگی می‌کنند تا جایی که کمترین سرعت رانندگی با ۴۴.۲۲ کیلومتر سرعت در ساعت به نام آزادراه کرج– چالوس ثبت شده است.
 
 
رانندگان در بزرگراه کاشان-اصفهان در مقایسه با سایر بزرگراه‌های کشور با سرعت بیشتری رانندگی می‌کنند
 
ترافیک این دوست و همراه همیشگی رانندگان کشور، از دیگر بخش‌هایی است که بلد در بررسی‌های خود به آن توجه داشته است. بلد در تصویری که در زیر می‌بینید میانگین شدت ترافیک معابر در چند شهر پرجمعیت کشور و میانگین شدت ترافیک معابر در روزهای هفته کل کشور را نیز مشخص کرده است. بلد در این زمینه تاکید کرده که شدت ترافیک شاخصی است که نشان می‌دهد یک خودرو در یک مسیر مشخص نسبت به روزهای بسیار خلوت در همان مسیر چقدر کندتر حرکت کرده است. در این زمینه هم برای مقایسه ۴ شهری که بلد در آنها کاربر بیشتری داشته یعنی تهران، تبریز، مشهد و اصفهان انتخاب شده‌اند. 
 
در یک پیش‌بینی قابل حدس میانگین شدت ترافیک دربزرگراه‌های تهران با ۱.۶۴ در رتبه اول قرار دارد . این رقم نشان می‌دهد که رانندگان تهرانی به صورت کلی و در مقایسه با روزهای خلوت تا چه میزان به آرامی حرکت می‌کنند. برای نمونه اگر ماشینی با سرعت مجاز در حال حرکت در یک بزرگراه باشد، سرعت رانندگان تهرانی در مقایسه با یک روز بسیار خلوت ۶۴ درصد کندتر است. در همین زمینه پس از تهران رانندگان تبریز با ۱.۳۳ درصد و مشهد با اختلاف کم یعنی ۱.۳۲درصد و اصفهان با ۱.۲۶درصد بیشتر در ترافیک می‌مانند. میانگین شدت ترافیک در کل کشور هم در مقایسه با یک روز بسیار خلوت برابر با ۱.۲۴ است.
 
 
خودروها در تهران در مقایسه با سایر شهرها به دلیل ترافیک معابرش کندتر حرکت می‌کنند
 
یکی دیگر از بخش‌های جالب اطلاعات تصویری بلد در مورد وضعیت ترافیک و سرعت در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور، مشخص کردن سرعت رانندگان در شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین روزها در این مکان‌ها است. براساس این اطلاعات خلوت‌ترین روزهای سال ۱۳۹۸ سه‌‌شنبه ۱۹ شهریور، پنج‌شنبه۲۹ اسفند و جمعه ۱۶ اسفند است. در این روزها به ترتیب میانگین سرعت رانندگی شهروندان ۶۳.۶، ۶۳.۳ و ۶۳.۲ کیلومتر بر ساعت بوده است؛ اما شلوغ‌ترین روزهای سال گذشته روزهای سه‌شنبه ۳۰ مهر،‌ چهارشنبه ۱۴ آبان و چهارشنبه ۱ آبان بوده است. میانگین سرعت همه کاربران در این روزهای شلوغ نیز به ترتیب برابر با ۴۰.۶، ۴۱.۳ و ۴۱.۲ بوده است.
 
 
میانگین سرعت در شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین روز سال ۹۸ مشخص شده است
 
اطلاعات به دست آمده چقدر قابل اعتماد است؟
گزارش‌ تصویری جالب بلد از میزان ترافیک و سرعت رانندگی رانندگان در ۴ شهری که این نقشه و مسیریاب در آن بیشترین کاربران را دارد حالا این سوال را ایجاد می‌کند که این اطلاعات تا چه حد قابل اعتماد هستند و از سوی دیگر منتشر شدن این اطلاعات چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ زویا نیکنام، مدیر روابط عمومی نقشه و مسیریاب در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که منتشر شدن این اطلاعات می‌تواند به تصمیم‌گیران فعال در حوزه حمل‌ونقل و همچنین بسیاری از کسب‌وکارها کمک کند.
 
نیکنام در مورد هدف تهیه این گزارش تصویری به پیوست می‌گوید: «این اطلاعات طی یک سال گذشته جمع آوری و دسته بندی شده و تلاش ما بر این بوده که بتوانیم از معیارهایی صحبت کنیم که برای مردم عادی قابل درک باشد و از سوی دیگر  مسئولان و نهادهای تصمیم‌گیر و تاثیرگذار بتوانند با کمک این دیتا تصمیماتی را در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری اتخاذ کنند.  همچنین این اطلاعات بتواند مرجع خوبی برای اهالی اکوسیستم باشد؛ چراکه به عنوان اولین گزارش سال ترافیکی در ایران قابلیت بررسی و تعمیق در بخش‌های مختلف را دارد.»
 
نیکنام در پاسخ به این سوال که تا چه‌ میزان اطلاعات اشاره شده در این گزارش تصویری قابل اعتماد است توضیح می‌دهد: «اول این که بلد بیش از ۴ میلیون کاربر فعال دارد و طبق طبق آمار فایربیس ما ۶.۷ میلیون کاربر داریم و بلد پرنصب‌ترین نرمافزار مسیریاب ایرانی است. از سوی دیگر اطلاعات استخراج شده مربوط به میانگین سرعت خودروها در بزرگراههایی است که تعداد کافی نقطه دیتا در آن وجود داشته و این باعث می‌شود دیتا قابل اعتماد باشد.»
به باور او بلد مرجع اطلاعات مکان محور است، چراکه با بیشترین نصب فعال توانسته رنج گسترده‌ای از کاربران را مخاطب قرار بدهد و با توجه به اطلاعاتی که از دستگاه‌های دیجیتالی در قسمت‌های مختلف مسیرهای ترددی کسب کرده، گزارش قابل اعتمادی را پیش روی مخاطبان، مراجع تصمیم‌گیر در سیستم حمل‌ونقل و کسب‌وکارها می‌گذارد.
 
در حالی بلد می‌گوید که پرنصب‌ترین مسیریاب ایرانی است که ابتدای هفته گذشته نیز مسیریاب نشان در یک نشست خبری اعلام کرد که تعداد کاربران فعال آن حالا به نزدیک ۵ میلیون رسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.