تلفن همراه

گجت

June 2, 2020
11:52 سه شنبه، 13ام خردادماه 1399
کد خبر: 112528

افزایش کیفیت صدای هدفون‌ها با فناوری نانو

محققان یک تیم استارت‌آپی با استفاده از کامپوزیت گرافنی اقدام به تولید هدفون‌های جدیدی کرده‌اند که طول عمر باتری بالاتر و کیفیت صدای بهتری نسبت به هدفون‌های رایج دارند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یک استارت‌آپ کانادایی به‌دنبال استفاده از گرافن برای ساخت بلندگو است. این شرکت از کامپوزیتی که حاوی ۹۵ درصد گرافن است برای تولید هدفونی موسوم به GQ استفاده کرده است. شرکت اورا (Ora) در این هدفون‌ها از درایور صوتی ۴۰ میلی‌متری استفاده کرده که صدا تولید می‌کند.
این هدفون به دلیل بهره‌مندی از گرافن، عملکرد جالب توجه و در عین حال قیمت پایینی نیز دارد. در این هدفون به‌جای اینکه از تک‌لایه گرافنی استفاده شود، کامپوزیتی به کار برده شده که در آن هزاران لایه روی هم با استفاده از یک ماده اتصال‌دهنده قرار گرفته است. آری پینکاس از بنیان‌گذاران این شرکت گفت: بدون شک، جالب‌ترین جنبه این فناوری ساختار مکانیکی منحصربه‌فرد آن است. بسیار سخت می‌توان ماده‌ای را یافت که در عین استحکام بسیار بالا، انعطاف‌پذیر و سبک نیز باشد. این ترکیب بسیار جالب، از چگالی کم و استحکام بالایی برخوردار بوده که امکانات جالبی در دنیای صوت ایجاد می‌کند. در بسیاری از ادوات صوتی، تنها ۱۰ درصد از انرژی که به بلندگو می‌رسد به صدا تبدیل شده و بیش از ۹۰ درصد آن به گرمای ناخواسته تبدیل می‌شود.
 
وی افزود: داشتن یک غشای بلندگوی سبک باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود، چیزی که به‌ویژه در ادوات الکترونیکی بی‌سیم اهمیت زیادی دارد.پینکاس معتقد است این واقعیت که هدفون GrapheneQ بسیار سبک است موجب شده تا انرژی کمی نیاز داشته باشد؛ در نتیجه، نسبت به هدفون‌های رایج، طول عمر باتری ۷۰ درصد بیشتر را تجربه می‌کند. به گفته وی، هر چند عمر باتری موضوع مهمی است و در آزمایشگاه قابل اندازه‌گیری است، اما موضوع مهم‌تر وفاداری صوتی است. تولیدکنندگان هدفون از انواع مختلف مواد برای تولید محصول استفاده می‌کنند که هر یک از آنها در تولید صدا امضای منحصربه‌فرد خود را دارند که ممکن است موجب تغییرات در صدا شوند؛ اما هدفون گرافنی شرکت اورا تعادل تونالی را در محدوده صوتی ایجاد می‌کند، این در عمل به چه معناست؟ این یعنی صدای ایجاد شده توسط هدفون گرافنی واضح‌تر و با کیفیت‌تر بوده و از غنا و عمق خاصی نیز برخوردار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.