اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

June 2, 2020
16:07 سه شنبه، 13ام خردادماه 1399
کد خبر: 112547

سهام ایرانسل با واسطه در فرابورس عرضه می‌شود

 
مدیرعامل ایرانسل در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی اعلام کرد سهامدار ایرانی این شرکت، به زودی بخشی از سهام خود را در فرابورس عرضه خواهد کرد.
 
 در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی که شبه گذشته (۱۲ خرداد) به میزبانی پیوست انجام شد، بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد با تصمیم مدیران شرکت گسترش الکترونیک ایران، بخشی از سهام این شرکت پس از انجام روال قانونی، در فرابورس عرضه خواهد شد. شرکت گسترش الکترونیک ایران ۵۱ درصد سهام ایرانسل را در اختیار دارد و ۴۹ درصد دیگر سهام متعلق به MTN آفریقای جنوبی است. سهامداران شرکت گسترش الکترونیک ایران، بنیاد مستضعفان و صاایران هستند.
 
تاکنون پرسش‌های زیادی درباره ورود ایرانسل به بورس مطرح شده است؛ اما مدیرعامل این شرکت اعلام کرد در پروانه اپراتور دوم، الزامی برای عرضه سهام در بازار بورس وجود ندارد.
 
همکاری و سرمایه‌گذاری
مدیرعامل ایرانسل در گفت‌وگو با پیوست درباره سرمایه‌گذاری این شرکت در استارت‌آپ‌ها و نحوه حمایت از کسب‌وکارهای دیگر نیز اعلام کرد شرکتی مستقل با نام «ویستا» به عنوان بازوی اجرایی ایرانسل در زمینه سرمایه‌گذاری ایجاد شده است که سهام اپراتور دوم در دیگر شرکت‌ها را مدیریت می‌کند. ایرانسل از جمله سهامداران گروه اسنپ است که شب گذشته اعلام شد مدیرعامل آن تغییر کرده است.
 
عباسی آرند همچنین از راه‌اندازی یک VOD جدید با حضور ایرانسل و دیگر سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: «ایرانسل در سالیان گذشته نشان داده که دنبال انحصار‌گری نیست. اگر حوزه‌هایی باشد که ظرفیت‌هایی وجود داشته باشد که استارت‌آپ‌ها بتوانند نقش ایفا کنند، با آنها همکاری می‌کنیم. الان طیف وسیعی از CPها با ایرانسل کار می‌کنند و اصلا موضوع سهامداری هم نیست و از مدل تسهیم درآمد استفاده می‌کنیم.»
 
او افزود: «استراتژی‌ای که ایرانسل برای خودش تعریف کرده، گسترش سرویس‌های دیجیتالی و ایجاد یک سبک زندگی دیجیتالی است و برای رسیدن به این هدف سرمایه‌گذاری‌های مختلف در گروه اسنپ، لنز، چارخونه، آپ و… انجام داده‌ایم و سرویس‌های جدیدی هم در چند ماه آینده رونمایی می‌شوند.»
 
او با اشاره به موضوع اسنپ‌فود و شکایت‌هایی که در زمینه ایجاد انحصار در بازار وجود دارد نیز گفت: «اسنپ‌فود دو مدل قراردادی داشت که یکی عادی و یکی هم ویژه بود و اگر رستوران‌ها می‌خواستند از امکانات ویژه استفاده کنند نباید با دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه کار می‌کردند؛ اما پس از رای شورای رقابت در این زمینه، ما به آنها تکلیف کردیم که این مدل ویژه را کنار بگذارند.»
 
عباسی موضوع ایجاد انحصار در بازار را رد کرد و گفت: «ایرانسل کلا تشکیل شد که انحصار را از بین ببرد. ما با انحصار مخالفیم. اسنپ هم یک مجموعه به اسم بامیلو داشت که نتوانست در رقابت بماند و منحل شد. در این زمینه، موضوع رقابت در بازار هم وجود دارد و نمی‌توان گفت همه مسائل به انحصار برمی‌گردد.»
 
مدیرعامل ایرانسل همچنین خبر داد که پیشنهادی از سوی این شرکت برای ادغام چیلیوری در اسنپ‌فود وجود داشته؛ اما به نتیجه نرسیده است.
 
اینترنت و حواشی
مدیرعامل ایرانسل در این گفت‌وگو سهم مکالمه از درآمدهای اپراتور دوم را حدود ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: «حدود ۷۰ درصد درآمدها ایرانسل از دیتا و سرویس‌های دیجیتال است.»
 
او درباره موضوع تمام شدن بسته‌های اینترنت همراه ایرانسل که اعتراضات بسیاری را از سوی کاربران به دنبال داشته است، توضیح داد: «در برخی موارد، کاربران به اشتباه، شماره تلفن همراه دیگری را شارژ می‌کنند. اما نکته‌ای که اغلب مشترکان دارند این است که احتمالا از VPN استفاده می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود تعرفه ترافیک بین‌الملل برای آنها محاسبه شود. همچنین به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های موبایلی که به صورت خودکار انجام می‌شود نیز می‌تواند منجر به تمام شدن بسته‌های اینترنتی شوند.»
 
عباسی از مشترکان اپراتور دوم خواست با استفاده از اپلیکیشن «ایرانسل من» از میزان مصرف خود مطلع شوند و اگر از واقعا مشکلی وجود داشت، آن را اعلام کنند.
 
او همچنین درباره اختلال‌هایی که در اینترنت TD-LTE ایرانسل وجود دارد گفت: «این مشکلی است که در تهران وجود دارد و به دلیل تداخل‌هایی است که روی شبکه ایجاد می‌شود. این مشکل را تا حدی حل کرده‌ایم؛ اما هنوز در برخی از مناطق با آن روبرو هستیم که در تلاشیم آن را حل کنیم.»
 
 کنسرت آنلاین
عباسی آرند، مدیرعامل ایران درباره حواشی کنسرت آنلاین همایون شجریان که روی شبکه اپراتور دوم پخش شد گفت: «موضوع آنقدر مهم بود که من خودم با آقای شجریان مذاکره کردم و از ابتدا هم هدف ما فرهنگی- اجتماعی بود و به همین دلیل تماشای آن را برای مشترکان ایرانسل، رایگان کردیم و برای مشترکان دیگر اپراتورها هم هزینه بسیار کمی در نظر گرفتیم.»
 
او افزود: «پیش‌بینی‌های ما این بود که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار کاربر، خواهان تماشای این کنسرت باشند و بر همین اساس تمهیدات را فراهم کردیم؛ اما بیش از یک میلیون نفر خواستار بازدید از کنسرت بودند که متاسفانه برخی از کاربران نتوانستند از آن استفاده کنند.»
 
او درباره همکاری نکردن با دیگر پلتفرم‌های پخش آنلاین در برگزاری این کنسرت نیز گفت: «از ظرفیت برخی پلتفرم‌های ابری استفاده شد؛ اما محدودیت‌هایی در زمینه ایجاد امنیت در برابر حملات داشتم و نمی‌توانستیم از ظرفیت همه استفاده کنیم.»
 
اینترنت ثابت و روبیکا
عباسی درباره همکاری ایرانسل با های‌وب و دیگر اپراتورهای ثابت گفت: «در مقطعی با های‌وب وارد مذاکره شدیم و تلاش کردیم یک توافق انجام دهیم اما به دلیلی این اتفاق نیافتاد؛ اما پیش از عید توافق دیگری با های‌وب داشتیم که در زمینه توسعه روستایی و رومینگ و استفاده از فرکانس بود و برای آینده هم در حال مذاکره هستیم.» او سال گذشته و در جریان برگزاری نمایشگاه الکامپ در گفت‌وگو با پیوست از انجام مذاکرات اولیه در این زمینه خبر داده بود.
 
او همچنین به موضوع راه‌اندازی دیتاسنتر این شرکت اشاره کرد و گفت: «در ابتدا یک پروژه با هزار رک طراحی شده بود و متناسب با آن نیز فضای فیزیکی پیش‌بینی شد؛ اما به دلیل محدودیت‌های مالی نمی‌توانستیم همه این ظرفیت را در یک مرحله ایجاد کنیم و برای فاز اول ۴۰۷ رک را افتتاح کردیم و امیدواریم در فازهای دوم و سوم بتوانیم ظرفیت را افزایش دهیم.»
 
عباسی اعلام کرد بخشی از این زیرساخت ایجاد شده برای سرویس‌های ایرانسل استفاده می‌شود و بخشی نیز در اختیار استارت‌آپ‌ها و دیگر کسانی که خواستار سرویس باشند، قرار خواهد گرفت.
 
عباسی در زمینه روبیکا نیز اعلام کرد ۴۰ درصد سهام این اپلیکیشن متعلق به ایرانسل است، ۴۰ درصد به همراه اول تعلق دارد و بقیه سهام نیز در اختیار بقیه سرمایه‌گذاران است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.