اپراتورها

تلفن همراه

June 4, 2020
17:54 پنجشنبه، 15ام خردادماه 1399
کد خبر: 112595

ادعاهای تازه رویترز در مورد فعالیت هواوی در ایران

_112666224_8cc0a920-9c30-49ce-9234-a8f299d7290d.jpg
 
خبرگزاری رویترز می‌گوید به تازگی به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد شرکت چینی هواوی تلاش‌ کرده با "پنهان‌کاری" و از طریق شرکتی واسطه، تجهیزات کامپیوتری آمریکایی را که مشمول تحریم بوده، به ایران بفروشد.
 
رویترز در این گزارش اختصاصی نوشته است که به اسناد داخلی شرکت هواوی دست یافته که به سال ۲۰۱۳ مربوط می‌شود.
 
هواوی همواره شرکت اسکای‌کام تک را که به عنوان نماینده شرکت خارجی در ایران ثبت شده بود، یک شریک تجاری محلی و مستقل معرفی می‌کرد، اما اکنون رویترز می‌گوید اسنادی را دیده که نشان می‌دهد شرکت اسکای‌کام در عمل در کنترل هواوی بوده است.
 
پرونده قضایی هواوی در آمریکا به یکی از بزرگترین دعواهای حقوقی و سیاسی چین و ایالات متحده تبدیل شده و یکی از موارد مطرح در این دعوا مبادلات این شرکت با ایران است.
 
وزارت دادگستری آمریکا هواوی را متهم کرده که از طریق شرکت اسکای‌کام تحریم‌های ایران را دور زده است.
 
آمریکا اجازه نمی‌دهد شرکت‌هایی که با ایران روابط تجاری دارند در آمریکا فعالیت کنند. این مجازات تنها به شرکت‌های آمریکایی محدود نمی‌شود و شرکت‌های خارجی را هم در صورت مبادله با ایران از فعالیت در ایالات متحده محروم می‌کند.
 
دعوای آمریکا و چین با بازداشت منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی و دختر موسس این شرکت در سال ۲۰۱۸ در کانادا و به درخواست آمریکا بالا گرفت و همچنان در جریان است. هواوی همواره اتهامات آمریکا را رد کرده است.
 
رویترز می‌گوید اسنادی که به آن دسترسی پیدا کرده مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و مکاتبات و توافق‌نامه‌ها میان شرکت مخابراتی هواوی و اسکای‌کام تک است.
 
بنا این گزارش یکی از اسناد نشان می‌دهد که شرکت هواوی اوایل سال ۲۰۱۳ تلاش کرده که به دلیل نگرانی‌ها از تحریم آمریکا فعالیت خود را از شرکت اسکای‌کام "جدا کند."
 
به گزارش رویترز این سند و اسناد دیگر نشان می‌دهد که هواوی مجموعه‌ای از اقدامات را در این زمینه انجام داده از جمله تغییر مدیریت اسکای‌کام، تعطیل کردن دفتر نمایندگی این شرکت در تهران و تشکیل شرکتی دیگر در ایران، و همین طور انتقال قراردادهای ده‌ها میلیون دلاری اسکای‌کام به شرکت تازه.
 
رویترز می‌گوید شرکت هواوی با اشاره به در جریان بودن پرونده حقوقی این شرکت حاضر نشده به گزارش تازه‌اش واکنش نشان دهد.
 
رویترز در این گزارش می‌گوید تلاش‌های هواوی برای پنهان کردن روابطش با اسکا‌ی‌کام بعد از انتشار گزارشی از همین خبرگزاری در دسامبر سال ۲۰۱۲ آغاز شده است.
 
در آن زمان رویترز گزارش داده بود که شرکت اسکای‌کام دو سال قبل از آن پیشنهاد فروش تجهیزات مشمول تحریم شرکت آمریکایی هیولت پاکارد را به بزرگترین خدمات‌دهنده موبایل در ایران داده است.
 
یک ماه بعد هم گزارش‌ دیگری درباره روابط نزدیک تجاری میان اسکای‌کام در ایران با شرکت هواوی منتشر شد؛ از جمله این که خانم منگ که چند سال بعد در کانادا بازداشت شد، در فوریه ۲۰۰۸ به مدت یک سال عضو هیئت مدیره اسکای‌کام بوده است.
 
اسناد ثبت شرکت‌ها در ایران نشان می‌دهد که نمایندگی شرکت "اسکای کام تک کو لیمیتد" در پاییز سال ۱۳۹۲ (اواخر ۲۰۱۳) در ایران منحل شده و در اردیبهشت سال بعد "ختم تصفیه" آن به صورت رسمی اعلام شده است.
 
نمایندگی اسکای‌کام در بهمن ۱۳۸۳ در ایران تاسیس و ثبت شد و آگهی ثبت آن نشان می‌دهد که آدرس دفتر مرکزی شرکت در هنگ‌کنگ و تابعیت شرکت مادر هم هنگ کنگی بوده است.
 
در آگهی ثبت نمایندگی اسکای‌کام در ایران نوع فعالیت آن به این صورت معرفی شده بود: "بررسی‌های لازم و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران؛ ارائه خدمات فنی و بازرگانی و توسعه بازاریابی برای کالاها و خدمات شرکت؛ جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران و برقراری ارتباط بین دفتر مرکزی و شرکت و مشتریان ایرانی."
 
در ماه آذر سال ۱۳۹۰ شرکت هواوی اعلام کرد که به دلیل "موقعیت پیچیده" موجود، فعالیت‌های تجاری خود در ایران را محدود می‌کند و به دنبال مشتری تازه در ایران نخواهد بود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.