تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

June 5, 2020
12:49 جمعه، 16ام خردادماه 1399
کد خبر: 112608

خالق بیت کوین از پروکسی روسی استفاده کرده است

 طبق اطلاعات جدید ساتاشوی ناکاموتو در ژانویه ۲۰۰۹ که نسخه اول بیتکوین (Bitcoin v0.1.0) توزیع شد احتمالا از یک پراکسی روسی استفاده کرده است. این اطلاعات از خط ۲۱۲ فایل irc.cpp بیتکوین (که ژانویه امسال منتشر شد) بدست آمده، هرچند که ظاهرا با استفاده از الگوریتم سایفر مخدوش شده است.
 
رمزگذاری چگونه انجام شده؟
الگوریتم سایفر مورد استفاده در این کدها را میتوان به شیوه ای ساده رمزگشایی کرد؛ برای این منظور کافیست تمامی صفرها را برداشت و سپس ارقام را از دستگاه اعداد پایه ۱۶ به ده دهی تبدیل کرد. با این روش به آدرس آی پی 87.251.146 می رسیم. در آن زمان این پروکسی توسط شرکت Anders Telecom ارائه شده بود و از آنجا که این شرکت از سال ۲۰۱۶ فعالیتی ندارد انتظار می رود که این پروکسی نیز منقضی شده باشد.
 
البته کارشناسانی نظیر دکتر خاویر استرلا مدیر فنی شرکتی به نام GeoDB این شیوه رمزنگاری را رد کرده اند. دکتر استرلا در مصاحبه با وبسایت Cointelegraph گفته است:
 
کل خبر این نکته را در ذهنم تداعی می کند که شما می توانید هر آماری که میخواهید بسازید و هرآنچه که میخواهید نشر دهید. از نظر من این صرفا یک یادآور ساده در مورد فرمت برخی متغیرهاست تا بدانیم که بعدا چطور آن را تفسیر کنیم.
 
با این حال الکساندر چیپورنوی هم بنیانگذار پلتفرم بلاکچین Ergo با این اظهارات مخالف است و باور دارد که این شیوه رمزگشایی کاملا شهودی است.
 
پنهان شدن از پنج چشم در روسی
پراکسی ها عملکردی شبیه به شبکه های خصوصی مجازی دارند و به کاربران کمک می کنند که موقعیت خود را پنهان نمایند. موقعیتی که در این کد به آن اشاره شده به آی آر سی ربط پیدا می کند که خود ساتوشی در تعدادی از پست هایش در Bitcointalk به آن اشاره کرده بود:
 
محتوای پیرامونی این نظر، گمانه زنی ها در مورد ماهیت آن را (که احتمالا یک پروکسی رمزگذاری شده است) را تایید می کند.
 
چیپورنوی باور دارد که اگر ساتوشی در یکی از کشورهای عضو پنج چشم سکونت داشته باشد (استرالیا، کانادا، نیوزلند، انگلستان و آمریکا) آنگاه کاملا عقلانی است که او از پروکسی روسیه استفاده کرده باشد چراکه بعید به نظر می رسد این کشورها درب پشتی در سرویس های روسی داشته باشند.
 
سرگی در ویتنام
کارشناسان با جستجوی این آی پی به کاربری به نام سرگی رسیدند که نقدهایی در مورد هتل های ویتنام را در بازه زمانی دسامبر ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۰۹ منتشر می کرد و با همان پروکسیِ ساتوشی در این وبسایت ها لاگین می کرد (یادآوری این نکته ضروری است که روس ها علاقه خاصی به سفر به ویتنام دارند).
 
آیا ساتوشی روس بوده؟
این گمانه زنی که ساتوشی از یک پروکسی روسی استفاده کرده لزوما به معنای ارتباط او با این کشور نیست. هرچند شواهدی به دست آمده که برخی افراد روسی زبان از همان ابتدا در جامعه بیتکوین حضور داشته اند. در واقع فروم های زبان روسی جزو اولین بخش های غیرانگلیسی زبان در Bitcointalk بوده اند.
 
جوزف پرلینگ (Joseph Vaughn Perling) که دراین فوروم با نام NewLibertyStandard شناخته می شود در چت های روسی بسیار فعال بوده هرچند که او ظاهرا هیچ ریشه روسی ندارد و زبان روسی اش هم در سطح نیتیو یا بومی نیست با این حال این شخص به خوبی در جامعه روسی زبان ها ادغام شده است. او در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰ در این فوروم ثبت نام کرده و عضو شماره ۲۶ آن به شمار می رود.
 
در هر حال چپورنوی معتقد است که اگر ساتوشی روس بود قطعا از پروکسی روسی استفاده نمی کرد و در عوض برای پنهان کردن هویت خود در کشورش از یک پروکسی غربی کمک می گرفت. او در عوض چند فرضیه دیگر را مطرح کرده:
 
احتمالا از این پروکسی که در شرکتی که ساتوشی در آن بوده استفاده می شده یا اینکه شخصی با ریشه روسی این پروکسی را در اختیار او قرار داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.