سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 6, 2020
14:46 شنبه، 17ام خردادماه 1399
کد خبر: 112640

Rust یکی از 20 زبان برنامه‌ نویسی برتر جهان شد

به گزارش وب‌سایت ZDnet، مرکز Tiobe بر اساس آخرین بررسی‌های خود فهرست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان را در حالی منتشر کرد که Rust یکی از 20 زبان برتر در این لیست بود و با این وجود همچنان پنج رتبه از Go پایین‌تر قرار گرفت.
یکی از مهم‌ترین عواملی که میزان علاقه‌مندی به استفاده از Rust را افزایش داد قابلیت حافظه ایمن برای ساخت و راه‌اندازی پلتفرم‌های بزرگ بود و به خصوص در شرکت مایکروسافت که ویندوز و Azure را با هدف حذف حفره‌های امنیتی حافظه توسعه می‌دهد و کدهای آنها با زبان‌های C و ++C نوشته شده است، Rust می‌تواند مزایای فراوانی به همراه داشته باشد. خدمات پردازش ابری AWS آمازون نیز برای توسعه کدهای محصولاتی نظیر Lambda، EC2 و S3 از Rust استفاده می‌کند.
 
زبان برنامه نویسی Rust که در فهرست سال 2019 مرکز Tiobe رتبه 38 را از آن خود کرده بود امسال موفق شد به رتبه 20 صعود کند. فهرست Tiobe بر مبنای جست‌وجوهای انجام شده برای یک زبان برنامه نویسی در موتورهای جست‌وجوی بزرگ تنظیم می‌شود و بنابراین فهرست مذکور نشان نمی‌دهد که این زبان توسط تعداد بیشتری از افراد استفاده شده است و در عوض مشخص می‌شود تعداد بیشتری از توسعه دهندگان نرم افزار در جست‌وجوی اطلاعات مرتبط با این زبان برنامه نویسی هستند.
زبان Rust برای پنجمین سال متوالی محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در نسخه 2020 مرکز Stack Overflow شد. امسال 86 درصد توسعه دهندگان اعلام کردند مشتاق به استفاده از Rust هستند و تنها 5 درصد گفتند که از آن برای برنامه نویسی استفاده می‌کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.