اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 6, 2020
16:23 شنبه، 17ام خردادماه 1399
کد خبر: 112643

۲ طرح اختراعی فضایی گواهی اعتبارسنجی علمی دریافت کردند

۲ طرح اختراعی در پژوهشگاه فضایی ایران، گواهی اعتبارسنجی علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران دریافت کردند.
 
 به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران،  علی جعفر صالحی معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران در مورد کسب دو گواهی اعتبارسنجی برای طرح‌های اختراعی پژوهشگران فضایی گفت: طرح‌های اختراعی «شیپوره نمایی با پوسته تقویت شده فلزی و مقطع مربعی برای آزمایشگاه آکوستیک» و «فرآیند ساخت دیواره تقویت شده عایق صوت و ارتعاش برای آزمایشگاه آکوستیک» متعلق به پژوهشگران این معاونت که قبلا ثبت اختراع شده‌اند، موفق به کسب گواهی اعتبارسنجی علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شده‌اند.
 
وی در خصوص طرح اختراعی شیپوره نمایی با پوسته تقویت شده فلزی و مقطع مربعی برای آزمایشگاه آکوستیک گفت: این طرح ارائه دهنده شیپوره نمایی با مقطع مربعی است که با بهره‌گیری از پوسته فلزی تقویت شده، ضمن حفظ اصول کارکردی شیپوره نمایی آکوستیکی، کاهش وزن و هزینه و سهولت اجرا را در بردارد.
 
جعفرصالحی گفت: انواع مختلفی از شیپوره‌ها به منظور تقویت صوت در آزمایشگاه‌های آکوستیک محیط بازتابنده، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مستندات علمی زیادی در این خصوص وجود دارد که بیان می‌کند، شیپوره‌هایی که بر پایه منحنی‌های توابع نمایی طراحی و ساخته شده‌اند، دارای مزایای فراوانی نسبت به سایر نمونه‌ها هستند، از جمله اینکه پدیده تشدید آکوستیکی در آنها رخ نخواهد داد و امکان بهره‌گیری از آنها به عنوان فیلتر بالاگذر آکوستیکی نیز وجود دارد.
 
وی ادامه داد: لیکن ساخت این شیپوره‌ها دشواری‌های خاص خود با هزینه گزافی را دارد. ضمن اینکه مواد سازنده باید از جنس خاص و با ضخامت قابل توجهی باشند تا از ارتعاشات پوسته در حین عملکرد جلوگیری شود. اما، طرح اختراعی حاضر، ارائه‌دهنده شیپوره نمایی با مقطع مربعی است که این مشکلات در آن رفع شده است.  
 
معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران، درباره اهمیت طرح اختراعی فرآیند ساخت دیواره تقویت شده عایق صوت و ارتعاش برای آزمایشگاه آکوستیک نیز گفت: این طرح با حفظ اصول فنی مجموعه، موفق شده تا کاهش چشم‌گیری در وزن نهایی سازه و البته هزینه‌های تولید ایجاد کند.
 
جعفرصالحی اضافه کرد: سازه آزمایشگاه‌های آکوستیکی محیط بازتابنده بنابر نیازمندی ذاتی به ضرایب بالا بازتابش صوت و البته به دلیل وجود انرژی آکوستیکی در سطوح بسیار قابل توجه، باید به شدت صلب، حجیم و از مواد بسیار چگال ساخته شوند. لیکن، این امر هم هزینه فراوانی به همراه داشته و هم وزن سازه را به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد.
 
وی تشریح کرد: این طرح اختراعی ارائه‌دهنده دیواره‌های چندبخشی ترکیبی است و با مجهز بودن به شاسی اصلی و پوشش درونی فولادی، توانایی تامین ضریب بازتابش صوتی مورد نیاز را دارد، در ضمن، فرآیند کاهش ارتعاشات و افزایش میرایی آکوستیکی دیواره‌ها، با مسلح شدن شاسی اصلی به دولایه ترکیبی چوب و عایق پلی اورتان سلول باز تامین می‌شود. طرح ارائه شده ضمن حفظ اصول فنی مجموعه، موفق شده تا کاهش چشم‌گیری در وزن نهایی سازه و البته، هزینه‌های تولید داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.