اپلیکیشن

تلفن همراه

June 6, 2020
16:53 شنبه، 17ام خردادماه 1399
کد خبر: 112650

اینستاگرام می‌گوید وب‌سایت‌ها برای استفاده از پست کاربر باید از او مجوز دریافت کنند

اینستاگرام وب‌سایت‌هایی را که از قابلیت نمایش یکپارچه پست‌ها استفاده می‌کنند، به کسب مجوز از کاربر مالک تصویر ملزم می‌کند.
 
اینستاگرام در بیانیه‌ای اعلام کرد امکان نمایش یکپارچه‌ی پست‌ها در وب‌سایت (نمایش Embedded) به‌معنای مجوز داشتن آن وب‌سایت برای نمایش پست‌های یک کاربر نیست. درواقع آن‌ها از وب‌سایت‌ها می‌خواهند که مجوزهای قانونی و کپی‌رایت لازم را از مالک محتوا دریافت کنند و سپس محتوای پست را در داخل مطالب خود نمایش دهند. درواقع اگر این قانون در هر جا، استفاده از محتوای دیگران را ملزم به داشتن مجوز انتشار می‌کند، وب‌سایت باید پیش از استفاده از قابلیت یکپارچه‌سازی اینستاگرام، مجوز را از کاربر دریافت کند.
 
قوانین و بیانیه‌ی جدید ازسوی اینستاگرام، کمی پس از شکل گرفتن یک پرونده‌ی حقوقی در نیویورک به رسانه‌ها اعلام شد. در آن پرونده، قاضی دادگاه علیه مجله‌ی نیوزویک شکایتی را بیان کرد. مجله ادعا کرده بود که طبق قوانین اینستاگرام، نمایش محتوای یک کاربر در داخل وب‌سایت، ایرادی ندارد. درحالی‌که قاضی، رعایت قوانین اینستاگرام را برای پیروی از قوانین حق کپی‌ رایت کافی نمی‌دانست. یک قاضی دیگر آمریکایی قبلا تشخیص داده بود که اینستاگرام می‌تواند مجوز انتشار محتوا در وب‌سایت‌های متفرقه را ارائه کند (در پرونده‌ای که علیه Mashable مطرح شده بود). رأی قاضی جدید نیز تفاوت چندانی با پرونده‌ی قبلی ندارد، اما قاضی پرونده، کاترین فایلا به این نتیجه رسید که شواهدی مبنی بر مجوز دادن به ناشران ازسوی اینستاگرام وجود ندارد.
 
بیانیه‌ی جدید اینستاگرام، به‌نوعی با هدف شفاف‌سازی منتشر شد و تاحدودی از حقوق عکاس‌ها حمایت می‌کند. البته شرکت نمی‌گوید که کدام بخش از سیاست داخلی، حقوق نمایش یکپارچه‌ی پست در وب‌سایت را پوشش می‌دهند. تنها در بخشی از قوانین شبکه‌ی اجتماعی می‌خوانیم:
 
حق ارائه‌ی مجوز برای اثر تحت کپی رایت و همچنین حق جلوگیری از دیگران از استفاده‌ی بدون مجوز از اثر، به کاربر داده می‌شود.
 
همان‌طور که در متن بالا می‌خوانیم، نمایش محتوای یک حساب کاربری به‌صورت یکپارچه یا امبدد، از قوانین مستثنی نیست. این شبکه‌ی اجتماعی همچنین یکپارچه‌سازی محتوا را به‌صورتی که «هر حقی از هر فردی سلب کند»، ممنوع می‌داند. آن‌ها همچنین در مصاحبه‌های متعدد اعلام کردند که به‌دنبال راهی برای افزایش کنترل کاربران روی محتوای یکپارچه هستند. درحال‌حاضر عکاس‌ها تنها می‌توانند با Private کردن حساب کاربری، از امبد شدن پست‌ها جلوگیری کنند که تأثیر زیادی روی بازدهی حساب کاربری آن‌ها خواهد داشت و عموما هیچ عکاسی تمایل به انجام آن ندارد.
 
مشکلات حقوقی پیش آمده و رأی‌های صادرشده هیچ‌گاه بدین معنا نیستند که وب‌سایت‌ها امکان و اجازه‌ی استفاده از عکس‌های اینستاگرام را ندارند. هر دو قاضی اعلام کردند که وب‌سایت‌ها درواقع عمل کپی را انجام نداده‌اند و قانون کپی رایت نقض نشده است. چرا که وب‌سایت، تنها محتوا را با آدرس‌دهی امبد، از داخل سرورهای اینستاگرام نمایش می‌داد. چنین روندی به‌نام Server Test در پروزنده‌ی Mashable مورد دفاع قرار گرفت. شاید نیوزویک هم در پرونده‌ی خود از آن استفاده کند.
 
نیوزویک حتی در صورت رد شدن بحث Server Test هم هنوز دلایلی برای دفاع از خود در دادگاه دارد. آن‌ها می‌توانند از قانون استفاده‌ی منصفانه بهره ببرند که ذاتا، پست اینستاگرام را محتوایی ممنوعه نمی‌داند. به‌هرحال پرونده‌های جاری و واکنش شبکه‌ی اجتماعی بزرگی همچون اینستاگرام، در آینده روی کلیت یکپارچه کردن محتوا در وب‌سایت‌ها تأثیر خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.