تلفن همراه

فناوری

June 7, 2020
11:26 یکشنبه، 18ام خردادماه 1399
کد خبر: 112668

تکنولوژی‌های جدید بی‌سیم در راهند

شواهد نشان می‌دهند نسل بعدی تکنولوژی‌های بی‌سیم تا چند سال آینده در دسترس قرار می‌گیرند، اما باید دید که تکنولوژی‌های ۵G و Wi-Fi ۶ چقدر برای کسب‌وکارها و بنگاه‌های تجاری اهمیت دارند. مطالعات جدید موسسه تحقیقاتی Deloitte نشان می‌دهد که از نظر اغلب مدیران مسوول زیرساخت‌های شبکه‌ای در شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری، دسترسی به این تکنولوژی‌های ارتباطی و استفاده از آنها تا سه سال آینده اهمیت زیادی خواهد داشت. این مدیران نه‌تنها در انتظار به‌روزرسانی تدریجی در این زیرساخت‌ها هستند، بلکه چشم به فرصتی چشمگیر برای ایجاد تحول در عملکرد کسب‌وکارهایشان دوخته‌اند و البته خدمات و محصولاتی که ارائه می‌کنند.
براساس این بررسی‌ها، ۸۶ درصد از مدیران شبکه پیش‌بینی می‌کنند که این تکنولوژی‌های بی‌سیم جدید تا سه سال آینده بتوانند عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌های متبوع آنها را متحول کنند. همچنین ۷۹ درصد از مدیران هم معتقدند که چنین تحولاتی در کل صنایع آنها اتفاق خواهد افتاد. ۷۶ درصد از مدیران کسب‌وکارها پیش‌بینی می‌کنند که از میان این دو تکنولوژی، ۵G حیاتی و مهم خواهد بود، درحالی‌که ۷۰ درصد معتقدند که Wi-Fi ۶ اهمیت بیشتری دارد. ۵۷ درصد از مدیران اعلام کرده‌اند که اگر درحال‌حاضر هر دو این تکنولوژی‌ها در دسترس نباشند، یکی از آنها را به‌کار می‌گیرند. این درحالی است که ۳۷ درصد تصمیم دارند تا یک سال آینده از این تکنولوژی‌ها استفاده کنند. پیش‌بینی می‌شود که تا سه سال آینده سازمان‌ها به‌طور متوسط ۷/ ۱۱۵ میلیون دلار روی به‌کارگیری تکنولوژی‌های بی‌سیم جدید سرمایه‌‌گذاری کنند. ۸۷ درصد از مدیران شرکت‌ها معتقدند که این تکنولوژی‌های ارتباطی جدید فضای رقابتی جدیدی در میان کسب‌وکارها ایجاد خواهد کرد.
 
   تغییر چشم‌انداز
۵G و Wi-Fi ۶ به‌عنوان ابزارهای ارتباطی اهمیت زیادی برای توسعه رایانش ابری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا دارند. ۹۵ درصد از مدیران کسب‌وکارها می‌گویند که ارتباطات بی‌سیم پیشرفته اهمیت فوق‌العاده‌ای برای شرکت‌هایشان دارند تا امکان استفاده از تکنولوژی‌های کلاد را برای آنها فراهم بیاورند. این رقم برای به‌کارگیری ابزارهای تحلیل داده به ۹۱درصد، هوش مصنوعی به ۸۴ درصد، ۸۳درصد برای رایانش مه (نوعی پردازش و انتقال اطلاعات با سرعتی بیشتر از رایانش ابری) و ۸۳ درصد برای اینترنت اشیا می‌رسد.
 
با توجه به آنکه شرکت‌کنندگان در نظرسنجی موسسه Deloitte معتقدند میزان استفاده از ۵G و Wi-Fi ۶ تا سه سال آینده به بیش از دو برابر به‌کارگیری تکنولوژی‌های ارتباطی نسل قبل آنها می‌رسد، کارشناسان انتظار دارند که اهمیت استراتژیک این تکنولوژی‌ها به خوبی در میان کسب‌وکارها درک شده باشد. ۹ نفر از هر ۱۰ مدیر معتقدند که استفاده از نسل جدید تکنولوژی‌های ارتباطی برای موفقیت کسب‌وکارشان در دنیای امروز اهمیت زیادی دارد. در نهایت ۷۶ درصد از مدیران ارشد کسب‌وکارها انتظار دارند که ۵G تا سه سال آینده به یکی از سه تکنولوژی بی‌سیم اصلی و حیاتی برای صنایع و سازمان‌ها تبدیل خواهد شدو ۷۰ درصد از این مدیران این فرضیه را برای Wi-Fi ۶ درست می‌دانند.
 
با این حال اما نگرانی کسب‌وکارها درباره مسائل امنیتی و همچنین ارائه‌دهندگان نسل جدید راهکارهای ارتباطی رو به افزایش است؛ تا جایی که ۵۶ درصد از مدیران شرکت‌کننده در این تحقیقات اعلام کرده‌اند که برای به‌کارگیری این تکنولوژی‌های ارتباطی جدید، امنیت بزرگ‌ترین دغدغه‌شان است. در مقابل اما به عقیده ۷۵ درصد از این مدیران، شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات تکنولوژی‌های ارتباطی جدید را چالش مهم پیش روی خودشان می‌دانند. حدود ۸۰ درصد از این مدیران انتظار دارند که با دسترسی به این تکنولوژی‌های جدید، اپلیکیشن‌ها و خدمات خودشان را روی فضای عمومی کلاد (۶۴ درصد) و کلاد خصوصی (۳۶ درصد) ارائه کنند. این درحالی است که همچنان اغلب کاربران به ارائه‌دهندگان سنتی خدمات رایانش ابری برای مدیریت داده‌هایشان اعتماد دارند.
 
با این همه اما بد نیست بدانید که این بررسی‌ها در فصل اول سال‌جاری میلادی انجام شده‌اند؛ یعنی زمانی که هنوز ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا نکرده و تاثیر چندانی بر شرایط اقتصادی و کسب‌وکارها نگذاشته بود. این عامل می‌تواند بسته به شرکت و صنعت فعال در آن، باعث افزایش یا کاهش میزان به‌کارگیری تکنولوژی‌های ارتباطی جدید بشود. درحالی‌که انتظار می‌رود ۵G امکان دورکاری از طریق به‌اشتراک‌گذاری تصاویر، ویدئوها و محتواهای سه‌بعدی را فراهم بیاورد، Wi-Fi ۶ می‌تواند کارمندان را از ارتباطات کابلی و تماس‌های تلفنی جدا کرده و همچنین سرعت و کیفیت اپلیکیشن‌های مبتنی بر صدا و تصویر را افزایش بدهد.
 
موسسه Deloitte از ۴۱۵ مدیر IT و دیگر بخش‌های تجاری با درآمد سالانه ۲۵۰ میلیون تا بیش از ۵ میلیارد دلار و شاغل در شش صنعت مختلف نظرسنجی کرده است. نکته جالب این است که تنها مدیران IT نیستند که به‌کارگیری تکنولوژی‌های ۵G و Wi-Fi ۶ را مهم و حیاتی می‌دانند، بلکه ۴۸ درصد از مدیران عامل یا روسای هیات‌مدیره و ۲۹ درصد از مدیران میانی شرکت‌ها هم اهمیت استفاده از این تکنولوژی‌های ارتباطی جدید را تایید کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.