تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 7, 2020
14:58 یکشنبه، 18ام خردادماه 1399
کد خبر: 112694

ویرگول ۲۰ میلیونی شد

ویرگول شبکه اجتماعی تولید محتوا و آنطور که خودشان می‌گویند جایی برای خواندن و نوشتن در آستانه سه سالگی خود گزارشی از عملکرد این پلتفرم در سال گذشته را منتشر کرده است. گزارشی که در آن نشان می‌دهد کاربرانش در سال گذشته به بهانه رویدادها و اتفاقات ناگوار سال که تعدادشان کم نیز نبود، از سیل و زلزله گرفته تا قطع اینترنت و سقوط هواپیما، چه واکنش‌ها و احساساتی داشته‌اند؛ واکنش‌هایی که تولید محتوا با این موضوعات را به ترند‌های اول در این شبکه اجتماعی تبدیل کرد. ویرگول در گزارش خود نوشته که در سال گذشته(۹۸) خانواده این پلتفرم تولید و انتشار محتوا ۳ برابر شده و نوشته‌های آن هشت برابر سال ۹۷ خوانده شده و جامعه مخاطبانش نیز در سال گذشته به نزدیک ۲۰ میلیون نفر رسید.
 
یک نگاه کلی به وضعیت ویرگول در سال گذشته نشان می‌دهد که کاربران در سالی که برایشان پر از غم و اتفاقات بد بوده توانسته‌اند تا چه میزان تولید محتوا کنند و به عبارت بهتر بسیاری از افراد با نوشتن توانسته‌اند خشم خود را خالی کنند.
به گزارش پیوست، آنطور که ویرگول در گزارش خود آورده تعداد مخاطبان دقیق این پلتفرم تا پایان سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۸ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۶۸ نفر بوده که در این زمینه ویرگول از نظر تعداد مخاطبان اعلام کرده ۴۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
از طرف دیگر با رسیدن تعداد نویسندگان ویرگول به ۱۳ هزار و ۴۴۵ نفر در این زمینه هم ویرگول رشد ۲۶۸ درصدی داشته است. اما تعداد کل پست‌های منتشر شده ویرگول در سال گذشته برابر با ۷۰هزار و ۵۳۲ پست بوده که یعنی در این زمینه هم ویرگول رشد ۲۹۶ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۷ تجربه کرده است.
 
 
ویرگول از نظر تعداد مخاطبان اعلام کرده ۴۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
 
اما یک عدد جالب در گزارش سالانه ویرگول مربوط به مدت زمان مطالعه کاربران در ویرگول است. مدت زمانی که کاربران سال گذشته در این پلتفرم به مطالعه پرداخته‌اند برابر با ۲ میلیارد و ۹۱۷ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۸۶۳ثانیه بوده است. آنطور که ویرگول برآورد کرده این عدد برابر با ۹۲.۵ سال یا سه بار سرودن شاهنامه فردوسی است.
 
 
مدت زمانی که کاربران ویرگول در این پلتفرم به مطالعه پرداخته‌اند برابر با سه بار سرودن شاهنامه فردوسی است.
 
عاشقان دنیای استارت‌آپ و داستان
بخش دیگری از گزارش ویرگول به موضوعات مورد علاقه‌ای است که مخاطبان ویرگول به آن توجه داشته‌‌اند. بررسی‌های ویرگول نشان می‌دهد که مورد علاقه‌ترین موضوع مخاطبانش مربوط به حوزه استارت‌آپ است و بعد از آن در جایگاه دوم و سوم برنامه‌نویسی و خودشناسی قرار دارد. شغل و کار، روانشناسی، اقتصاد و کتاب نیز در جایگاه چهارم تا هفتم قرار دارند. جالب اینجاست که مخاطبان ویرگول به مضوعات هواوفضا، محیط زیست و حقوقی کمترین علاقه را داشته‌اند.
محبوبترین تگ‌ها از نظر نویسندگان هم در همین حوزه‌ها خلاصه می‌شود به طوری که تگ‌های مانند برنامه‌نویسی، استارت‌آپ، کسب‌وکار، زندگی، کتاب مورد استفاده‌ترین تگ‌های نویسندگان بوده است.
 
 
بررسی‌های ویرگول نشان می‌دهد که مورد علاقه‌ترین موضوع مخاطبانش مربوط به حوزه استارت‌آپ است و بعد از آن در جایگاه دوم و سوم برنامه‌نویسی و خودشناسی قرار دارد.
 
برترین موضوعات که در مورد آن بیشترین پست‌ها منتشر شده هم در مورد داستان، برنامه‌نویسی، سلامت، بازاریابی و تجربه کاربری بوده است. در مقابل بیشترین موضوعاتی که با بیشترین لایک مواجه شده‌اند موضوعاتی در زمینه اینترنت اشیاء، هواوفضا، کارآفرینی، نویسندگی و استارت‌آپ بوده‌اند. همچنین بیشترین نظرها برای هر پست هم بیشتر مربوط به موضوعاتی در زمینه اقتصاد، مذهب، ورزش، شغل و کار و سلامت بوده است.
 
نکته جالب دیگر مربوط به این گزارش جنسیت و شبکه کاربران ویرگول است که براساس بررسی‌های ویرگول سال گذشته ۶۶ درصد کاربران این شبکه اجتماعی تولید و انتشار محتوا را مردان و ۳۴ درصد آنها را زنان تشکیل داده‌اند.
 
 
۶۶ درصد کاربران این شبکه اجتماعی را مردان و ۳۴ درصد آنها را زنان تشکیل داده‌اند.
 
کسب‌وکارهای فعال در ویرگول
ویرگول تنها برای کاربران و در واقع نیروی انسانی که شغلی دارد یا در حال تحصیل هستند و … نیست، این شبکه اجتماعی تولید و انتشار محتوا در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارها هم قرار گرفته است. به طوری که حالا بخشی از فعالیت گروهی‌ از کسب‌وکارها شامل تبلیغات، آموزش و … در مورد محصولات و خدماتشان توسط این شبکه اجتماعی صورت می‌گیرد. براساس بررسی‌های ویرگول ۵ کسب‌وکاری که بیشترین فعالیت را سال گذشته در این پلتفرم داشته‌اند ترجمیار، زاویه، میزیتو و آپارات بوده‌اند؛ کسب‌وکارهایی که نوع فعالیتشان هم نشان می‌دهد به صورت خاص در حوزه تولید محتوای متنی و تصویری کار می‌کنند. اما ۵ کسب‌وکاری که مطالبشان در ویرگول با بیشترین میزان محبوبیت روبه‌رو بوده کورا، علی‌بابا، آپارات، کافه‌بازار و نشان بوده‌اند و بیشترین کسب‌وکاری که در ویرگول مورد جست‌وجو قرار گرفته‌‌اند نیز کافه‌بازار، علی‌بازا، دیجی‌کالا، تلگرام و اسنپ بوده‌اند.
 
جست‌وجو برای مهاجرات
بخش قابل توجه‌ای از کاربران ویرگول را خوانندگان آن تشکیل می‌دهند، افرادی که با جست‌وجوی کلمات مورد نظر در میان صدها مطلب به دنبال محتوای مورد علاقه‌ خود هستند. براین اساس تعداد جست‌وجوهای انجام شده کاربران در ویرگول برای سال ۱۳۹۸ برابر با ۴۷۹ هزار و ۴۵ جست‌وجو بوده که ۱۰ جست‌وجوی بیشتر در ۷ ماه پایانی سال گذشته ارتباط تنگاتنگی با اتفاقات ناگوار رخ‌داده شده در ماه‌های پایانی سال دارد. بر این اساس کلماتی مانند مهاجرت، سربازی، بورس، کرونا، اینترنت، برنامه‌نویسی و …. از جمله کلمات پرجست‌وجو در ویرگول بوده است.
 
 
مهاجرت، سربازی، کرونا، اینترنت و … پرجست‌وجوترین عبارت‌ها در ویرگول هستند. از طرفی کسب‌وکارها هم فعالیت خوبی در این پلتفرم‌ انتشار و تولید محتوا به نفع تجارت خود داشته‌اند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.