تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 7, 2020
14:59 یکشنبه، 18ام خردادماه 1399
کد خبر: 112695

۵۵ درصد مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور صادر می‌شود

 
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد ۵۵ درصد مجوزهای صادر شده در کشور از طریق درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود و رتبه ایران در فضای کسب و کار نیز از  ۱۵۲ به ۱۲۷ کاهش یافته است.
 
 فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و داریی امروز(۱۸ خردادماه) در صحن علنی مجلس  در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور گفت: «یکی از نمایندگان در مورد بهبود فضای کسب‌وکار نکاتی را مطرح کرد و گفت که چرا اجرایی نشده است؟ در حالی که طیف مختلفی از قوا و دستگاه‌های اجرایی در این موضوع تاثیرگذار هستند و باید متناسب با فعالیت این دستگاه‌ها بررسی‌ها انجام شود. رتبه ما در فضای کسب و‌کار ۱۵۲ بوده و هم‌اکنون این رتبه ۱۲۷ است و در آینده کاهش بیشتری هم در پیش داریم.»
 
او با اشاره به موضوع ایجاد پنجره واحد که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده بود، افزود: «نمایندگان می‌گویند چرا پنجره واحد تشکیل نشده است، اما این سازوکار وجود دارد و همین الان ۵۵ درصد مجوزهایی که صادر می‌شود از طریق درگاه ملی است که عدد بالایی را شامل می‌شود و سامانه‌هایی هم ایجاد کردیم تا امکان شکایت، پاسخگویی و مشاوره نیز از طریق آن وجود داشته باشد. البته ما معتقدیم که به این کار سرعت بخشیم و فعالیت این درگاه را گسترش دهیم تا دامنه گسترده‌تری را پوشش دهد.»
 
درگاه ملی مجوزها پس از تشکیل هیات مقررات زدایی از سوی مجلس در سال ۹۲ طی قانون اصلاح مواد ۱، ۶ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و پس از تشکیل مرکز ملی پایش محیط کسب و کاردر سال ۹۳ با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد.
نمایندگان مجلس دهم همچنین در آخرین روزهای فعالیت خود طرح «اصلاحات مواد یک و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی» را که مرتبط با افزایش وظایف هیات مقررات‌زدایی و تعیین ساز و کار فعالیت درگاه ملی مجوزها است را تصویب کردند.
براساس این طرح مدیریت و راهبری نظام مجوزدهی کشور و نظارت بر صدور مجوزها بر عهده هیات مقررات زدایی است. نحوه فعالیت درگاه ملی مجوزهای کشور همچنین ظرف مدت سه ماه با پیشنهاد دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی به تصویب وزیر امور اقتصاد دارائی می‌رسد. در صورتی که هر یک از مراجع صادرکننده مجوز از ارائه مجوز در ظرف زمانی تعیین شده در درگاه ملی مجوزهای کشور امتناع کند، متقاضی می‌تواند نسبت به ثبت شکایت به صورت الکترونیکی در درگاه ملی مجوزهای کشور اقدام کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.