تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 7, 2020
16:36 یکشنبه، 18ام خردادماه 1399
کد خبر: 112699

اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی تاثیر کرونا بر کسب‌وکارهای عضو خود را بررسی کرد

 
اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در گزارشی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای عضو اتحادیه را بررسی کرده است.بررسی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای عضو اتحادیه که در عرضه کالا و مواد غذایی، عرضه لوازم دیجیتال، مشاوره پزشکی، ویدئو و رسانه، خرید آنلاین بلیط و رویداد آنلاین فعالیت می‌کنند، در این روزها با افزایش حجم سفارش‌ها روبرو بودند و در مقابل کسب‌وکارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری، تاکسی آنلاین و سفارش غذا با کاهش چشمگیری از حجم سفارش روبرو بودند.
 
 اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در گزارش خود با اشاره به اینکه  ورود بیماری کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸و به دنبال آن قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، تاثیرات متفاوتی بر کسب‌وکارهای آفلاین و اینترنتی گذاشت، اعلام کرد که این دوران مردم به خرید آنلاین توجه بیشتری نشان دادند و به این نوع خرید اعتماد کردند. طبق بررسی‌های اتحادیه، اگر چه در نگاه اول برخی کسب‌وکارهای عضو اتحادیه از شرایط جدید متنفع می‌شوند؛ اما بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در شهرستان‌ها آمادگی مواجهه و بستر مناسب استفاده از این فرصت را نداشتند.
 
 
تاثیر ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای مجازی عضو اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی
 
در این میان کسب‌و‌کارهایی که در حوزه‌های عرضه کالا و مواد غذایی، عرضه لوازم دیجیتال، مشاوره پزشکی، ویدئو و رسانه، خرید آنلاین بلیط و رویداد آنلاین فعالیت می‌کردند، در این دوران با افزایش حجم سفارش‌ها روبه‌رو بودند و توانستد در این ایام به مردم خدمت‌رسانی کنند؛ اما کسب‌وکارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری، تاکسی آنلاین، تبلیغات آنلاین ، مسکن و سفارش آنلاین غذا با کاهش چشمگیری از حجم سفارش‌ها روبرو بودند که بسیاری از آن‌ها به تعدیل نیرو روی آوردند یا در بعضی از شهرها موجب تعطیلی کسب‌وکارها شد.
 
بررسی وضعیت در شهرهای کشور
براساس گزارش اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، شهر اصفهان با ۱۲۷ کسب‌وکار عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از نظر تعداد کسب‌وکارهای عضو بعد از تهران جایگاه دوم را دارد. کسب‌‌وکارهای مجازی این شهر توانستند در دوران شیوع کرونا با رشد بیش از ۶۰۰ درصدی در حوزه عرضه کالا و مواد غذایی بیشترین رشد حجم سفارش‌ها را نسبت به شهرهای دیگر داشته باشند. همچنین اصفهان بیش‌ترین رشد را در حوزه عرضه لوارم دیجیتال را دارد؛اما کسب‌و‌کارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری و تاکسی‌های آنلاین در اصفهان از نظر حجم سفارش با کاهش روبرو بودند.
 
 
کسب‌وکارهای حوزه عرضه کالا و موادغذایی با رشد بیش از ۶۰۰ درصدی روبرو بودند
 
شهر مشهد، شهر دیگری است که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وضعیت کسب‌وکارهای عضو خود را مورد بررسی قرار داده است. براساس این گزارش کسب‌وکارهای حوزه عرضه کالا ومواد غذایی و عرضه محصولات دیجیتال و تبلیغات در مشهد با افزایش نسبی روبرو بوده و کسب‌وکارهای حوزه‌های دیگر چون حوزه خدماتی، تاکسی‌های آنلاین و گردشگری کاهش حجم سفارش‌ها را تجربه کرده‌اند.
 
 
کسب‌وکارهای حوزه خدماتی، تاکسی‌های آنلاین و گردشگری در مشهد کاهش حجم سفارش‌ها را تجربه کرده‌اند.
 
در شهر یزد کسب‌وکارهای دو حوزه خدماتی و گردشگری با ۱۰۰ درصد کاهش فروش روبه‌رو بودند و کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده کالا و موادغذایی و عرضه محصولات دیجیتال نیز افزایش سفارش‌ها را تجربه کردند.
 
 
وضعیت کسب وکارهای مجازی یزد در این استان نیز تاکسی‌های آنلاین افت شدید سفر را تجربه کردند
 
در ایام درگیری ویروس کرونا در خوزستان ۲ حوزه عرضه کالا و موادغذایی و عرضه محصولات دیجیتالی با افزایش حجم سفارش روبرو بوده است و باقی حوزه‌ها کاهش سفارش‌ها را تجربه کردند.
 
 
کسب‌وکارهای مجازی در خوزستان که در حوزه عرضه کالا و موادغذایی فعالیت می‌کنند نسبت به حوزه‌های دیگر با رشد خوبی روبرو بوده‌اند
 
شهر شیراز با دیگر شهرها یک تفاوت اساسی دارد. اینکه کسب‌وکارهای عضو اتحادیه که در حوزه رزرو و نوبت‌دهی پزشکی فعالیت می‌کردند، در این شهر با کاهش روبرو بودند. حوزه گردشگری هم در این شهر مانند شهرهای دیگر کاهش ۱۰۰ درصدی حجم سفارش‌ها را تجربه کرده است. حوزه عرضه محصولات دیجیتال و عرضه کالا و موادغذایی هم با رشد حجم سفارش روبرو بوده است.
 
 
کسب‌وکارهای حوزه رزرو و نوبت‌دهی پزشکی در شهر شیراز با ۵۰ درصد کاهش حجم  روبرو بوده‌اند
 
 
 
در شهر گیلان، کسب‌وکارهای عضو اتحادیه که در حوزه عرضه محصولات دیجیتال فعالیت می‌کنند با کمترین حجم سفارش‌ها روبرو بوده‌اند. به جز کسب‌وکارهای عرضه محصولات دیجیتال و عرضه کالا و موادغذایی، باقی حوزه‌ها کاهش رشد را تجربه کرده‌اند.
 
 
در کسب‌وکارهای مجازی گیلان حوزه عرضه محصولات دیجیتال با کمترین حجم سفارش‌ها روبرو بوده است
 
بررسی کسب و کارها در استان‌ها و شهرهای مختلف نشان می‌دهد که تقریبا کسب و کارهای فضای مجازی از الگوی واحدی در دوران شیوع ویروس کرونا تبعیت کرده‌اند و میان کسب وکارهای مختلف در استان‌ها و شهرهای مختلف تفاوتی نبوده است در تمامی استان‌ها کسب و کارهای مرتبط با خرید و توزیع کالا از رشد قابل قبولی مواجه بودند اما در مقابل کسب و کارهای حوزه گردشگری افت شدید را تجربه کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.