اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 8, 2020
11:28 دوشنبه، 19ام خردادماه 1399
کد خبر: 112715

جزئیات اولویت بندی اتصال روستاها به ۴G

مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات گفت: اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ۴G موبایل تا پایان سال و طبق تعیین ۴ رویکرد برنامه ششم در حوزه خدمات الکترونیکی اجرایی می شود.
 
مهرداد ترابیان  در مورد آخرین وضعیت اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات توضیح داد و گفت: تعداد روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات در ابتدای دولت دوازدهم (سال ۹۶) حدود ۱۸ هزار روستا بود اما هم اکنون ۳۵ هزار و ۱۲۳ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند. این درحالی است که این عدد در سال ۹۲ و در شروع دولت یازدهم صفر بود.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۹ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند، افزود: این آمار بر مبنای آمار سال ۹۵ مرکز آمار مبنی بر وجود ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار به دست آمده است.
 
مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات با اشاره به تعهد وزارت ارتباطات برای اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات مطابق برنامه ششم توسعه، گفت: وزارت ارتباطات متعهد شده که ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند و این عدد هم اکنون به ۸۹ درصد رسیده و ما به نوعی از برنامه ششم پیش افتاده‌ایم.
 
ترابیان با بیان اینکه نحوه سرویس دهی به روستاهای انتخاب شده بر مبنای تامین پوشش رادیویی است، خاطرنشان کرد: معمولاً روستاهای بالای ۲۰ خانوار و زیر ۲۰ خانوار به صورت همزمان تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته‌اند. اما چون هزینه کرد و هدف برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار درنظر گرفته شده، روستاهای زیر ۲۰ خانوار در این آمار محاسبه نشده است و این دلیل بر این نیست که این روستاها تحت پوشش نیستند.
 
مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات در مورد پوشش تلفن ثابت در روستاهای کشور گفت: روند تلفن ثابت در همه جای دنیا کاهشی است و با گسترش تلفن همراه روز به روز این آمار کاهش پیدا می‌کند؛ با این وجود هم اکنون ۸۰ درصد روستاهای کشور (۳۱ هزار روستا) دارای پوشش تلفن ثابت خانگی از نوع تلفن سیمی و یا تلفن بی سیم با پوشش رادیویی هستند که تعرفه دسترسی روستاهای دارای پوشش رادیویی تلفن ثابت مطابق با تعرفه تلفن خانگی محاسبه می‌شود.
 
وی در خصوص برنامه ریزی انجام شده برای اتصال تمامی روستاها به تکنولوژی ۴G با بیان اینکه هر دو تکنولوژی ۳G و ۴G را برای یک روستا می بریم، اظهار داشت: از آنجایی که این امکان وجود دارد که گوشی موبایل برخی روستاییان تکنولوژی ۴G را پشتیبانی نکند و با توجه به گرانی گوشی، تغییری در برنامه‌ها ایجاد کردیم. به این معنی که تا قبل از سال ۹۶ برنامه نصب ۴G در روستاها دنبال می‌شد اما از اوایل سال ۹۶ به بعد به دلیل افزایش قیمت گوشی و کاهش توان خرید مردم، سیستم‌های ۳G هم در روستاها نصب کردیم که تمامی روستاییان بتوانند دیتا را روی گوشی‌های ۳G خود داشته باشند. به همین دلیل در عمده روستاها هر دو تکنولوژی ۳G و ۴G با هم نصب و راه اندازی می‌شود.
 
ترابیان در مورد مدل اجرا و سرمایه گذاری در پروژه ارتباط رسانی روستایی مبتنی بر تکنولوژی ۳G و ۴G نیز گفت: از اواسط سال ۹۶ مدل اجرای طرح ارتباط رسانی را نیز تغییر دادیم. تا قبل از این تاریخ، دولت ۳ درصد درآمد اپراتورهای همراه را برای توسعه ارتباطات روستایی به خزانه واریز می‌کرد و توسعه شبکه روستایی را از این درآمد و از طریق واگذاری به پیمانکار اجرا می‌کرد.
 
مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات اضافه کرد: اشکالی که در آن طرح وجود داشت این بود که پیمانکار ناچار به ایجاد شبکه از لایه کر (هسته مرکزی) تا لایه دسترسی مشترک نهایی بود. اما از اواسط سال ۹۶ این مدل تغییر کرد. به نحوی که هم اکنون ۳ درصد درآمد اپراتورها محاسبه می‌شود اما پیش خودشان می‌ماند و برای ایجاد سرویس در روستاها هزینه می‌شود.
 
وی افزود: این مدل با توجه به ارجاع کار به خود اپراتورها، باعث کاهش هزینه می‌شود. در این طرح لیست روستاها توسط وزارت ارتباطات مشخص می‌شود و اجرای پروژه به عهده اپراتور است. به این ترتیب سرعت کار بالا می‌رود و دیگر نیازی به ایجاد لایه کر شبکه نیست و اپراتور تنها ظرفیت لایه دسترسی را افزایش می‌دهد.
 
مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات تاکید کرد: هدف ما این است که فراتر از تکلیف ۸۰ درصدی برنامه ششم توسعه پیش برویم و تا پایان سال تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به ۴G و ۳G مجهز شوند. اما اولویت اتصال قطعاً با مناطقی است که خدمات خاصی ارائه می‌دهند.
 
وی توضیح داد: برای مثال روستاهایی که دارای مدرسه و خانه بهداشت باشند در اولویت اجرای این طرح قرار دارند. در همین حال روستاهایی که خدمات ویژه ای از نظر گردشگری و محصول کشاورزی دارند و می‌توان از فناوری اطلاعات به عنوان راهی برای حذف واسطه برای رونق این خدمات استفاده کرد نیز در اولویت هستند.
 
ترابیان گفت: در برنامه ششم توسعه، شاخص‌های توسعه‌ای خدمات الکترونیکی در قالب ۴ خدمت آموزش از راه دور، بهداشت الکترونیک، کشاورزی از راه دور و خرده بانکداری الکترونیکی دیده شده است که اولویت اتصال ۴G با روستایی است که استعداد این خدمات ۴ گانه در آن وجود داشته باشد.
 
مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات در مورد میزان هزینه در طرح ارتباط رسانی به روستاها نیز خاطرنشان کرد: ایجاد یک سایت تلفن همراه و نصب تجهیزات با توجه به اینکه ممکن است روستاهای اطراف را نیز پوشش می‌دهد، حدود ۶۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد تومان هزینه در بردارد و اگر این سایت قرار باشد در جاده نصب شود و نیاز به شبکه برق داشته باشد این هزینه‌ها تا ۲ میلیارد تومان هم افزایش خواهد داشت.
 
وی در مورد تعرفه اینترنت ۴G در روستاها اظهار داشت: نرخ دسترسی اینترنت ۴G در روستاها تفاوتی با تعرفه شهری ندارد و هر تعرفه‌ای که برای دسترسی به این تکنولوژی از کاربران شهری دریافت می‌شود برای روستاییان نیز در اتصال به این شبکه، لحاظ خواهد شد و تفاوت خاصی در نظر گرفته نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.