اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 8, 2020
14:52 دوشنبه، 19ام خردادماه 1399
کد خبر: 112731

وزیر ارتباطات: بزرگترین مرکز داده در پارک پردیس ایجاد می‌شود/تلاش برای رفع مشکلات شبکه شاد

 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی بزرگترین بانک داده فناوری اطلاعات در پارک فناوری پردیس خبر داد.
 
 محمد جواد جهرمی امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پاسخ فشار حداکثری، جهش تولید است، افزود: جهش تولید پیامی از سمت مقام معظم رهبری است که در ابتدای امسال مطرح شد و دولت همه عزم خود را در سالی که همه قدرت‌ها بنای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران را دارند، جزم کرده تا جهش مهمی را در حوزه اقتصادی رقم بزند.
 
وی این جهش را مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب و جوانان توانمند ایرانی دانست و خاطر نشان کرد: دولت وظیفه دارد زیر ساخت‌هایی برای این جهش فراهم کند تا مشکلات جوانان رفع و تسهیل‌گری شود، ضمن آنکه باید مقررات متناسب با نیازهای آنها وضع شود.
 
جهرمی ادامه داد: نمود فعالیت‌های تسهیل‌گری دولت در دو اقتصاد دانش‌بنیان و دیجیتال با تجهیزاتی که فراهم شده، رقم می‌خورد و نمونه بارز این اقدامات پارک‌های فناوری هستند که به خوبی توسعه داده شده‌اند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به راه‌اندازی پارک اقتصاد دیجیتال در فضای ۳۰ هکتاری در کنار پارک فناوری پردیس، یادآور شد: پارک اقتصاد دیجیتال نماد همکاری اقتصاد دیجیتال با اقتصاد دانش‌بنیان است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته تا قبل از پایان دولت تمام زیرساخت‌های این پارک آماده و این پارک آماده بهره‌برداری اولیه خواهد شد.
 
جهرمی، از ایجاد بزرگترین مرکز داده ایران در حوزه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در پارک فناوری پردیس خبر داد و افزود: با این اقدام این پارک تبدیل به قطب مرکز داده کشور می‌شود.
 
وی ادامه داد: فاز اول این مرکز مرداد ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت را برای خدمات پایشی شبکه ملی اطلاعات مانند پیام‌رسان‌ها و موتور جستجو فراهم خواهد کرد.
 
وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم و تسهیل‌گری برای جوانان در راستای رقم زدن قدرت و قوت ایران در فضای مجازی است که در یک لایه سخت‌افزاری و یک لایه نرم‌افزار و نیروی انسانی هوشمند می‌تواند این فضا را رقم بزند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌هایی که در این حوزه در فضای مجازی بنا بر وظایفشان تصدی دارند و یا انحصارهایی دارند، بازنگری‌هابی در مأموریت‌های خود انجام دهند تا کمک به رشد و نمو شرکت‌هایی که هم نوآوری دارند و هم زیرساختها برای آنها ایجاد شده، فراهم شود.
 
وزیر ارتباطات بر توسعه بازار برای شرکتهای فعال در این حوزه تاکید کرد و گفت: از این رو قدم بعدی ایجاد بازار است و طبیعتاً با رفع انحصار و رقابت شرایطی برای آنها فراهم می‌شود تا بتوانند رشد و نمو بزرگی داشته باشند و یک قوت برای ایران در فضای مجازی رقم بزنند.
 
جهرمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با چالش‌های ایجادشده در پوشش ارتباطات در زمان تعطیلی مدارس و ارائه آموزش‌های مجازی گفت: امروز ۹۵درصد مردم کشور در شهرها و روستاها به خدمات با کیفیت 4G دسترسی دارند و اگر ما یک مقدار ضریب کیفیت را کاهش دهیم، این آمار به ۹۸ درصد می‌رسد.
 
وی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد شهرهای کشور و ۸۹ درصد در روستاها به لحاظ جمعیتی تحت پوشش 4G قرار دارند، اظهار کرد: باید در این زمینه در کشور تسهیل‌گری شود و البته در برنامه ششم توسعه اعلام شده ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار پوشش اینترنتی داشته باشند، ولی برنامه‌ها فراتر از این میزان است.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: برنامه داریم تا پایان سال تمام روستاها را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.
 
به گفته وی، ۱۵۰۰ روستا دو هفته پیش متصل به اینترنت شدند و هفته آینده با سرمایه‌گذاری یکی از اپراتورهای تلفن همراه و دولت هزار روستا به اینترنت متصل می‌شوند.
 
عدم دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت 
 
وی  بخش دیگر از چالش‌های آموزش مجازی را عدم دسترسی دانش‌آموزان به ابزارها و کامپیوتر دانست و گفت: فضای مجازی را نباید بی‌ضابطه در اختیار بچه‌ها قرار داد و ما در این وزارتخانه در این زمینه سرمایه‌گذاری کردیم و از ابتدای دولت اینترنت مخصوص و سیستم کودکان را در نظر گرفتیم و امروز هم محصولاتی در این زمینه عرضه شده که از آن جمله می‌توان به تبلت‌های مخصوص کودکان اشاره کرد.
 
جهرمی با بیان اینکه از این طریق کودکان از فضای مثبت مجازی استفاده می‌کنند، افزود: شرایط بودجه‌ای آموزش و پرورش ایجاب نمی‌کند تبلت را برای همه دانش‌آموزان تهیه کند، زیرا هزینه هنگفتی می‌طلبد  و برنامه بودجه‌ای دولت هم چنین اجازه‌ای به دولت نمی‌دهد؛ از این رو ما برنامه‌ای را در این زمینه شروع کردیم.
 
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه این برنامه مردم محور است، اظهار کرد: بر این اساس برای برخی از دانش‌آموزان تبلت مخصوص تهیه کردیم  که در برخی مناطق مشکل‌گشا بود، ولی پاسخگوی نیازها نیست و برنامه دیگری با وزیر آموزش و پرورش شروع کردیم که هفته آینده در این زمینه جلسه داریم تا بررسی کنیم چگونه از ظرفیت‌های بودجه‌ای برای این امر بهره برد.
 
 
چالش‌های شبکه شاد
 
وی با اشاره به زیرساخت شبکه شاد، ادامه داد:  این شبکه مشکلاتی دارد و برخی مدارس این شبکه را کنار گذاشتند و از بله و اسکای روم استفاده می‌کنند؛ چرا که یکی از چالش‌های آن حضور حداقلی دانش‌آموزان است؛ ولی باید بپذیریم که وزارت آموزش و پرورش در این مدت کوتاه اقدام مهمی انجام داده است.
 
جهرمی با بیان اینکه اشکالات شبکه شاد مشخص شده که نمی‌توان کتمان کرد، گفت: باید به وزارت آموزش و پرورش فرصت داد تا گامی که برداشته، مشکلاتش را برطرف کند و رسانه‌ها نیز باید انتقادات را منتشر کنند تا در فرایند اصلاح لحاظ شود.
 
وی با اشاره به درخواست وزیر آموزش‌وپرورش در هیات دولت در زمینه کمیته مشترک میان این وزارتخانه، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات، ادامه داد: با همکاری این کمیته شرایط را برای اول مهر فراهم می‌کنیم. در این زمینه باید جلسات هفتگی برگزار کنیم تا به نتیجه برسیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.