اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 8, 2020
15:04 دوشنبه، 19ام خردادماه 1399
کد خبر: 112737

و اینک جنگ مدرن مرورگرها

 
 
زمان زیادی از معرفی مرورگر مبتنی بر کرومیوم مایکروسافت موسوم به Edge نمی‌گذرد. با این حال، آن‌ها سعی خود را کرده‌اند که با استفاده از اختیارات قانونی خود، کاربران کروم را به سمت خود بکشند.
 
چندی پیش، مرورگر Edge مایکروسافت که بر پایه مرورگر متن‌باز کرومیوم توسعه یافته بود، در اختیار کاربران قرار گرفت. مایکروسافت پس از معرفی این مرورگر، بدون شک به فکر جذب کاربران بیشتری برای مرورگر خود بوده است و گویا در این بین از هیچ کوششی دریغ نکرده است.
 
یکی از تلاش‌های مایکروسافت برای جذب کاربران بیشتر این است که وقتی در ویندوز 10 به دنبال کروم می‌گردید، مرورگر اج به شما پیشنهاد داده می‌شود. مسئله‌ای که چندان به مذاق گوگل خوش نیامده است.
 
در مقابله به مثل گوگل، کاربران اج وقتی برای اولین بار از یک PC می‌خواهند در گوگل به جست و جوی چیزی بپردازند، با این پیغام گوگل روبرو می‌شوند:
با استفاده از کروم از تمام ظرفیت ویندوز 10 برای وب‌گردی بهره ببرید. کروم سریع، ساده و امن است و برای دنیای وب مدرن طراحی شده است.
 
مشخص است که گوگل قصد دارد با این پیام، آخرین تلاش خود را برای متقاعد کردن کاربران اج به استفاده از کروم انجام دهد. با این حال، احتمالاً اکثر کاربران می‌دانند که زیر پوسته‌های متفاوت این دو مرورگر، قلبی یکسان در حال تپیدن است.
 
مهاجرت به کرومیوم به مایکروسافت این فرصت را داد تا مرورگری با قابلیت یک‌پارچه‌سازی میان پلتفرم‌های مختلف ایجاد کند. حالا جدا از ویندوز 10، کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز مثل ویندوز 7، ویندوز 8 و ویندوز 8.1 نیز می‌توانند از این مرورگر استفاده کنند. مایکروسافت همچنین ضمن معرفی یک نسخه برای کاربران macOS، مشغول کار بر روی نسخه لینوکس مرورگر اج است و احتمالاً تا پایان سال یک نسخه از آن را معرفی خواهد کرد.
 
چه کسی پیروز این ماجرا است؟
نمی‌توان به صورت دقیق در ارتباط با پیروز این میدان صحبت کرد. کروم سالیان سال است که در میان بهترین مرورگرهای جهان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. حال آن که اج نوپا است و سهم بسیار کمتری دارد.
 
اگر بخواهیم به زبان ریاضیات صحبت کنیم، کروم در حال حاضر حدود 70 و اج حدود 7 درصد از سهم بازار مرورگرها را در اختیار دارند. این دو عدد قابل قیاس نیستند؛ اما نباید فاکتور زمان را فراموش کرد. اج احتمالاً در سال‌های آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.