اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 9, 2020
15:17 سه شنبه، 20ام خردادماه 1399
کد خبر: 112776

کاهش ۳۷ درصدی مراجعه بیماران به مراکز درمانی در اسفند ۹۸ و فرودین ۹۹

شیوع بیماری کرونا و خانه‌نشینی مردم در اواخر سال ۹۸، نه تنها باعث کاهش رفت‌ و آمد و تعطیلی شرکت‌ها و ادارات شد؛ بلکه مراجعه بیماران به مراکز درمانی را نیز با کاهش نسبتا زیادی مواجه کرده است. بر اساس گزارش سالانه سامانه سلامت بقراط، ویزیت پزشکان در دی ماه و بهمن ماه ۹۸ نسبت به زمان مشابه در سال ۹۷ افزایش ۲۵ درصدی داشته که این میزان در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ به منفی ۳۷ درصد رسیده است.
 
 
میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی در ماه‌های مختلف سال
 
به گزارش پیوست، بقراط، یک پلتفرم آنلاین سلامت است که با سرویس‌های نوبت‌دهی آنلاین یا تلفنی، پرونده الکترونیکی سلامت، گزارشات پزشکی، توصیه‌های بهداشتی و دیدار پزشک به ۴ روش تصویری، تلفنی، چت و حضوری، کمک شایانی به خدمات الکترونیکی بهداشت و سلامت کرده است.
 
بر اساس این گزارش، در یک سال اخیر حدود ۷۰۰ میلیون ثانیه زمان ویزیت بیماران بوده است. به‌طور میانگین روز‌های شنبه و چهارشنبه شلوغ‌ترین روز‌های کاری پزشکان بوده که مجموعا بیش از ۴۰ درصد کل بیماران ویزیت شده در هفته را شامل می‌شوند.
 
بر اساس این گزارش، ۴۶ درصد بیماران عصر‌ها بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ به پزشک خود مراجعه می‌کنند که این درصد برای بیمارانی که صبح‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند ۲۷ درصد، ظهر ۲۰ درصد و شب ۶ درصد است.
 
 
پراکندگی مراجعه بیماران به مطب‌ها و کلینیک‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز
 
نکته جالب توجه آن که با وجود امکان ثبت نوبت اینترنتی در سامانه بقراط اما همچنان کاربران این سامانه از روش‌های قدیمی برای ثبت نوبت استفاده می‌کنند که می‌تواند نشانگر این باشد که فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیکی سلامت هنوز به درستی در بین مردم جا نیافتاده است. بر این اساس ۹۴ درصد از بیماران این سامانه از طریق اپراتور، ۴ درصد از طریق تماس مستقیم تلفنی و تنها ۲ درصد به‌صورت اینترنتی اقدام به ثبت نوبت می‌کنند.
 
در قسمت مشاوره آنلاین در بین ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت، ویزیت متنی جایگاه بالایی دارد. به‌طوری که در اسفند ماه ۵۹ درصد، در فروردین ۵۰ درصد و در اردبیبهشت ۳۶ درصد از کل مشاوره‌های آنلاین را به خود اختصاص داده است. پس از آن ویزیت تلفنی با ۲۸، ۳۵ و ۳۸ درصد در بین ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن ویزیت تصویری است که بهترین سهم آن مربوط به اردیبهشت‌ ماه با ۲۷ درصد است.
 
 
تنوع نوع ویزیت در بین بیمارانی که درخواست مشاوره آنلاین داشته‌اند
 
آن‌طور که در این گزارش آمده، حدود ۶۸ درصد از مراجعه‌کنندگان به مطب‌ها و کلینیک‌ها را خانم‌ها و ۳۲ درصد آن‌ها را آقایان تشکیل داده‌اند. این اعداد به‌خوبی نشان می‌دهد که جامعه آقایان خیلی کمتر نسبت به جامعه خانم‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.