اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 10, 2020
11:56 چهارشنبه، 21ام خردادماه 1399
کد خبر: 112807

مخازن پر فشار بدون درز با روش فلوفرمینگ در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شد

پژوهشگران پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران موفق به ساخت مخازن پر فشار بدون درز با روش فلوفرمینگ شده‌اند که به عنوان اختراع نیز به ثبت رسیده است.
 
 
 
به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، پژوهشگران پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران موفق به ساخت "مخازن پر فشار بدون درز با روش فلوفرمینگ" شده‌اند که به عنوان اختراع نیز به ثبت رسیده است.
 
رحیم احسانی رئیس پژوهشکده سامانه‎های حمل و نقل فضایی این پژوهشگاه،گفت: انجام پروژه اختراعی ساخت مخازن پر فشار بدون درز از موفقیت‌های ارزشمند متخصصان کشور بود که با روش فلوفرمینگ معکوس انجام شده و از مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات نیز گواهی ثبت اختراع دریافت کرده است.
 
 
وی افزود: دراین طرح که بدنه اصلی مخزن با عدسی و فلنچ سر و ته آن به صورت یک‌پارچه شکل‎دهی می‎شود، در خواص مکانیکی و ساختار مواد مخزن کوچک‌ترین خللی وارد نمی‎شود و بدین ترتیب، ضمن اینکه هزینه‎های جوشکاری و آزمایش‌های رادیوگرافی از روند ساخت مخزن حذف می‎شود، استحکام در برابر شکست را نیز افزایش می‎دهد. وی افزود: مزیت مهم این طرح، امکان اجرای آن با هر نوع دستگاه معمولی فلوفرمینگ بدون تغییر درآن است.
 
 احسانی در توصیف این اختراع گفت: تولید مخازن لوله‎ای شکل با پله داخلی و عدسی و فلنچ مربوط را می‎توان با بهره‎گیری از یک مندرل ابداعی خاص با روش فلوفرم معکوس به‌صورت یک پارچه شکل‎دهی کرد.
 
رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی در تشریح چگونگی طراحی و ساخت این اختراع اظهار کرد: این مندرل ابداعی طوری طراحی شده که شامل دو قطر متفاوت است، یک قطر ثابت که مطابق با قطر سر نیم بسته دهانه مخزن است و قطر بزرگ‌تر مندرل که به‌صورت چند تکه و قابل تعویض طراحی و ساخته شده و روی قطر کوچک‌تر مندرل به صورت هم محور تعبیه می‎شود.
 
وی ادامه داد: طراحی آن به این صورت است که این رینگ فولادی به‌عنوان پرکننده‎ ناحیه فرورفته مخزن به نحوی ساخته ‎می‎شود که قطر خارجی آن مطابق با قطر داخلی بدنه اصلی مخزن و قطر داخلی رینگ مطابق با قطر ثابت مندرل ‎باشد. سپس، این رینگ سخت‎کاری شده و سطح بیرونی آن سنگ‌زنی می‎شود. برای اینکه رینگ پرکننده از دهانه نیم بسته پیش‎فرم مخزن رد شود با برش وایرکات به چهار تکه تبدیل می‎شود و هر تکه به‌طور جداگانه از دهانه کوچک رد شده و در فرورفتگی داخل پیش‎فرم به نحوی کنار هم چیده می‎شوند که همراه با پیش‎فرم بر قطر ثابت مندرل به‌صورت یک پیش‎فرم معمولی سوار ‎شوند.
 
احسانی اضافه کرد: بعد از اتمام فلوفرم، محصول همراه با رینگ چهار تکه از روی مندرل جدا و تکه‌های رینگ از داخل مخزن بیرون آورده می‎شود. به این ترتیب، یک مخزن بدون درز با روش فلوفرمینگ معکوس تولید می‎شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.