تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 15, 2020
11:36 دوشنبه، 26ام خردادماه 1399
کد خبر: 112966

آیا پرداخت‌یارها موفق به اصلاح نظام کارمزد می‌شوند؟

 پس از حذف دریافت کارمزد از پذیرندگان از سوی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP) و بانک‌ها، حال پرداخت‌یارها تلاش می‌کنند تا دریافت کارمزد از پذیرندگان را به چرخه کاری خود بازگردانند و نظام کارمزدی در این بخش را به شیوه خود اصلاح کنند؛ نظامی که سال‌هاست بانک مرکزی و شبکه بانکی به دنبال اصلاح آن هستند اما متاسفانه تا کنون در این زمینه موفق نبوده‌اند.
 
بر اساس بند ۸ ماده ۸ مستند پرداخت‌یاری، شرکت‌های دارای مجور پرداخت‌یار، می‌توانند کارمزد تراکنش‌های خود را از پذیرنده دریافت کنند، البته راهکارهای اجرایی کردن آن بر عهده خود شرکت‌های پرداخت‌یار گذاشته شده‌است.
 
تا کنون بسیاری از شرکت‌های پرداخت‌یاری مطرح در این بازار سعی کرده‌اند به گونه‌ای عمل کنند که کارمزد را به صورت صحیح از پذیرنده دریافت کنند هر چند در این میان پرداخت‌یارهایی نیز هستند که برای دریافت کارمزد به‌جای پذیرنده سراغ PSP طرف قرار داد با خود می‌روند. اما در مقابل بسیاری دیگر از پرداخت‌یاران با پیش‌بینی راهکارهایی متنوع و طراحی مدل‌های مختلف کارمزدی سعی می‌کنند پذیرندگان خود را به پرداخت کارمزد تشویق کنند و تعدادی دیگر نیز سعی می‌کنند دریافت کارمزد را به چرخه فعالیت خود بازگردانند.
 
شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان که درگاه آن با نام تجاری سیزپی فعالیت می‌کند، اعلام کرده «بر اساس قابلیت جدیدی که در پنل کاربری در دسترس قرار داده‌شده است، این امکان را به پذیرندگان خود می‌دهد که مبلغ کارمزد تراکنش را به صورت‌حساب مشتری بیافزایند یا خود متعهد پرداخت آن شوند.»
 
 
علیرضا پزشک، مدیرعامل سیزپی معتقد است که دریافت کارمزد موجب کاهش و ریزش مشتریان نمی‌شود
 
علیرضا پزشک، مدیرعامل سیزپی در گفتگو با پیوست گفت: «سیزپی از ابتدای شروع فعالیت خود هیچ‌گونه کارمزدی از پذیرندگان دریافت نمی‌کرد اما با توجه به لزوم ایجاد امکانات بیشتر برای پذیرندگان و در راستای افزایش کیفیت خدمات بر آن شدیم تا از اسفند سال ۹۸ دریافت کارمزد را اعمال کنیم. درواقع کارمزد، هزینه دریافت خدمات امن و مطمئن درگاه بانکی است. هرچند کارمزد دریافتی سیزپی کمترین میزان کارمزد در بین شرکت‌های پرداخت‌یار است».
 
او در پاسخ به اینکه آیا نگران ریزش پذیرندگان نیست، با اشاره به مشکلات پیرامون نظام کارمزد در کشور، گفت: «تجربه ما تائید می‌کند که اخذ کارمزد هیچ‌گونه تأثیری بر کاهش تعداد مشتری‌ها نداشته و به‌عکس باعث افزایش پذیرندگان نیز شده است.»  او افزود: «انتقال کارمزد به خریدار یک قابلیت اختیاری است که در اختیار پذیرندگان قرار داده‌ایم و بسته به نوع کسب‌وکار خود تصمیم می‌گیرند این کارمزد را کدام طرف پرداخت کند.» پس از فعال‌سازی این قابلیت با استقبال پذیرندگان روبرو شده‌ایم و کسب‌وکارهایی که از این روش استقبال کرده‌اند، کم نیستند.
 
مدیرعامل سیزپی با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌هایی که تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری را با شاپرک امضا کرده‌اند زیاد شده گفت: «اما تعداد آنهایی که در این زمینه به صورت جدی فعالیت می‌کنند بسیار انگشت‌شمار است و همه آنها نیز کارمزد دریافت می‌کنند.»
 
پزشک در خصوص اینکه چه تعداد از پذیرندگان ملزم به پرداخت کارمزد هستند، گفت: «سیزپی یک استارت آپ است و در جهت حمایت از سایر استارت‌آپ‌ها در طرحی به نام «طرح حامی» معافیت از پرداخت کارمزد به شرط داشتن حداکثر ۳۰ تراکنش در ماه با مبلغ کمتر از ۵ هزار تومان را ارائه کرد. همچنین در طرح دیگری به نام «طرح نیکوکاری» خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار موسسات خیریه و مردم نهاد قرار داده است اما باقی کسب و کارها و اشخاص در ازای هر تراکنش ملزم به پرداخت کارمزد خواهند بود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.