تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 16, 2020
11:53 سه شنبه، 27ام خردادماه 1399
کد خبر: 113016

کرونا بهانه عدم برگزاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی

 
 
سخنگوی دولت در حالی دلیل عدم برگزاری جلسات شوراهای عالی همچون انقلاب فرهنگی و فضای مجازی را «کرونا» و نبود فضا برای حضور اعضای این شوراها می داند که سایر جلسات مشابه در حال برگزاری است.
 
 جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی بیش از ۴ ماه است که برگزار نشده و برپایی آخرین جلسات این شوراهای عالی به قبل از شیوع ویروس کرونا در سال ۹۸ باز می‌گردد.
 
این در حالی است که طبق ماده ۵ آئین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسات این شورا باید دو هفته یک بار تشکیل شود و براساس حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی نیز جلسات این شورا باید هر سه هفته یک بار برگزار شود.
 
با این وجود به دلیل عدم برگزاری این جلسات، بسیاری از طرح‌ها و دستور کارهای مربوطه روی زمین مانده و این موضوع مورد انتقاد برخی از اعضا قرار گرفته است.
 
در این راستا حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با انتقاد از عدم برگزاری جلسات شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ۴ ماه است که تشکیل نشده است؛ شورای عالی فضای مجازی نیز تشکیل نمی‌شود.»
 
وی افزود: «سند مهندسی فرهنگی کشور به دستور مقام معظم رهبری بیش از ۴۰ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهد و بعد از چند سال کش و قوس تصویب می‌شود و پنج شش سال سند شورا که باید در سبد اولویت‌ها می‌بود عملاً روی زمین ماند و هیچ اتفاقی نیفتاد.»
 
محمدحسن انتظاری، عضو شورای عالی فضای مجازی نیز در همین رابطه به مهر گفت: «جلسات مربوط به بررسی طرح معماری کلان شبکه ملی اطلاعات به دلیل عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی به تعویق افتاده است.»
 
وی توضیح داد: «کار کمیته کارشناسی مستقر در مرکز ملی فضای مجازی در خصوص بررسی ابعاد طرح معماری کلان شبکه ملی اطلاعات تا پیش از این به طور دقیق پیش می‌رفت، اما این جلسات کارشناسی فعلاً معطل باقی مانده است.»
 
در این زمینه اما روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت، دلیل عدم تشکیل جلسات شوراهای عالی مانند انقلاب فرهنگی را نبود فضا به دلیل «کرونا» عنوان کرده و گفته است که «اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۴۰ نفر هستند که این تعداد نمی‌توانند در یکجا جمع شوند و ما چنین فضایی در اختیار نداریم.»
 
وی افزود: «در دوران کرونا طبیعی بود که برخی جلسات تعطیل شوند. به جز شورای عالی امنیت ملی که ۱۱ نفر عضو و برگزاری آن اهمیت دارد، در دوران کرونا جلسات مختلف تعطیل شد. حتی مجلس شورای اسلامی در این دوره تعطیل شد و پروتکل‌های وزارت ارشاد اجازه نمی‌داد که این جلسات تشکیل شود.»
 
این اظهارات سخنگوی دولت در حالی است که اعضای شورای عالی فضای مجازی حدود ۲۷ نفر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۴۰ نفر هستند و به نظر می‌رسد فراهم کردن سالن جلساتی که این تعداد افراد را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در خود جای دهد، کار دشواری نباشد.
 
نکته مهمتر آنکه دولت سایر جلسات خود را با حدود همین تعداد اعضا برگزار می‌کند و بابت کمبود جا و فضا مشکلی ندارد؛ برای مثال جلسات هیئت دولت با حدود ۳۵ عضو، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و غیره در ۴ ماه گذشته بطور پیوسته برگزار می‌شود و حتی روز گذشته رئیس جمهور، برای شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز تشکیل جلسه داد.
 
با این وجود این انتقاد به عملکرد دولت وارد است که اهتمامی برای تشکیل شوراهای عالی مانند انقلاب فرهنگی و فضای مجازی ندارد و کمبود فضا و شرایط کرونا را تنها بهانه‌ای برای عدم برگزاری این جلسات، قرار داده است.
 
البته با توجه به انتقاداتی که در این خصوص به عملکرد دولت وارد شده، گفته می‌شود که بعدازظهر امروز سه شنبه، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور اعضا برگزار خواهد شد.
 
این تصمیم دولت نیز صحت این انتقادات را که نبود فضای فیزیکی و بیماری کرونا تنها بهانه‌ای برای عدم برگزاری این جلسات است، تأیید می‌کند؛ چرا که دولت می‌توانست این جلسه را که به صورت غیرحضوری خواهد بود و به فضای خاصی نیاز ندارد، قبل از این تاریخ نیز برگزار کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.