تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 16, 2020
11:59 سه شنبه، 27ام خردادماه 1399
کد خبر: 113018

تراکنش‌های شاپرکی چگونه تاثیر کرونا بر کسب و کارها را نشان می‌دهند؟

ورود رسمی ویروس همگیری به کرونا در ایران، دامنه گسترده‌ای از پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی را به دنبال داشت. جایی که این پیامدها و اثرات خود را نشان می‌دهد تراکنش‌های پرداختی است؛ چرا که هر کدام از خدمات قابل ارائه در کشور در نهایت منجر به یک پرداخت می‌شود که کاهش یا افزایش آنان نشان دهنده میزان تاثیراتی است که ویروس کوید ۱۹ روی آنها داشته باشد. تراکنش‌های پرداختی در این دوره زمانی نشان می‌دهد که پس از شیوع کرونا کدام کسب و کارها با شک شدید مواجه شدند و کدام یک تا حد تعطیلی رفتند. تراکنش‌های شاپرکی در این دوره نقش دماسنج را برای کسب و  کارها بازی کردند، چرا که هر تراکنش می‌توانست نشان دهنده رونق یا رکرود آن کسب و کار باشد.
 
هرچند هر ساله میزان تراکنش‌های شبکه پرداخت در ماه‌های پایانی سال با رشد قابل توجهی همراه بود و در هر سال رکورد آن سال را می‌شکست اما سال ۹۸ و هفته‌های پایان آن سال، تراکنش‌های شبکه پرداخت سرنوشت دیگری داشت.
 
گزارش شاپرک با عنوان «بررسی تأثیرات شیوع بیماری کرونا بر کسب‌وکار اصناف» نشان می‌دهد سال ۹۸ نیز طبق روال هرسال تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در شبکه پرداخت الکترونیکی روند افزایشی خود را آغاز کرده بود؛ اما انتشار خبر رسمی شیوع بیماری کرونا در اواخر بهمن‌ماه همان سال باعث تغییرات بزرگی در رفتارهای مصرفی مردم، اعمال محدودیت‌های ضروری و به‌تبع آن تغییر روند صعودی تراکنش‌ها شد.
 
شدت تغییرات رفتاری به حدی بود که تنها پس از چند روز از اعلام رسمی همه‌گیری کووید ۱۹ در ایران، پیامدهای این شیوع در شبکه پرداخت کشور مشخص شد؛ از هفته ۴چهل و نهم ۹ سال ۹۸ یعنی ۳ هفته پایانی سال، نرخ رشد هفتگی تعداد تراکنش‌ها منفی شد و این روند تا هفته پایانی سال ادامه داشت. اگرچه این روند نزولی در هفته پایانی سال متوقف شد اما رشدی بیشتر از ۰.۷ درصد اتفاق نیفتاد که البته موقتی نیز بود؛ چرا که در هفته نخست سال ۹۹ تعداد و مبلغ تراکنش‌های شاپرک به ترتیب با کاهش ۵۰ و ۶۸ درصدی همراه بود.
 
این روند اما با پایان تعطیلات نوروز و اتمام قرنطینه از هفته دوم سال ۹۹ به قوس صعودی تبدیل شد تا جایی که در هفته چهارم سال ۹۹ یعنی روزهای پایانی فروردین ماه با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند توسط دولت، افزایش ۲۲ درصدی در تعداد و ۲۸ درصدی در مبلغ تراکنش‌های شاپرکی را شاهد بودیم. در هفته ششم سال و با آغاز ماه مبارک رمضان مجدداً از شتاب افزایش آمار شبکه پرداخت کاسته شده و در هفته نهم با گذر از این ماه و تعطیلات عید سعید فطر با رشد ۵ درصدی در تعداد و ۴ درصدی در مبلغ تراکنش‌ها مواجه بودیم.
 
 
میزان تغییرات تراکنش‌های شبکه پرداخت از هفته چهل و هشتم سال ۹۸ تا هفته یازدهم سال ۹۹ در این نمودار به صورت کامل مشخص است
 
کدام اصناف کاهش تراکنش را تجربه کردند؟
باوجود عمومیت و فراگیری کاهش تراکنش‌ها اما میزان اثرپذیری اصناف و کسب‌وکارها از پیامدهای همه‌گیری کووید ۱۹ متفاوت بود. در یک نگاه کلی می‌توان گفت اصناف ارائه‌کننده انواع خدمات تخصصی و عمومی شاهد شتاب بیشتری در میزان کاهش تعداد و مبلغ تراکنش‌های خود براثر شیوع بیماری کرونا بودند.
 
بر اساس پایش‌های انجام‌شده درمجموع، ۴ گروه صنفی سرگرمی‌ها، آموزش و فرهنگی، حمل‌ونقل و طلا و جواهر، دارای بیشترین میزان کاهش در تعداد و مبلغ تراکنش بودند. این اتفاق اما چندان عجیب نیست و به‌طور طبیعی نیز بر اساس استانداردهای جهانی خانواده‌ها در همه جای دنیا در مواقع بحرانی ابتدا از سبد محصولات خدماتی کاسته و با تشدید بحران به سمت کاهش اقلام سبد کالاهای مصرفی خود خواهند رفت.
 
 
اصناف طلا و جواهر در هفته‌های اول شیوع ویروس کرونا بیش از سایر کسب و کارها کاهش تراکنش را تجربه کرده‌‌اند
 
کدام کسب‌وکارها کمترین ضرر را کردند؟
در نقطه مقابل واحدهای صنفی‌ایی که بیشترین میزان کاهش در تعداد تراکنش را تجربه کرده‌اند واحدهای صنفی فعال در گروه‌‌های خوراک، شیمیایی، آرایشی و بهداشتی و سلامت و مالی کمترین تاثیر را در این دوره گرفتند و با کاهش تعداد تراکنش‌ها مواجه نشدند. همان‌طور که انتظار می‌رفت گروه صنفی آرایشی و بهداشتی و سلامت با توجه به رونق کسب‌وکاری در زمان شیوع بیماری ازجمله گروه‌های صنفی دارای کمترین میزان آسیب در زمان شیوع این بیماری بوده است. گروه صنفی ارائه‌کننده خدمات مالی که بیشترین پذیرنده فعال در آن بانک‌ها، کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند نیز با توجه به نوع کسب‌وکار و تعطیل نبودنشان در ایام شیوع کرونا دارای تعداد تراکنش تقریباً ثابت بود و تغییرات در آن بسیار کم است.
 
 
همه کسب و کارها در دوره شیوع ویروس کرونا با کاهش شدید فروش مواجه نبودند برخی نیز توانستند به صورت عادی فعالیت کنند.
 
 
 
تغییرات تراکنشی در کدام مناطق کشور بیشتر و کمتر بود؟
در میان استان‌های کشور نیز استان‌های تهران، هرمزگان، فارس و بوشهر بیشترین کاهش در تعداد تراکنش‌ را تجربه کردند. استان تهران به خاطر تمرکز زیاد تعاملات پولی و جمعیت بالا، پس از تعطیلی اکثر کسب‌وکارها و آغاز دوران قرنطینه از روزهای ابتدایی شیوع بیماری، بیشترین مقدار کاهش در تعداد و مبلغ تراکنش‌ها را تجربه کرد.
 
 
شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف رابطه مستقیمی با کاهش تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت داشت.
 
بررسی کاهش تعداد و مبلغ تراکنش‌های استانی نشان می‌دهد اکثر استان‌های دارای بیشترین میزان کاهش در تعداد و مبلغ تراکنش ازجمله استان‌های سیاحتی بودند و با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا در ایام تعطیلات نوروز اتفاق افتاد، کاهش مسافران ورودی به استان‌های سیاحتی کشور بر کاهش تعداد و مبلغ تراکنش‌های این استان‌ها تأثیر منفی گذاشته است. تعطیلی کسب‌وکارها در داخل این استان‌ها نیز موجب کاهش تراکنش‌های روزانه افراد بومی شد و از طرف دیگر کاهش مسافران نیز بر کاهش تعداد و مبلغ تراکنش‌های آن‌ها اثرگذار بوده است.
 
همچنین زمان شیوع بیماری کرونا نیز بر تعداد و مبلغ تراکنش‌های استان در بازه زمانی سه هفته پایانی سال ۹۸ تا هفته‌های نخست سال ۹۹ تأثیرگذار بود. تمامی استان‌هایی که بیشترین کاهش تراکنش را تجربه کرده‌اند در دسته استان‌هایی قرار می‌گیرند که از همان ابتدا شیوع ویروس کرونا در آنها گسترش یافته بود، در استان‌هایی مانند خوزستان که به تازگی شیوع ویروس کرونا در آن گسترش یافته و کاهش میزان تراکنش‌ها در آنها مشهود است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.