اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 16, 2020
15:03 سه شنبه، 27ام خردادماه 1399
کد خبر: 113034

ارزش‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی ابر آروان توسط هلدینگ فناپ

 
 
 پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابر آروان در گفتگوی زنده اینستاگرامی خود با پیوست، میزان ارزش‌گذاری صورت گرفته بر اساس درآمدهای ابر آروان را ۲۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت فناپ اعلام کرد.
 
در چهارمین شبانه‌های پیوست که به صورت گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی دو‌شنبه (۲۶ خرداد) برگزار شد، پویا پیرحسینلو، مدیرعامل و ناخدای ابر آروان اعلام کرد این مجموعه در دو مرحله جذب سرمایه کرده است که هر دو توسط  شرکت فناپ انجام شده است. پیرحسینلو در توضیح این دو مرحله به آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست گفت: «اولین جذب سرمایه ما ۳۰۰ میلیون تومان بود که مجموعه فناپ با این مبلغ، مجموعا ۳۷ درصد سهام گرفت. مرحله دوم بر اساس درآمد ابر آروان که نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد، قرار است ۴۰ میلیارد تومان توسط فناپ پرداخت شود. ۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و ۲۰ میلیارد دوم را با توجه به درآمد ابر آروان در آینده شرکت پرداخت خواهد شد.»
 
ماجرای تلگرام و ابر آروان
پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابر آوران در مورد اتفاقاتی که در رابطه با پیام‌رسان تلگرام پیش آمد گفت: «تلگرام برای اولین بار واژه CDN را به گفت‌وگو‌های خبری اضافه و آن را عمومی کرد. دلیل این اتفاق، فشار‌هایی بود که ایران بخاطر انتقال سرور‌های تلگرام به داخل کشور به این پیام‌رسان وارد می‌کرد. ما در آن برهه با تلگرام صحبت کردیم منبی بر اینکه آمادگی ارائه سرویس CDN در ایران و یا خاورمیانه به آنها را داریم؛ اما در همان مقطع زمانی شرکت ارتباط زیرساخت به عنوان یک شرکت دولتی از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تلگرام وارد مذاکره شد و قرار گذاشتند در یکی از دیتاسنتر‌های شرکت زیرساخت فضا در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا سرور‌های لبه خود را در آن راه‌اندازی کنند. اما بعد از اتفاقاتی که رخ داد و تلگرام در ایران فیلتر شد کل ماجرا از بین رفت.»
 
فرهنگ‌سازی
آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست، به اعلام آمادگی ابر آروان در فضای مجازی برای کمک کردن به استارت‌آپ‌های دیگر بلافاصله بعد از بروز هر مشکلی اشاره کرد و پرسید: چرا ابر آروان برای هر اتفاق اینچنین وارد عمل می شود خود را منجی نشان می دهد؟
 
مدیرعامل ابر آروان در پاسخ اینطور توضیح داد: «ما اولین CDN Provider در ایران هستیم که زیرساخت بسیار گسترده‌ای هم برای آن داریم. گاهی اولین بودن این وظیفه را ایجاد می‌کند که در زمینه‌هایی ایجاد فرهنگ کنیم. نرخ مهاجرت به سرویس‌ّای ابری( کلاد) در ایران کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد است در حالی که میانگین جهانی این آمار بین ۵۵ تا ۶۴ درصد و در کشور‌های توسعه یافته این عدد بالای ۸۰ درصد است. این‌جا فاصله‌ای وجود دارد که باید پر شود.»
 
پیرحسینلو ادامه داد: «یکی از روش‌های پر کردن این فاصله این است که سرویس‌دهنده‌های بیشتری به وجود بیاید. یکی دیگر این که سرویس‌دهنده‌ها باکیفیت‌تر عمل کنند و زیرساخت متنوع‌تر و سرویس‌های متنوع‌تری را ارائه کنند و علاوه بر تمام این‌ها ایجاد فرهنگ کنند. به همین دلیل است که ما در بحث فرهنگ‌سازی احساس وظیفه می‌کنیم. در ایران با مشکلی متنوع و فراوانی مواجه هستیم. خیلی وقت‌ها در مواجه با این مشکلات، با رویکرد ایجاد فرهنگ و با نگاه به آینده به کمک رویداد‌ها و پخش‌زنده‌ها می‌رویم.»
 
حفظ بی طرفی در ارائه خدمات
ابر آروان را شاید بتوان شاخص‌ترین استارت‌آپ نسل دوم در ایران و یک شرکت کاملا شناخته شده در اکوسیستم استارت‌آپی ایران به‌حساب آورد. سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به این مساله از پیرحسینلو مدیرعامل ابر آروان در خصوص میزان این محبوبیت در بین مدیران و استارت‌آپ‌های نسل اول اکوسیستم پرسید؟
 
او در پاسخ به این سوال گفت: «خیر؛ این محبوبیت بین نسل اول وجود ندارد و دلیل آن را هم نمی‌دانم.» او ادامه داد: «می‌توانیم از جنبه‌های مختلفی به این موضوع نگاه کنیم که در علت ماجرا بی‌تاثیر نیست. یکی این که ما زیرساخت ابری هستیم و باتوجه به سرویسی که ارائه می‌کنیم باید بی‌طرف باشیم و به همه سرویس‌دهی کنیم. ما به عنوان یک کسب‌وکار در انتخابات ریاست‌جمهوری، فارغ از این که موضع سیاسی خودمان چیست و اینکه انتخابات خوب است یا بد، باید شرکت کرد یا نه؛ به آقایان روحانی، رئیسی و قالیباف سرویس‌ دادیم. ما نمی‌توانیم بگوییم چون مردم از این حزب یا این فرد یا این شرکت خوششان نمی‌آید پس به آن‌ها سرویس‌ نمی‌دهیم. ما برای توسعه و رشد مجبور بودیم همه جا حضور داشته باشیم و به همه بی‌طرفانه سرویس‌دهی کنیم.»
 
پیرحسینلو نکته دیگر را موضع‌گیری ابر آروان از نظر فرهنگی عنوان کرد و گفت: «این موضع‌گیری برای ما هم دشمن و هم طرفدار جذب کرد و مجموع این دو موضوع باعث شده تا افراد راجع به ابر آروان موضع داشته باشند که یا خیلی موضع خوبی است و یا خیلی بد؛ در این مبحث برای ما حد وسط ندارد.»
 
برچسب وابستگی
ناخدای ابر آروان در پاسخ به این سوال که چرا در زمان قطعی اینترنت باز هم به شما برچسب‌های مختلف زده شد؛ توضیح داد: «شاید شنیدن بیش از حد کامنت‌های منفی از یک جایی به بعد برای آدما حس بی‌تفاوتی ایجاد کند اما برای من این موضوع همیشه تازگی دارد و هر کامنت ناعادلانه‌ای به شدت حال من را بد می‌کند. ما یک صفحه در سایت خود به نام صفحه شفافیت ایجاد کردیم. در این صفحه به‌طور کامل توضیح دادیم که سهام‌داران، هیات‌مدیره، مشتریان چه کسانی هستند و به چه روشی سرویس‌دهی می‌کنیم. ما سعی کردیم کاملا شفاف با مردم صحبت کنیم و حتی در این شفافیت اغراق کردیم. اما پس از آن هم کامنت‌هایی گرفتیم مبنی بر اینکه حتما پشت این شفافیت چیزی را پنهان می‌کنند و فقط ادای شفافیت را در می‌آورند. بعد از آن متوجه شدیم این ماجرا انتها ندارد و کسی که می‌خواهد برچسب بزند کار خودش را می‌کند و با هیچ منطقی قانع نمی‌شود.»
 
آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست، به حمایت ابر آروان از کسب‌وکار‌ها برای راه‌اندازی سرویس خود در داخل ایران پس از قطعی اینترنت بین‌الملل اشاره کرد و گفت: «خیلی‌ها معتقدند حمایت ابر آروان از این ماجرا در حقیقت حمایت از قطعی اینترنت و فیلترینگ بوده است.»
 
ناخدای ابر آروان در پاسخ گفت: «چه در زندگی شخصی و چه در شرایط کاری، زمان‌هایی وجود دارد که شما بر سر یک دوراهی قرار می‌گیرید. یک دوراهی که امکان هیچ نوع تصمیم‌گیری درستی در آن وجود ندارد و هر تصمیم به یک شخص یا اشخاصی آسیب می‌زند. ابر آروان در آن شرایط می‌توانست ۲ تا تصمیم متفاوت بگیرد. یکی این که کلا سرویس‌دهی خود را قطع کند که از لحاظ اخلاقی کار درستی نبود. چرا که ما به کسب‌‌وکار‌هایی که از ما سرویس‌ می‌گیرند متعهدیم تا در هرشرایطی سرویس‌دهی کنیم. برای مثال ما نمی‌توانیم به عنوان کسب‌وکار زیرساختی که وظیفه ما پایداری است به اسنپ بگوییم من تصمیم گرفتم به نشانه اعتراض سرویس تو را خاموش کنم و تو دیگر نمی‌توانی به مشتریان خود خدمت‌رسانی کنی. ما تصمیم‌گیرنده این نیستیم که چه زمانی سرویس‌دهی کنیم و چه زمانی سرویس خود را خاموش کنیم؛ چرا که ما به کسب‌وکار‌ها سرویس‌دهی می‌کنیم و حق نداریم به‌جای آن‌ها تصمیم بگیریم. نکته دیگر این که ما از اینکه سرویس‌دهی می‌کردیم در شرایطی که اینترنت برای خیلی‌ها قطع بود خوشحال نبودیم بلکه مجبور بودیم. ما نه پیامک زدیم به مردم و نه خبر و تبلیغی کردیم. ما در سکوت خبری، به کسب‌‌وکار‌هایی که قصد داشتند سرویس‌ بدهند کمک می‌کردیم تا خدمت‌رسانی کنند. ما معتقدیم هیچ‌جایی برای تصمیم‌گیری درست در آن شرایط وجود نداشت چرا که تصمیم غلط بزرگ‌تری به نام قطعی اینترنت گرفته شده بود که تمام تصمیمات دیگر را زیر سوال می‌برد.»
 
تئاتر سوارابرها
سردبیر ماهنامه پیوست در مورد رویداد سوارابرها از مدیرعامل ابر آروان پرسید: «چرا اینقدر رویدا سوارابرها را چشمگیر و نمایشی برگزار می‌کنید؟»
 
پیرحسینلو در پاسخ به این سوال گفت: «دو رویداد سوارابرها و الکامپ، تنها نقاط تماسی‌ست که خیلی برای ما ارزشمند است. برخلاف آنچه که ظاهر ماجرا نشان می‌دهد و دیگران تصور می‌کنند، برگزاری رویداد‌های ما هزینه خیلی زیادی ندارد.»
 
او ادامه داد: «ما دو رویداد سال اول خود را با هزینه کمتر از ۲۰ میلیون تومان برگزار کردیم. با توجه به این مساله که ما اسپانسر هم داشتیم، می‌توان گفت تقریبا هیچ هزینه‌ای نکردیم. برای رویداد تالار وحدت که خیلی هم سروصدا کرد با بودجه ۲۵۰ میلیون تومانی برگزار شد. در آن رویداد هم با وجود ۲ اسپانسر ما هزینه بسیار کمی را پرداخت کردیم. رویداد آخر هم که در اسپیناس‌پالاس برگزار شد نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان هزینه داشت که بخش عمده آن را اسپانسر ما یعنی بانک پاسارگاد پرداخت کرد.»
 
پیرحسینلو معتقد است هزینه‌ای که ابر آروان برای یک رویداد می‌کند از هزینه اجاره یک‌ماهه یک بیلبورد در تهران کمتر است. او در این باره توضیح داد: «ما به‌واسطه مدل کسب‌‌وکاری که داریم در تنوع تبلیغات و جذب مخاطب دست بسته هستیم. ما نمی‌توانیم در تلویزیون تبلیغات یا بزرگراه‌ها کنیم؛ بنابراین این رویداد‌هایی که برگزار می‌کنیم بسیار مهم هستند.»
 
مدیرعامل ابر آروان در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها معتقدند رویداد سوارابرها آنقدر که رویکرد مارکتینگی دارد رویکرد فنی ندارد و آیا شما در معرفی سرویس‌های جدید اغراق می‌کنید، گفت: «در سوارابرهای آخر من گزارش عملکرد ارائه کردم. قول‌هایی که ما در سوار ابرهای قبلی دادیم همه محقق شده است. قول‌هایی که در سوار ابرهای آخر دادیم هم از اول سال یکی یکی درحال اجرا شدن است. ما تمام فیچر‌هایی که قرار است در طول سال معرفی شوند را در رویداد سوار ابرها یکجا معرفی می‌کنیم اما آن‌ها را کم کم و ذره ذره منتشر می‌کنیم. این موضوع ممکن است برای برخی، این حس را به وجود بیاورد که ما محصول معرفی می‌کنیم اما آن‌ها را اجرایی نمی‌کنیم.»
 
پیرحسینلو در جواب به این سوال که جذب نیرو در ابر آروان به چه شکل است بیان کرد: «اول اینکه تیم‌ها در جذب نیرو مختار هستند و من تصمیم گیرنده نیستم. ما در سایت خود یک صفحه به نام Jobs داریم که در آن فرصت‌های شغلی مختلف آورده شده و افراد با توجه به آن‌ها می‌‌توانند فرم استخدام پر کنند. پس از بررسی رزومه، مصاحبه اولیه اسکایپی خواهد بود و پس از چالشی به فرد داده می‌شود که با توجه به موقعیت شغلی آن چالش متفاوت خواهد بود. پس از بررسی چالش انجام شده اگر کل تیم نظر مثبت داشت آن فرد یک رای می‌گیرد. یک رای دیگر هم تیمی به نام فرهنگ و راهبری دارد که اگر فرد هر دو رای را به‌دست بیاورد استخدام می‌شود.»
 
مدیرعامل ابر آروان در مورد شرایط این شرکت در دوران کرونا گفت: «کرونا برای هیچ‌کس خوب نبود و بار روانی که برای همه ما به وجود آورد قابل جبران نبود. اما یک سری از مشتری‌های ما از این دوران ضربه خوردند و یک سری افزایش مصرف داشتند. کفه ترازو به سمت مشتریانی بود که افزایش مصرف داشتند. دلیلش هم واضح است چرا که استفاده از فضای دیجیتال در دوران قرنطینه بیشتر شد. اما مشکلاتی که کرونا برای ما ایجاد کرد در بحث تامین زیرساخت سخت‌افزاری بود. یک سری از کارخانه‌ها در چین تعطیل شدند و قیمت سخت‌افزار افزایش یافت. بلافاصله بعد از آن گمرک دوبی تعطیل شد و قیمت ارز روز به روز افزایش داشت. مجموع این اتفاقات در تامین سخت‌افزار برای ما مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.