تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 16, 2020
16:15 سه شنبه، 27ام خردادماه 1399
کد خبر: 113039

مرکز نوآوری و توسعه کسب وکارهای داده محور افتتاح می‌شود

مرکز نوآوری و توسعه کسب‌وکارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در هفته نخست تیرماه افتتاح می‌شود.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، زنده دل‌نوبری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با اشاره به اینکه مرکز نوآوری و توسعه کسب‌و‌کارهای داده محور این سازمان، در هفته نخست تیرماه سال جاری با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح می‌شود، اعلام کرد که راه‌اندازی این مرکز اتفاق خوبی برای گروه‌های استارت‌آپی خواهد بود.
 
او درباره جزئیات مرکز نوآوری و توسعه کسب و‌کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد: «فضای کار اشتراکی، کافه رویداد، آکادمی لیبتک، سالن جلسات مشترک برای تیم‌ها و غیره از مهم‌ترین خدماتی است که توسط بخش خصوصی و با نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مرکز به فعالان استارتاپی لیبتک (کسب‌و‌کارهای نوپای کتابداری و آرشیوی) ارائه داده می‌شود.»
 
به گفته دل‌نوبری انتظار می‌رود تا پایان سال جاری بیش از ۸۰ درصد اهداف پیش‌بینی شده برای این پروژه محقق شود. او همچنین تاکید کرد: «باید در نظر داشت که اتمام کلان پروژه لیبتک، به مفهوم نهادینه شدن فرهنگ نوآوری در حوزه توسعه کسب و‌کارهای داده محور در کشور با محوریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خواهد بود و پس از آن نوآوری به عنوان یک فرآیند مستمر در این حوزه به مسیر خود ادامه خواهد داد.»
 
زنده دل نوبری در ادامه با اشاره به حوزه‌های پنجگانه دفتر برنامه‌ریزی و نظارت در ساختار جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بیان کرد: «سال گذشته در حوزه برنامه‌ریزی راهبردی شاهد طراحی و رونمایی از داشبورد مدیریت استراتژیک سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بودیم. در این داشبورد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI )های سازمان به عنوان نماگرهای وضعیت موجود کمک می‌کنند تا مدیران ارشد در بخش‌های مختلف قادر به پایش و در صورت نیاز اصلاح روند حرکتی هر یک از بخش‌ها باشند.»
 
 
به گفته زنده دل‌نوبری، در مرکز نوآوری و توسعه کسب و‌کارهای داده محور فضای کار اشتراکی، کافه رویداد، آکادمی لیبتک، سالن جلسات مشترک برای تیم‌ها در اختیار کسب‌و‌کارهای نوپای کتابداری و آرشیوی قرار داده می‌‌شود
 
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین در ادامه صحبت‌های خود به رویداد کارآفرینی حوزه لیبتک تحت عنوان «ویتا» اشاره کرد و گفت: «در سال ۹۸ با برگزاری نخستین رویداد کارآفرینی حوزه لیبتک تحت عنوان «ویتا» که با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، سازمان فناوری اطلاعات، صندوق شکوفایی و نوآوری، مرکز نوآوری دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مشارکت بخش خصوصی (شتابدهنده نوین تک) همراه بود، گام‌های آغازین استقرار اکوسیستم لیبتک برداشته شد. در ادامه نیز تلاش شد زیرساخت‌ها و منابع مورد نیاز در اختیار تیم‌های استارتاپی منتخب قرار داده شود. هرچند با توجه به نوپا بودن این حوزه در سازمان بدیهی است که کاستی‌هایی نیز وجود داشت که سعی شد در ادامه بهبود یابد.»
 
به گفته دل‌نوبری، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای رویداد ویتا، آشنایی کنشگران حوزه هوش مصنوعی با نیازمندی‌ها و چالش‌های فناورانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بود. او همچنین تاکید کرد: «پس از این رویداد، همکاری‌های مشترک در پروژه‌هایی همچون پردازش خودکار متون، استفاده از کاربردهای واقعیت افزوده و غیره در سازمان شکل گرفت.»
 
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره برگزاری رویداد دوم لیبتک با درنظر گرفتن شرایط کرونایی، اعلام کرد که شرایط کرونا موجب شد که برنامه ریزی‌های پیشین برای برگزاری رویداد دوم که برای اسفند ۹۸ در نظر گرفته شده بود، به تعویق بیفتد و امیدوارند شرایط برای برگزاری این رویداد در تابستان یا پاییز سال جاری فراهم شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.