تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 22, 2020
16:02 دوشنبه، 2ام تیرماه 1399
کد خبر: 113220

پاسخ دیجی‌کالا به نگرانی امنیتی نماینده مجلس

یکی از نمایندگان مجلس صبح امروز نسبت به مشکلات امنیتی که ممکن است به دلیل سرمایه‌گذاری خارجی در دو شرکت دیجی‌کالا و اسنپ به وجود بیاید هشدار داد، اما به گفته مدیرعامل دیجی‌کالا سرمایه‌گذاری در این شرکت شفاف بوده و سرمایه‌گذار خارجی نیز امکان دسترسی به اطلاعات مشتریان را ندارد.
 
«مصطفی طاهری» نماینده مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در جریان ارائه گزارش وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه ظاهرا سهامداری اسنپ و دیجی کالا در دست کشورهای خارجی است،‌ در توییتی تاکید کرده که درصورت صحت آن شاهد مشکلات امنیتی خواهیم بود.
 
موضوعی که واکنش مدیرعامل دیجی‌کالا را به دنبال داشته و وی در پاسخ به توییت این نماینده مجلس اعلام کرده که جذب سرمایه‌گذاری خارجی دردیجی‌کالا در زمان انجام به صورت شفاف، اطلاع‌رسانی شده است.
 
حمید محمدی در ادامه نوشته که «ضمن همراهی با دغدغه‌های جنابعالی، میزان سهام واگذار شده امکان اداره شرکت و دسترسی به اطلاعات را به سهامداران خارجی نمی‌دهد. سرورهای دیجی‌کالا در داخل ایران است.»
 
وی در ادامه گزارشی را منتشر کرده که در آن روند سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا به طور کامل توضیح داده شده است.
 
در این گزارش که سال 96 منتشر شده، آمده که سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا به عنوان تنها سرمایه‌گذاری خارجی در بخش فناوری اطلاعات ایران در بازه زمانی خود معرفی شده است.
 
گزارش تاکید دارد که گسترش و رشد پرشتاب استارت‌آپ‌ها و تجارت الکترونیکی طی چند سال اخیر در ایران، فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه اقتصادی کشور فراهم آورده است. دیجی‌کالا به عنوان بزرگ‌ترین کسب وکار اینترنتی ایران طی 10 سال گذشته به طور متوسط رشد سالانه ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده و برای استمرار این رشد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، راهبردی موثر است تا علاوه بر آورده‌ مالی به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی متعهد باشد. به همین علت، جذب سرمایه اخیر برای رقابت این شرکت ایرانی با رقبای خارجی منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.
 
این گزارش می افزاید، دیجی‌کالا از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ فرآیند جذب سرمایه را از طریق شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت (IIIC) و به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازای ۲۱ درصد سهام آغاز کرد. این فرآیند جذب سرمایه با اخذ « مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (فیپا)» از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» در سال 96 کامل شده است.
 
در این گزارش تاکید شده که این نخستین بار است که سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ ایرانی به عنوان عملکرد دولت در بخش سرمایه‌گذاری خارجی مورد تاکید قرار گرفته و میزان سهام مبادله شده نیز به طور شفاف اعلام می‌شود.
 
منابع حاصل از این سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت‌های لجستیکی، توسعه‌ پلت‌فرم نرم‌افزاری، خلق فرصت‌های شغلی بیشتر در سراسر کشور، تأسیس بزرگترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه و راه‌اندازی مرکز مجازی فروشندگان و تولیدکنندگان ایرانی (Marketplace) اختصاص یافته است.
 
در ادامه نیز آمده که اکثریت سهام دیجی‌کالا همچنان در اختیار افراد و شرکت‌های ایرانی قرار دارد ضمن این‌که این سرمایه‌گذاری علاوه بر ارزش مادی منجر به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی نیز شده است.
 
نتایج این اتفاق نه تنها به دیجی‌کالا  بلکه به رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشور و جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی کمک فراوان خواهد ‌کرد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و روند پیش رو، امسال ارزش دیجی‌کالا از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.