تلفن همراه

گجت

June 22, 2020
16:42 دوشنبه، 2ام تیرماه 1399
کد خبر: 113229

مشخصات بیشتری از هدست واقعیت افزوده اپل فاش شد

اپل طبق استراتژی خود در سال‌های آینده دو محصول مهم شامل یک هدست و یک عینک در حوزه‌ی واقعیت افزوده عرضه می‌کند. به‌تازگی جزئیاتی بیشتر در این زمینه فاش شده است.
 
 
تاکنون شایعه‌های متعددی درمورد جاه‌طلبی‌های اپل برای تولید محصولاتی در صنعت واقعیت افزوده شنیده‌ایم که اکثر آن‌ها نشان می‌دهند اهالی کوپرتینو در حال تدارک دیدن برنامه‌هایی ویژه هستند. گزارش‌های ضد‌و‌نقیض اعلام می‌کنند که اپل از مدت‌‌ها پیش کار روی هدستی واقعیت افزوده را برای تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی آغاز کرده است، همچنین یکی از افشاگران نام‌آشنا یعنی جان پراسر می‌گوید این شرکت عینکی واقعیت افزوده با نام اپل گلس دارد.
 
در همین راستا به‌تازگی مارک گارمن از رسانه‌ی بلومبرگ گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابعی آگاه منتشر کرده است. او در گزارش خود به تحلیل جامع استراتژی اپل برای عرضه‌ی دو محصول در بازار واقعیت افزوده می‌پردازد. ظاهرا نخستین محصول، هدستی واقعیت افزوده است که در سال ۲۰۲۲ روانه‌ی بازار می‌شود. این هدستظاهری تقریبا مشابه آکیولس کوئست خواهد داشت، اما ازلحاظ فنی پیشرفته‌تر خواهد بود. 
 
گزارش جدید مارک گارمن همچنین ادعا می‌کند هدست واقعیت افزوده‌ی اپل در ابتدا به‌گونه‌ای ساخته شده که به‌صورت مشترک با نوعی هاب مخصوص کار کند. استفاده از این هاب باعث می‌شد هدست اپل به قدرت پردازشی بیشتر و نمایش گرافیکی‌تر محتوا دست پیدا کند. با این‌حال طبق ادعای بلومبرگ، جانی آیو مانع تبدیل شدن این ایده به محصولی نهایی شده است.
 
درواقع جانی آیو معتقد بوده فروش محصولی قابل‌حمل که نیازمند افزونه‌ای غیرقابل‌حمل باشد، حرکتی غیرمنطقی به‌حساب می‌آید. در همین راستا اپل تصمیم گرفت هدست واقعیت افزوده خود را با قدرت پردازشی کمتر بسازد، اما همین رویکرد باعث شده است که هدست مستقل‌تر باشد.
 
طبق ادعاهای مطرح‌شده ازسوی بلومبرگ، هدست اپل در پی ترکیب بهترین فناوری‌ها و قابلیت‌های حوزه‌ی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است تا بتواند به‌بهترین شکل ممکن تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی و پخش محتوای واقعیت مجازی را ارائه دهد. گارمن می‌گوید اپل قصد دارد هدست خود را به‌گونه‌ای بسازد که در صنعت هدست‌های واقعیت افزوده، پیشرو باشد. ازطرفی همانطور که اشاره کردیم، کوپرتینونشین‌ها در پی معرفی و عرضه‌ی عینکی با نام اپل گلس هستند.
 
اپل گلس قرار است نسبت‌به هدست مذکور سبک‌وزن‌تر و کوچک‌جثه‌تر باشد. این عینک تنها مجهزبه فناوری واقعیت افزوده خواهد بود و ازطریق نمایشگرهایش تلاش خواهد کرد داده‌هایی مثل نقشه را در برابر چشم کاربر قرار دهد. درواقع به‌لطف این عینک، مسیر حرکت در قالب نقشه روی تصویری که چشم کاربر از دنیای واقعی می‌بیند، ظاهر خواهد شد. آن‌طور که جان پراسر ادعا می‌کند، اپل گلس قیمت پایه‌ی ۴۹۹ دلاری را یدک می‌کشد و تمامی داده‌های آن ازطریق آیفون پردازش خواهد شد. اپل گلس احتمالا قرار نیست دوربین داشته باشد.
 
بلومبرگ در گزارش خود می‌آورد که اپل کدنام N421 را برای هدست واقعیت مجازی انتخاب کرده است و احتمالا این محصول را در سال ۲۰۲۱ معرفی می‌کند. پراسر مدعی شده بود که اپل در ابتدا می‌خواسته عینک اپل گلس را در پایان مراسم رونمایی گوشی آیفون ۱۲ در شهریورماه امسال رونمایی کند، اما دنیاگیری ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن، از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کرده‌اند. ازطرفی بلومبرگ می‌گوید به‌پایان رساندن مراحل تولید اپل گلس بیشتر طول می‌کشد و در بهترین حالت ممکن، عرضه‌ی آن در سال ۲۰۲۳ اتفاق خواهد افتاد.
 
ظاهرا هدست اپل قرار است مجهزبه نمایشگرهایی با وضوح بالا باشد و از «سیستم اسپیکر سینمایی‌» بهره بگیرد. طبق ادعای بلومبرگ، این سیستم صوتی باعث می‌شود کاربر به‌هنگام استفاده از هدست نتواند به‌راحتی تفاوت‌های بین صدای دنیای واقعی و صدای دنیای مجازیِ داخل هدست را از یک‌دیگر تمییز دهد. بدین ترتیب هدست اپل کاربر را در محتوای خود غرق خواهد کرد.
 
زیرشاخه‌ی ویژه‌ی اپل که در حوزه‌ی واقعیت افزوده فعالیت می‌کند، توسط مایک راک‌وِل مدیریت می‌شود. بلومبرگ می‌گوید تیم AR اپل در ابتدا قصد داشته هدستی گیمینگ بسازد که از نوعی هاب بی‌سیم خاص استفاده کند. کاربر درصورت استفاده از هدست می‌توانست به‌شکل آزادانه در محیط اطراف قدم بزند، با این‌حال به‌دلیل اتصال بین هاب و هدست، نمی‌توانست چندان از آن‌جا دور شود. درواقع اگر بیش از حد فاصله می‌گرفتید، سیگنال از دست می‌رفت و امکان استفاده از هدست وجود نداشت.
 
موضوع یادشده بزرگ‌ترین نقطه ضعف این هاب به‌شمار می‌آمده، اما همین هاب باعث می‌شده هدست اپل قدرت پردازشی بسیار بیشتری داشته باشد و محتواها را به‌شکلی بهتر به‌تصویر بکشد. البته همانطور که اشاره کردیم، درنهایت به‌دلیل مخالفت جانی آیو، این ایده رد شده است. بلومبرگ می‌گوید مخالفت آیو با این ایده به‌مدت چند ماه مطرح شده تا این‌که اپل درنهایت تصمیم گرفته استفاده از هاب را کنار بگذارد.
 
بلومبرگ می‌گوید دستیار صوتی سیری در هدست اپل مورداستفاده قرار خواهد گرفت. درواقع طبق ادعای این رسانه، سیری قرار است راه تعامل اصلی کاربر با هدست اپل و البته عینک واقعیت افزوده‌ی این شرکت باشد. ظاهرا اپل هم‌اکنون در حال آزمایش هدست مذکور با نوعی کنترلر دستی است. رسانه‌ی مک‌رومرز پیش‌تر تصویری فاش کرده بود که به همین کنترلر دستی تعلق داشت.
 
اپل دوشنبه‌ی همین هفته ساعت ۲۱:۳۰ به‌وقت تهران نطق اصلی WWDC 2020 را برگزار می‌کند؛ همایشی هیجان‌انگیز که قطعا شمار درخورتوجهی از کاربران اپل چشم‌‌انتظار آن هستند. این رویداد به‌طور ویژه روی نرم‌افزار تمرکز دارد، بنابراین انتظار داریم که اپل در جریان برگزاری WWDC قابلیت‌های جدید حوزه‌ی واقعیت افزوده را برای iOS 14 معرفی کند (احتمالا این سیستم‌عامل به iPhoneOS تغییرنام می‌دهد). 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.