سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 22, 2020
23:30 دوشنبه، 2ام تیرماه 1399
کد خبر: 113248

جدایی اپل از اینتل؛ تیم کوک حرکت به سمت پردازنده های اختصاصی را اعلام کرد

 
تیم کوک در WWDC 2020 رسما کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتل و روی آوردن به تراشه‌های اختصاصی برای مک را اعلام کرد.
 
همانطور که انتظار می رفت اپل بعد از ۱۵ سال از پردازنده‌های اینتل دل کند و از تراشه‌های مبتنی بر ARM در کامپیوترهایش استفاده خواهد کرد؛ رویکردی که از پیش از این در تولید آیفون و آیپد اتخاذ کرده و از مدتها قبل شایعاتی در مورد آن به گوشی می رسید.
 
کوک تاکید کرد که استفاده از پردا‌زنده‌های جدید نه تنها مصرف انرژی را کاهش می‌دهد بلکه بازدهی را افزایش خواهد رساند. به گفته وی معماری چیپ این شرکت که با آیفون شروع شد، بهترین کارایی را به ازای هر وات مصرفی ارائه می‌کند و با سیستم‌های جدید بهترین توازن بین این مصرف و کارایی ایجاد خواهد شد. این تراشه‌ها بر اساس ساختار خاص کامپیوترهای مک طراحی شده و در آنها از فناوری های سفارشی متعدد نظیر شبکه‌سازی عصبی، پردازشگر گرافیکی، Secure Enclave برای حفاظت از داده و غیره استفاده خواهد شد.
 
نخستین مک‌های مجهز به پردازنده‌های اختصاصی «اپل سیلیکون» تا پایان امسال را معرفی خواهد کرد اما انتقال کامل به این پلتفرم حدود دو سال طول خواهد کشید. مهمترین مزیت این تغییر امکان اجرای نیتو اپ‌های iOS و آیپد روی سیستم‌عامل macOS در آینده است.
 
این شرکت اپ‌های خود را برای پشتیبانی از پردازنده‌های جدید در macOS Big Sur به رورزسانی می‌کند و امیدوار است توسعه‌دهندگان نیز اپ‌هایشان را بر این مبنا بهینه‌سازی کنند. «Craig Federighi»، معاون مهندسی نرم افزار وعده داد که توسعه دهندگان تنها در چند روز اپ‌هایشان را بر اساس چیپ های جدید بهینه سازی خواهند کرد.
 
مایکروسافت در حال آپدیت بسته آفیس برای پردازنده ARM مک است و برنامه‌های ورد و اکسل از همین حالا به صورت نیتیو روی آن اجرا می‌شوند. اپل همچنین در حال همکاری با ادوبی است تا همین اتفاق در مورد اپ‌های این شرکت نیز عملی شود. این شرکت برای نمایش کارایی چیپست خود برنامه‌های لایت روم و فوتوشاپ را روی مک جدید اجرا کرد که در آن یک فایل PSD پنج گیگابایتی به راحتی اجرا شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.