بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 23, 2020
14:59 سه شنبه، 3ام تیرماه 1399
کد خبر: 113295

باید به سمت تولید ارزدیجیتال داخلی برویم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی امروز (سوم تیرماه) مجلس در گزارش خود از وضعیت اقتصادی کشور در مسائل ارزی، رمزارزها را یکی از راهکارهای تامین منابع ارزی در کشور دانست و اعلام کرد که دولت باید به سمت تولید رمزارزها در داخل کشور برود و مسیر را برای فعالیت فعالان این حوزه هموار کند.
 
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی امروز مجلس در صحبت‌های خود در مورد وضعیت اقتصادی کشور به موضوع رمزارزها نیز اشاره کرد و گفت: «در جلسات کمیسیون اقتصادی ما به بانک مرکزی گفتیم که یکی از راهکارهای تامین منابع ارزی در کشور رمزارزها است و امکان تولید آن در داخل وجود دارد و می‌توان از طریق آن مقدار قابل توجهی از نیاز ارزی کشور را تامین کرد.»
 
او ادامه داد: «دولت تصور کرد منظور ما سرمایه‌گذاری مردم در این حوزه است و سپس به طور ناگهانی وزارت نیرو تعرفه‌ها را به حدی بالا برد که همه چیز تعطیل شد. در صورتی که دولت باید این مسیر را هموار کند و در مورد رمزارزها تصمیم جدی گرفته شود.»
 
پیشتر در مجلس دهم نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس برای تعیین تکلیف در مورد ارزهای دیجیتال و استخراج آنها جلساتی با مسئولان ذیربط برگزار کردند و در این جلسات نمایندگان اعلام کردند که اگر طرحی در مورد نحوه استخراج و تعرفه برق رمزارزها در دولت تصویب شود، نیازی به لایحه مجلس نیست. نمایندگان مجلس دهم همچنین در لایحه «اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز»، رمزارزها را به عنوان ارز واقعی شناختند که براین اساس تمامی احکام و مقررات مربوط به قاچاق ارز در مورد رمزارزها نیز اجرایی می‌شود.
 
لزوم راه‌اندازی پیام‌رسان مستقل در مبادلات ارزی
محمدرضا پورابراهیمی در جلسه امروز همچنین بر لزوم استفاده از پیام‌رسان‌های مستقل در حوزه ارزی تاکید کرد و گفت: «ما در حوزه مبادلات ارزی به استفاده از ظرفیت پیام‌رسان‌ها نیاز داریم. تمام نقل و انتقالات بانکی از طریق سوئیفت تحت نظارت آمریکا انجام می‌شود.این باعث شده تا کشورهایی همچون ایران که با تحریم مواجه هستند، با مشکل روبرو شوند.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که سامانه «سپام» یا سیستم پیام رسانی مالی در سال ۱۳۹۱ با دو هدف پرداخت‌های ریالی و ارزی راه اندازی کرد. این سامانه پس از اوج گیری تحریم‌های آمریکا طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ و قطع سوئیفت در آن دوره ایجاد شد. از همان زمان اتصال به بانک‌های خارجی از طریق این سامانه پیام رسان بین بانکی در دستور بانک مرکزی قرار گرفت.
 
او در ادامه اضافه کرد: «روس‌ها اقدام مهمی انجام دادند و از سوئیفت جدا شدند. خودشان سوئیفت روسی راه‌اندازی کردند و در حال حاضر آنها شرکای سیاسی ما در منطقه هستند. بانک مرکزی ما هم می‌تواند پیام رسان مستقلی با کشورهای دیگر تعریف کند که این راهی برای برون‌رفت از تحریم‌ها است.» مذاکرات برای اتصال سامانه سپام به سامانه روسیه در سال گذشته (۹۸) انجام شده است مهر ماه سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی خبر از اتصال سامانه سپام به روسیه داد خبری که از سوی دستیار امور سیاست خارجی ولادیمیر پوتین نیز تایید شد.
 
پیشتر در مجلس دهم همزمان با خروج آمریکا از برجام، جمعی از نمایندگان طرح یک فوریتی «راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان‌های مالی» را در مجلس مطرح کردند. در این طرح راه‌اندازی پیام‌رسان مالی مستقل از سوئیفت مورد تاکید قرار گرفته بود؛ اما کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون فرعی این طرح را رد کردند.با این که این طرح در کمیسیون‌های مربوطه رد شد؛ اما این طرح در نوبت بررسی در صحن علنی قرار گرفت. با اینحال تا پایان فعالیت مجلس دهم در صحن علنی بررسی نشد.
 
پورابراهیمی همچنین در ادامه صحبت‌های خود به تغییر سیاست‌های بازار اسکناس در مواردی چون گردشگری و سفردانشجویی و غیره پرداخت و گفت: «پیشتر این امکان وجود داشت که هرایرانی در ایران ارز تحویل بگیرد؛اما مکانیزم آن متوقف شده است. باید موضوع تامین اسکناس برای مواردی همچون گردشگری، سفر دانشجویی و اعزام افراد نیازمند درمان به خارج کشور تغییر پیدا کرده و آنها ارز مورد نیاز را از طریق درگاه الکترونیکی تامین کنند؛ کاری که بسیاری از کشورها انجام می‌دهند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.