تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 24, 2020
11:04 چهارشنبه، 4ام تیرماه 1399
کد خبر: 113316

طرح ملی «رمز» وارد فاز کاربردی می شود

«طرح ملی رمز» با هدف تبیین نقشه راه علم و فناوری رمز کشور با مشارکت پژوهشکده امنیت وزارت ارتباطات، وزارت علوم و با محوریت دانشگاه شریف و ۱۱ دانشگاه معتبر کشور وارد فاز کاربردی می شود.
 
دکتر ابوذر عرب سرخی، رئیس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت: ما از سال ۹۷ در پژوهشکده امنیت «طرح ملی رمز» را دنبال می‌کنیم. رمز به عنوان یک فناوری و علم بنیادی شناخته می‌شود که جزء زیرساخت‌ها و فناوری‌های بنیادی کلیه خدمات افتا است. این طرح با مشارکت وزارت علوم پیگیری می‌شود و هم اکنون در حال اجرا و در فاز دوم قرار دارد.
 
وی ادامه داد: این طرح با محوریت دانشگاه شریف و مشارکت ۱۱ دانشگاه معتبر کشور که در سالیان اخیر در حوزه علم و فناوری رمز فعالیت داشته‌اند پیگیری می‌شود. جدا از اینکه، «طرح ملی رمز»، نقشه راه علم و فناوری رمز کشور را تبیین می‌کند، تمرکز آن روی کاربردی کردن دستاوردهای این حوزه نیز است. به این معنی که در اولویت‌های اجرایی این طرح، ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی در حوزه رمز نگاری وجود دارد.
 
عرب سرخی گفت: تولید نمونه‌های کاربردی مثل سیستم‌های رمز، بحث‌های مدیریت هویت دیجیتال و مواردی از این دست نیز، در کاربردی سازی دستاوردهای «طرح ملی رمز» قرار دارد که هر کدام می‌تواند بخشی از الزامات مربوط به حفاظت داده و صیانت از محرمانگی داده‌ها و حفظ حریم خصوصی و اطلاعات فردی را پوشش دهد.
 
رئیس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: «طرح ملی رمز» هم اکنون در مرحله نهایی کردن شرح خدمات است و فراخوان‌های مرتبط با آن انجام شده و امیدواریم پس از نهایی شدن اولویت‌ها، ظرف سال جاری وارد فاز کاربردی این پروژه شویم.
 
وی تاکید کرد: این پروژه در ۳ فاز تعریف شده که در فاز نخست، تدوین نقشه راه و پلن کاری طرح انجام شد. فاز دوم مربوط به جلب مشارکت کلیه اساتید، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فعال کشور در حوزه رمز برای شناسایی و اولویت بندی نحوه پاسخ به نیازهای جاری کشور در حوزه علم و فناوری رمز است.
 
عرب سرخی افزود: در فاز سوم تعدادی پروژه اولویت دار در این حوزه برای حل و فصل مشکلات جاری کشور، اجرایی می‌شود که برخی ممکن است در مصوبات شورای عالی فضای مجازی و نیز الزامات شورای عالی امنیت ملی و یا برنامه‌های توسعه‌ای کشور نیز مدنظر باشد.
 
وی با بیان اینکه در «طرح ملی رمز»، بزرگترین شبکه علمی و متخصصان در کشور را در حوزه رمز شکل دادیم، اضافه کرد: حوزه رمز یک زیرساخت بنیادی برای همه خدمات امنیتی در کشور محسوب می‌شود و بهترین محل و ظرفیت نیز همین «شبکه علم و فناوری رمز کشور» است که با حضور بالغ بر ۱۰۰ نفر متخصص از دانشگاه شریف و ۱۱ دانشگاه معتبر ایجاد شده است.
 
رئیس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر اراده‌ای ملی به حل مشکلات در حوزه محرمانگی و رمزنگاری باشد، توانمندی حل مشکلات در حال حاضر در کشور وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.