June 24, 2020
16:27 چهارشنبه، 4ام تیرماه 1399
کد خبر: 113351

کتاب «راهنمای شکست» برای کمک به اکوسیستم استارت‌آپی کشور رونمایی شد

 
 
 
مراسم رونمایی از کتاب «راهنمای شکست در راه‌اندازی و توسعه استارت‌آپ‌ها» نوشته شهرام جوهری امروز ( ۴تیر) در خبرگزاری ایسنا برگزار شد. این کتاب در مورد راه‌اندازی و توسعه استارت‌آپ‌ها است که در ۲۸ گام الگو‌های شکست استارت‌آپ‌ها را مورد بررسی قرار داده است. شهرام جوهری، این کتاب را از این جهت ارزشمند می‌داند که به جهت بیان راه‌های منجر به شکست، می‌تواند در نقش ایمنی اکوسیستم اثرگذار باشد.
 
شهرام جوهری، نویسنده کتاب راهنمای شکست، در مراسم رونمایی از کتاب، در مورد ایده اولیه شکل‌گیری کتاب گفت: «با وجود آنکه اکوسیستم استارت‌آپی کشور از دهه اول خود عبور کرده و تقریبا به بلوغ رسیده؛ اما در سال‌های گذشته خیلی کم به بحث اکوسیستم رسیدگی شده است.» جوهری دلیل نوشتن در مورد شکست‌ها به‌جای موفقیت‌ها را اینطور عنوان کرد: «شاید صحبت کردن در مورد موفقیت، انرژی بیشتری به خواننده بدهد، اما خواندن در مورد شکست دیگران بسیار تاثیرگذارتر است.»
به گفته جوهری فاصله زیادی بین نگارش و چاپ این کتاب وجود دارد که علت آن هم وسواس او بر محتوا بوده است. او در این مورد توضیح داد: «چند سال طول کشید تا این کتاب به مرحله چاپ برسد؛ چرا که من اصرار داشتم تا این کتاب پیش از چاپ توسط چند نفر خوانده و اصلاح شود.» او ادامه داد: «حساسیت زیادی داشتم مبنی بر اینکه کسی با خواندن این کتاب دچار گمراهی نشود و در مسیر اشتباه قدم برندارد.»
جوهری در مورد محتوا و خط سیر کتاب عنوان کرد: «این کتاب نزدیک به ۱۶۰ نوشتار در ۲۸ گام است که تجربیات شخصی من و دیگران در راه‌اندازی استارت‌آپ از ایده تا اجرا و شکست در آن گنجانده شده است.»
 
 
کتاب راهنمای شکست کتابی در مورد راه‌اندازی و توسعه استارت‌آپ‌ها است که در ۲۸ گام الگو‌های شکست استارت‌آپ‌ها را مورد بررسی قرار داده است
 
ایده، اسناد و پشتیبانی، مدل کسب‌وکار، انتخاب شریک، شتابدهنده‌ها، منتور‌ها، سرمایه و سرمایه‌گذار، زمان‌بندی و مدیریت منابع و ارتباط‌گیری با نیرو‌های فنی بخش‌هایی هستند که در این کتاب به آ‌ن‌ها پرداخته شده است. بخش پایانی کتاب نیز به سبک زندگی نیرو‌های استارت‌آپی پرداخته است.
 
حامد حیدری، استاد مرکز آموزش‌های کاربردی دانشگاه تهران به عنوان نویسنده پیشگفتار دومین سخنران این مراسم بود. او در مورد این کتاب به خبرنگاران گفت: «این کتاب پر از پیام‌های غیرمستقیم و خواندنی است. تاثیری که پیام‌های غیرمستقیم روی خواننده می‌گذارد به مراتب بیشتر از پیام‌های مستقیم است و خواننده با حالت تدافعی کمتری حرف نویسنده را می‌پذیرد.»
حیدری این کتاب را سرشار از اثر پروانه‌ای می‌داند. او در این خصوص توضیح داد: «این کتاب سرشار از اثر پروانه‌ای است به این معنا که می‌توان با درک مسائل کوچک به فهم مسائل بزرگ‌تری دست پیدا کرد.» او ادامه داد: «می‌توان گفت این کتاب تنها کتاب در حوزه استارت‌آپ‌ها در ایران است که به‌صورت سیستمی و با نگاه مدیریتی به شکست استارت‌آپ‌ها پرداخته و خواندن آن را به همه کسانی که می‌خواهند پا به این عرصه بگذارند پیشنهاد می‌دهم.»
 
نیما محسنی، فعال اکوسیستم استارت‌آپی، نیز به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم  در مورد فضای سخت کاری در اکوسیستم  استارت‌آپی ایران گفت. او در این زمینه توضیح داد: «فضای استارت‌آپی در کشور ما برخلاف ظاهر شاد و خوشحالی که دارد کاملا دردناک، سخت و طاقت‌فرسا است.» محسنی اهمیت این کتاب را در پرداختن به این واقعیت‌ها عنوان کرد و گفت: «یک سری مسیر قطعی در راه کارآفرینی وجود دارد که همان شکست‌هاست و به‌هیچ وجه نباید آن مسیر‌ها را طی کرد. متاسفانه تا پیش از نگارش این کتاب هیچ‌کس در مورد این شکست‌های پرتکرار صحبت نکرده بود و جای خالی آن واقعا حس می‌شد.» او افزود: «مسیر اکوسیستم استارت‌آپی ایران پستی و بلندی زیادی دارد که این کتاب تمام این‌ها را ترسیم کرده و به تصویر کشیده و از این جهت هم اهمیت زیادی دارد.»
 
کتاب راهنمای شکست به کمک انتشارات «تیسا» از طریق کتاب‌فروشی‌ها در دسترس علاقه‌مندان به حوزه استارت‌آپی قرار گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.