5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 25, 2020
15:38 پنجشنبه، 5ام تیرماه 1399
کد خبر: 113380

به اشتراک گذاری منابع شبکه؛ پیش‌برنده یا قاتل رقابت و نوآوری؟

 
 
ICTna.ir – مرجع قانون گذاری هلند برای مصرف کنندگان و بازارها (ACM) یک مشاوره برای شناسایی مزایا و معایب رویکرد مشارکت در منابع شبکه در مخابرات این کشور را آغاز کرده‌است.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مانند بسیاری از بازارها در سراسر جهان، هلندی‌ها در تلاشند تا یک معادله نامتناسب را متعادل کنند. تعرفه‌های اینترنت، هر روز ارزان‌تر می‌شوند، اما از اپراتورها خواسته می‌شود تا بیشتر در 5G و شبکه‌های فیبرنوری سرمایه گذاری کنند. اگرچه اپراتورها و قانون گذاران برآورده‌ای گوناگونی در این مورد دارند، هزینه شبکه‌های فایوجی می‌تواند چیزی بین ۵۰۰ میلیارد تا ۱ تریلیون دلار در سطح جهانی باشد، ضمن آنکه میزان قابل‌توجهی از این سرمایه گذاری، دقیقا در زمانی مطالبه میشود که این صنعت تلاش می‌کند که هزینه های پیشین خود را جبران کند.
 
Partnership-5G-friends-agreement-mou-deal-770x285.jpg
 
در این مشاوره، مقامات هلندی در حال تلاش برای معرفی یک ایدئولوژی مشارکتی به صنعت مخابرات هستند، با این حال این امر به خودی خود باید متوازن باشد و در برابر حفاظت از یک چشم‌انداز رقابتی ارزیابی شود.
 
این مشاوره کمی متفاوت از دیگر موارد مرسوم در سراسر جهان است، محاسبات برای نکات جزئی بازار مخابرات هلند. آن را بر روی سه حوزه متمرکز خواهد بود.
 
– به طور سنتی، اپراتورهای مخابراتی، به طور مشترک سایت‌های جدیدی را برای زیرساخت رادیویی نصب و راه اندازی می‌کنند، چرا که یافته‌های حاصل از ACM، کمبود مکان‌های موجود برای نصب سایت های BTS را مدتهاست عیان کرده است.
– رومینگ 2G و 3G برای جبران قطع های برنامه‌ریزی‌شده این شبکه‌ها
– اجاره دادن یا اجاره طیف برای کسب و کاره‌های منطقه‌ای به منظور ارائه خدمات محلی
 
یکی از اپراتورهای هلند امیدوار است که مقامات هلندی از این دوره مشاوره با شور و اشتیاق برای یک رویکرد مشارکتی برای ارائه خدمات مخابرات بیرون بیایند، چرا که این صنعت به کمک نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که در دراز مدت پایدار است. به عبارت دیگر، حفظ رقابت یک عنصر بسیار مهم است.
 
بی توجهی به عنصر رقابت، یک سناریوی بالقوه است که در آن خدمات مخابراتی بسیار مشابه هم میشوند، این بی توجهی بالاخره و به طور موثر تبدیل عرضه کالایی بدون مزیت نسبی نسبت به دیگر رقبا و بازیگران خواهد شد. این کار رقابت را کاهش داده و در نهایت سودآوری را کاهش می‌دهد و در نهایت اپراتورها را مجبور می‌کند تا استراتژی‌های بیشتری را اتخاذ کند که بر اثربخشی عملیاتی تمرکز دارند. 
 
این یک نمونه فوق‌العاده از جایی است که صنعت می‌تواند به پایان برسد، اما همیشه مهم است که سناریوی "بدترین حالت" را به یاد داشته باشید.
 
در بریتانیا، یک طرح مشترک بین چهار اپراتور شبکه تلفن همراه و دولت برای "شبکه مشترک روستایی" (SRN)داده شده‌است. جایی که اپراتورها با دشوارترین "نقاط" کشور برای ایجاد پوشش و خدمات قابل قبول برخورد می‌کند، به خصوص آن‌هایی که ROI برای درک کردن بسیار مشکلی را دارند، تا زیرساخت پسیو را ایجاد کند. بعد از این کار، هر اپراتور آزاد است تا تجهیزات اکتیو را بر اساس پلنینگ خود، بر روی برج‌های BTS قرار دهد. هدف، تثبیت درد مهندسی عمران در نصب سایت های رادیویی و اجازه برنامه‌ریزی به یک تلاش مشترک و مشارکتی است.
 
تجربه بریتانیا، به طور موفقیت‌آمیز به اشتراک گذاری زیرساخت پسیو را نشان می‌دهد، اگرچه گروه لابی صنعت تلکام گفته‌اند که بدون تاثیر گذاشتن بر رقابت بیش از حد ممکن است یک قدم جلوتر برود. تجهیزات شبکه دسترسی رادیویی (RAN)، صنعت را از هزینه کرد مضاعف محافظت می‌کنند، در حالی که تمایز بین خدمات را می توان در هسته شبکه (core network) تشخیص داد. برخی از بازارها حتی ممکن است قادر باشند فراتر بروند و قراردادهای هسته‌ای شبکه مشارکتی با یکدیگر داشته باشند.
در مقابل، قوانینی نیز وجود دارند که به توافقات برای به اشتراک گذاری منابع شبکه مخالفت دارند.
تجربه بریتانیا، به طور موفقیت‌آمیز به اشتراک گذاری زیرساخت پسیو را نشان می‌دهد، اگرچه گروه لابی صنعت تلکام گفته‌اند که بدون تاثیر گذاشتن بر رقابت بیش از حد ممکن است یک قدم جلوتر برود. تجهیزات شبکه دسترسی رادیویی (RAN)، صنعت را از هزینه کرد مضاعف محافظت می‌کنند، در حالی که تمایز بین خدمات را می توان در هسته شبکه (core network) تشخیص داد. برخی از بازارها حتی ممکن است قادر باشند فراتر بروند و قراردادهای هسته‌ای شبکه مشارکتی با یکدیگر داشته باشند.
در مقابل، قوانینی نیز وجود دارند که به توافقات برای به اشتراک گذاری منابع شبکه مخالفت دارند. 
در جمهوری‌چک، اپراتورهای O2 و تی موبایل، قرارداد اشتراک گذاری شبکه‌ای را توسعه داد، هر چند که وودافون از این مشارکت محروم شد. این تصمیم با چراغ‌سبز دولت چک داده شده بود، اما در نهایت توسط کمیسیون اروپا وتو شد!
 
Margrethe Vestager، کمیسر اتحادیه اروپا، در آن زمان در این خصوص گفته بود: "با این حال، وقتی نشانه‌هایی وجود دارد که توافقنامه های هم‌کاری می‌توانند برای مصرف کنندگان مضر باشند، این نقش ما برای بررسی این مسائل و تضمین این که بازارها در واقع رقابتی باقی خواهد ماند را پر رنگ تر میکند".
 
مساله‌ای که جمهوری‌چک با آن مواجه شد، یکی از موارد مرتبط  با مباحث حوزه رقابت و "تسلط بازار" بود. از آنجا که بازیکن سوم عملا قفل شده و تنها مانده بود، می توان آن را به عنوان یک کاربرد ناعادلانه در موقعیت بازار تلقی کرد. اشتراک شبکه منابع شبکه، یک گرایش است که توسط کمیسیون اروپا مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در این مثال، وودافون از بازار خارج خواهد شد و به طور موثر رقابت را به دولت و دو بازیگر دیگر در بی عدالتی مطلق می بازد.
 
آنچه بیش از همه اهمیت دارد این است که باید توجه داشت این یک ایده جدید در دنیا نیست و باید درست و با دقت اجرا شود. در سال ۲۰۱۲، شرکت باز، پیشنهاد صرفه جویی از طریق به اشتراک گذاری زیرساخت را به میزان ۴۰ درصد افزایش در توسعه شبکه را مطرح کرد، در حالی که بهبود جریان نقدینگی می‌تواند تا ۳۱ درصد، وابسته به این قبیل هزینه ها باشد. دو سال پیش، شرکت مشاوره Coleago پیشنهاد کرد که هزینه‌های استقرار شبکه تا ۳۰ تا ۴۰ درصد با چنین مشارکتی کاهش یابد. تفاوت امروز فشاری است که اپراتورهای مخابراتی برای توسعه شبکه خود با آن مواجه هستند.
 
یک دهه پیش، اپراتورهای مخابراتی هنوز می‌توانست بر درآمدها از SMS و مکالمات صوتی تکیه کند، در حالی که خدمات اینترنت در اغلب بازارها بسیار گران‌قیمت بودند. انقلاب 4G در حال وقوع بود هر چند که طیف فرکانسی همچنان به طور معقولی قیمت‌گذاری شده بود و اپراتورهای تله کام مجبور نبودند در مورد فشارهای تحویل شبکه‌های فیبر پرشده در همان زمان نگران باشند. اما امروز وضعیت کاملا فرق کرده است.
 
در حالی که ملاحظات رقابتی قطعا باید در این معادله گنجانده شوند، پیشبینی هر مسیر پایدار و به جلو برنده، بدون در نظر گرفتن نوعی توافق اشتراک گذاری شبکه دشوار می‌شود. امروزه فضای خدمات ارتباطی بیش از حد با مشکل کمبود ظرفیت و منابع مواجه هستند اما همزمان حفظ رقابت و نوآوری، یک جز کلیدی است.
 
 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.