اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 26, 2020
12:29 جمعه، 6ام تیرماه 1399
کد خبر: 113393

۶۵ میلیون ایرانی در دولت تدبیر و امید به اینترنت‌سیار متصل شدند

 سیاست مهم وزارت ارتباطات در رشد بازار اپراتورهای ارتباطی، تثبیت و کنترل قیمت‌ها و استراتژی توسعه بازار بوده است. به گفته وزیر ارتباطات در ابتدای دولت یازدهم حدود پنج میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند، این عدد در ابتدای دولت دوازدهم به ۳۶ میلیون نفر و اکنون به ۷۰ میلیون نفر ایرانی رسیده است.
 
یک‌زمانی تنها ۳۰۰ هزار ایرانی به اینترنت نسل سوم موبایل متصل بودند. خیلی هم دور نیست،  حدود ۶ سال قبل؛ اما الآن ۷۰ میلیون ایرانی به اینترنت نسل سوم و چهارم دسترسی دارند.
 
سال ۹۶ با آغاز به فعالیت دولت دوازدهم، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار ۴۱ درصد و تعداد مشترکین آن حدود ۳۳ میلیون نفر بود.
 
ضریب نفود اینترنت پهن باند در آن سال به ۱۲ درصد هم نمی‌رسید و تعداد مشترکین اینترنت پهن باند ثابت، ۹ میلیون نفر بود. تعداد مشترکین اینترنت پهن باند بیش از ۴۲ میلیون بود و ضریب نفوذ پهن باند به ۵۳ درصد می‌رسید.
 
با گذشت یک دوره تقریباً چهارساله و با توسعه زیرساخت‌ها تعداد مشترکین پهن باند سیار به نزدیک ۷۰ میلیون نفر رسید و ضریب نفوذی ۸۳ درصدی را رقم زد. در این مدت اما تعداد مشترکین اینترنت پهن باند ثابت، با کاهش روبه‌رو شد و ضریب نفوذ اینترنت ثابت به ۱۰ درصد رسید.
 
چهار سال قبل تعداد پوشش جاده‌های اصلی – فرعی ریلی به ۷۰ درصد رسید. عددی که در سال ۸۵ طبق آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور صفر درصد بود.
 
اما طبق آخرین آماری که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده است، امروز تعداد مشترکین تلفن همراه نزدیک به ۱۱۹ میلیون نفر است و ضریب نفوذ آن در کشور عدد ۱۴۲ درصد را هم رد کرده است. امروز پوشش جاده‌های اصلی فرعی ریلی کشور به ۸۶ درصد رسیده است.
 
رایتل اپراتوری بود که اینترنت نسل سوم را برای کاربران فضای مجازی به ارمغان آورد. سال ۹۲ این اپراتور حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مشترک فعال داشت و همگی دارای اینترنت ۳G بودند. سال ۹۳ پروانه‌های نسل دوم اینترنت همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور از نسل دو به نسل سوم و از نسل سوم به نسل چهارم ارتقا یافت.
 
پس از آن طی ۶ ماه تا یک سال جهش جدی در شبکه را شاهد بودیم. اکنون سیم‌کارت‌های دارای اینترنت ۳G و ۴G در ایران بالای ۱۰۰ میلیون است اما تعداد مشترک‌های فعال همان ۷۰ میلیون کاربر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.