اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 27, 2020
16:26 شنبه، 7ام تیرماه 1399
کد خبر: 113445

ابراز نگرانی از تشدید نژادپرستی در آمریکا با هوش مصنوعی

 
 
مدیران گوگل از ضرورت طراحی یک برنامه اجرایی برای جلوگیری از تشدید نژادپرستی پس از افزایش استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی خبر داده‌اند.
 
به نقل از دیجیتال ترندز، انجلا ویلیامز مدیر سیاست گذاری گوگل در جریان نشستی مجازی در روز جمعه تصریح کرد که هوش مصنوعی ممکن است در آینده به جوامع حاشیه‌ای و کم برخوردار در آمریکا آسیب بزند و علت این مساله آن است که الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر مبنای داده‌های به دست آمده از سفیدپوستان طراحی شده و بخش اعظم مبدعان آن نیز سفیدپوست بوده‌اند.
 
وی تصریح کرده باید تلاش گسترده‌ای به عمل آید تا جلوی این اتفاق گرفته شود، در غیر این صورت جامعه سیاه پوستان آمریکا و دیگر اقلیت‌های ساکن در این کشور از افزایش استفاده از هوش مصنوعی متضرر می‌شوند و می‌توان انتظار داشت که مشکل یادشده به دیگر کشورهای جهان نیز تسری یابد.
 
این مدیر گوگل همچنین اظهار نگرانی کرد که از هوش مصنوعی برای افزایش دقت سیستم‌های جاسوسی و پلیسی کردن بیشتر جامعه آمریکا سوءاستفاده شود.
 
وی در این مورد گفت: فناوری نژادپرست نیست، اما ما می‌توانیم کدنویسی آن را به شیوه‌ای متعصبانه و مغرضانه انجام دهیم. در این مورد می‌توان به دستگیری اشتباه یک سیاه پوست اهل دیترویت اشاره کرد که چهره وی به اشتباه با چهره یک دزد اشتباه گرفته شد. علت این است که الگوریتم‌های هوش مصنوعی در زمینه تمایز قائل شدن بین سیاه پوستن با دقت عمل نمی‌کنند.
 
انجلا ویلیامز در ادامه صحبت‌های خود به ضعف برخی الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل در زمینه شناسایی و طبقه بندی مطالب و پست‌های نژادپرستانه اشاره کرد و تصریح کرد که آنها گاهی مطالب عادی و مناسب را نژادپرستانه تشخیص می‌دهند و گاهی نیز مطالب نامناسب را شناسایی نمی‌کنند و هنوز برای این نوع مشکلات راه حل قطعی وجود ندارد. ولی باید تلاش شود تا دستورالعمل‌هایی مشخص برای کاهش این مشکلات ابداع شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.