اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 28, 2020
14:33 یکشنبه، 8ام تیرماه 1399
کد خبر: 113475

بازخوانی مطالبات ویژه رهبر انقلاب از مسئولان فضای مجازی

مدیریت فضای مجازی همواره یکی از موارد مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است و نیاز به بازخوانی فرمایشات ایشان در شرایط کنونی جامعه بیش از پیش حس می‌شود.
 
 
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بارها و بارها صحبت از اهمیت فضای مجازی نُقل محافل اجتماعی و بالاخص سیاسی کشور بوده و هست، تا جایی که در دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان و وزارء دولت دوزادهم، حضرت آیت الله خامنه‌ای به صورت خاص بر لزوم مهارت و به کارگیری فضای مجازی تاکید کردند..
 
 
ایشان حتی در جایی خطاب به مسئولان فرهنگی و مدیران فضای مجازی گفتند، که اگر زمان و کارشان اجازه می‌داد خود به شخصِ وارد عرصه فضای مجازی می‌شدند و مدیریت و محتوای کار را در دست می‌گرفتند.
 
اما سوال اینجاست که چرا هنوز پس از این حجم از تاکیدات مقام معظم رهبری به فضای مجازی و تولید محتوا، همچنان فضای مجازی مانند کلاف سردرگم در کشورمان است؟! البته که وزارتخانه، سازمان و نهادهای پرطمطراقی سرپرستی مدیریت و نظارت به دنیای مجازی را برعهده گرفتند، اما گاهی سرپرستی مسئولان مانند بدسرپرستی خانواده‌هایی است که فرزندانشان را رها کرده‌اند، و مسئولیت مدیریت این فضای سنگین را برعهده نمی‌گیرند.
 
مقام معظم رهبری چندین سال است که دغدغه فرهنگی و عدم غفلت از آسیب‌های فضای مجازی را دارند و بارها آن را از مسئولان مطالبه کرده‌اند و رهنمودهای بسیاری را در سخنرانی‌های متعددشان مطرح کرده‌اند.
 
 ایشان در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ موضوع آسیب‌های فضای مجازی را به جِد مطرح کردند و گفتند: «امروز بهمنی از گزاره‌های درست و نادرست دارد روی سر مراجعین اینترنت ما فرود می‌آید؛ اطّلاعات غلط، اطّلاعات نادرست، اطّلاعات مضر، شبه اطّلاعات که بعضی چیزها اطّلاعات واقعی نیست، اطّلاع‌نمایی است.» و بار دیگر در مرداد سال ۱۳۹۸ در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت بیان کردند:«از فروع و از حواشی، به جد پرهیز کنید؛ من می‌بینم متأسفانه، مال امروز و دیروز هم نیست، در غالب دوران‌ها ما زیاد دچار حواشی و فروع بوده‌ایم … امّا حالا با پدید آمدن فضای مجازی و این حواشی‌ای که در فضای مجازی و مانند اینها هست، بیشتر هم این فروع و این حواشی و امثال اینها زیاد می‌شود؛ از آنها هرچه ممکن است پرهیز کنید.»
 
با ورود پدیده‌ای به نام فضای مجازی و گسترش آن در بین اقشار مختلف کشور، تا حدودی سبک زندگیمان تغییر کرد، اما متاسفانه سبک مدیریت و برخورد با پدیده نوظهور اپلیکیشن‌های ارتباط جمعی تغییر نکرده است و با همان نگاه سنتی اداره می‌شود. همچنین نباید از این نکته غافل شد که مدیریت اصلی این حوزه چند سالی است برعهده وزیری جوان است.
 
کارنامه مدیریت و نظارت در سه ماهه اول سال ۹۹ و حواشی اخیر آن نشان می‌دهد، اسب زین شده فرهنگ فرنگی، چهار نعل بر سبک زندگی ایرانی_اسلامی می‌تازد و همین تاخت و تازهاست که صدای قریب به اتفاق اقشار جامعه را درآورده است و این شاید نشان از تعطیلی چندین ماهه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی داشته باشد.
 
پیش از این حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که خودش یکی از نهادهای زیربط در حوزه تولید محتوا برای فضای مجازی است، از تعطیلی ۴ ماهه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی خبر داد، همچنین این مسئول عرصه فرهنگی و اجتماعی کشور بیان کرد که بعد از برگزاری بیش از ۴۰ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنان پرونده تولید غنی محتوا در کشوی کاری آقایان خاک می‌خورد و قریب به ۵ – ۶ سال است که کار روی زمین مانده است.
 
همین سردرگمی برخی از خانواده‌ها و محتوای بی‌هویت و گاها مستهجن شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، باعث شد نه تنها مردم بلکه بهارستانی‌ها هم به آن اعتراض کنند، که یکی از مصادیق آن اعتراض سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران بود.
 
توئیت سید محسن دهنوی درباره فضای مجازی
 
اما سوء برداشت برخی از رسانه‌ها از این بحث باعث شد تا تصورات به سمت فیلترینگ اینستاگرام سوق پیدا کند و این شائبه در بین مردم ایجاد شده که وزیر ارتباطات بار دیگر برعهد خود مبنی بر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی وفا نکرده و حالا دکمه فیلتر را برای اینستاگرام روشن خواهد کرد، اما نگاه اصلی مجلس شورای اسلامی و همچنین محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات بر تولید محتوای غنی و سالم برای کشور است و بحث فیلترینگ جنجالی رسانه‌ای است.
 
پرونده‌های خاک خورده شورای عالی فضای مجازی و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی دقیقا همان بخش‌هایی است که باید به حوزه تولید محتوای فضای مجازی ورود کنند و موضوع فیلترینگ که از ریشه به آن‌ها مربوط می‌شود را با دیدی شفاف‌تر برای مردم و مسئولان تبیین کنند.
 
براساس این گزارش حق مطالبه‌گری رهبر انقلاب اسلامی، فقط به دستگاه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی معطوف نمی‌شود و باید دیگر نهادهای فرهنگی چون سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و … نیز پای کار بیایند تا این فضای وحشی را به سود کشور رام کنند و با ارائه محتوای فرهنگی از آن برای آموزش و ارتقاء سطح سواد کشور در حوزه‌های مختلف استفاده کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.