تلفن همراه

نشست هم‌اندیشی مدیران ایرانسل با ارائه‌دهندگان محتوای داخلی برگزار شد

منبع: پیوست
مدیران شرکت ایرانسل در یک نشست هم‌اندیشی با برخی از تولیدکنندگان محتوای داخلی، راه‌کارهای همکاری بیشتر و روش‌های تقسیم درآمدی را بررسی کردند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از دسترسی ۱۰۳۴ روستا به شبکۀ ملی اطلاعات که در ۲۴ خرداد ماه برگزار شد، از ایرانسل خواست به «همکاری با سکوهای توزیع محتوای کاربرمحور» بپردازد. اکنون روابط عمومی ایران اپراتور خبر داده است که مدیرعامل ایرانسل در نشستی با حضور برخی از بازیگران بازار محتوای دیجیتال، راهکارهای این همکاری را بررسی کردند.
 
براساس این گزارش، بیژن عباسی آرند در نخستین نشست آنلاین هم‌اندیشی «توانمندسازی و تقویت تولید داخلی محتوای دیجیتال» که عصر شنبه ۷ تیرماه با حضور جمعی از مدیران ایرانسل و نیز دعوت از نمایندگانِ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن صنفی VOD و IPTV و پلتفرم‌های ارائه محتوا از جمله آپارات، تیوا، آنتن، تلوبیون، فیلیمو، نماشا، پیشتاز مووی، دیدئو، صباتل، آیو، نماوا، کافه بازار، مایکت، روبیکا و چارخونه، به صورت آنلاین برگزار شد، با تأکید بر آمادگی وزارت ارتباطات و اپراتورها برای فعالیت در این حوزه گفت: «پیرو جلسه‌ای که چندی قبل با اپراتورهای دیگر داشتیم آنها هم آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند و در جلسات بعد می‌توانند به ما ملحق شوند تا تصمیم‌گیری‌ها و نشست‌ها با دیگر فعالان حوزه به نتیجه‌ای جامع‌تر برسد.»
 
مدیرعامل ایرانسل در این نشست، همچنین با تأکید بر تکالیف تعیین شده در سند شبکۀ ملی اطلاعات برای افزایش سهم مصرف محتوای داخلی به بیش از ۷۰ درصد، ادامه داد: «آنچه اهمیت دارد این است که یک مدل برای همکاری، با پذیرش و مشارکت هر سه بخش اپراتور، ارائه‌دهندۀ محتوا و برنامه‌ساز طراحی شود.»
 
وی افزود: «با توجه به مذاکرات صورت گرفته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها این آمادگی را دارند تا با مدل‌های مورد توافق همۀ بازیگران، فعالیت‌های خود را ادامه دهند.»
 
عباسی آرند ابراز امیدواری کرد که در زمینۀ نظام تعرفه و مشارکت در پرداخت‌ها و تعرفه‌گذاری برای تولیدکنندگان نیز، همکاری‌های لازم توسط وزارت ارتباطات انجام شود.
 
در این نشست باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل گفت که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از ترافیک پهن‌باند، صرف استفاده از محتوای داخلی می‌شود و مطلوب آن است که این عدد به بیش از ۷۰ درصد برسد.
 
وی با توجه به اقدامات انجام شده در دو حوزۀ عرضه و تقاضا، به پیگیری سیاست ترافیک نیم‌بها برای ترافیک داخلی و نیز ارائۀ تسهیلات مالی و قانونی و دیگر قوانین حمایتی و نقش تسهیلگری اشاره کرد و این اقدامات را موجب رسیدن سهم محتوای داخلی به رقم فوق دانست.
 
معاون دیجیتال ایرانسل با بیان سه سؤال «نقش اپراتور را در توسعۀ عرضۀ محتوای داخل در چه می‌بینید؟»، «سازوکار اجرا و الزامات آن شامل چه مواردی است؟» و «استراتژی مناسب در اجرای این نقش را چگونه تعریف می‌کنید؟» از دیگر حاضران در نشست، خواست تا به بیان نظرات خود بپردازند.
 
در ادامه این نشست، بازیگران مختلف این حوزه، به ارائه دغدغه‌های خود پرداختند و به مواردی مانند «تسهیم مناسب درآمد»، «تعرفه‌گذاری»، «قانون‌گذاری سختگیرانه»، «سهم تبلیغات»، «تولیدکنندگان خرد» و «سختگیری‌های موجود در حوزه محتوای VOD» اشاره کردند.
 

​​