اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 29, 2020
11:06 دوشنبه، 9ام تیرماه 1399
کد خبر: 113503

گام بزرگ دولت برای توسعه و پایداری شبکه ملی اطلاعات

دولت دوازدهم با بهره‌برداری از بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور، گام بزرگی را برای برقراری عدالت در برخورداری از خدمات زیرساختی حوزه ارتباطات،  توسعه و پایداری شبکه ملی اطلاعات و بهبود کیفیت خدمات برداشت که می‌تواند انجام کسب‌وکارهای دیجیتال برای جوانان را نیز تسهیل کند.
 
رهبر معظم انقلاب دی‌ماه سال گذشته دستور ۵ ماده‌ای برای تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات به دولت را صادر کردند، ‌دستوری که حالا با افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور عملیاتی شده است.
 
صبح امروز بزرگترین مرکز داده غرب و شمال‌غرب کشور با حضور رئیس مجلس و وزیر ارتباطات افتتاح شد. مرکزی که می‌تواند بخش دیگری از نیازمندی‌های کشور در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات و بهبود کیفیت خدمات را تسهیل و ارتقا دهد.
 
این مرکز که بعد از مرکز اقماری شماره یک شبکه ملی اطلاعات که ماه گذشته توسط ایرانسل با سرمایه‌گذاری هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی راه‌اندازی شد، ‌ دومین مرکز داده کشور به شمار می‌رود که توسط همراه اول در تبریز به بهره‌برداری رسیده است.
 
همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور ارتباطی کشور یکی از بزرگترین مراکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات را در تبریز افتتاح کرده تا نویدی بر تحقق رویای دیجیتال ایران زمین بویژه آذری زبان‌های کشور باشد.
 
«مرکز داده شهید قاضی طباطبایی» با اهدافی نظیر توسعه شبکه موبایل در غرب و شمال غرب کشور، تأمین بستر و زیرساخت مورد نیاز برای مجازی‌سازی شبکه، افزایش پایداری شبکه، افزایش کیفیت خدمات، افزایش قدرت مانور و کنترل ترافیک، ارائه سرویس‌های دیجیتال و ارائه سرویس‌های هاستینگ به مشتری‌های سازمانی و خصوصی طراحی شده و توسعه یافته است.
 
این در حالی است که مراکز داده به عنوان دارایی استراتژیک اپراتورهای تلفن همراه، راه پیاده‌سازی تحول دیجیتال را هموار می‌کند. .
 
این مرکز داده البته با تأکید بر استفاده حداکثری از تولیدات تامین‌کنندگان داخلی در بخش زیرساخت توسعه یافته و به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش پایداری زیرساخت‌های مراکز داده و افزایش ظرفیت خدمات ابری را برای ایران عزیز فراهم خواهد آورد و انجام کسب‌وکار دیجیتال را برای جوانان تسهیل خواهد کرد.
 
حفاظت از پایداری اقتصادی دیجیتال در کشور
 
«محمد جواد آذری جهرمی» در این مراسم همچنین تاکید کرد که در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات، همراه اول وظایف سنگین و مهمی دارد، از همراه اول خواسته‌ام تا مردادماه امسال در پنج نقطه تهران اینترنت نسل پنجم را ارائه کند.
 
آذری جهرمی افزود: ما در باندهای پایین، محدودیت فرکانسی داریم و باید در باندهای بالا سرمایه‌گذاری کنیم. از همین رو تا یکی دو هفته آینده لابراتوار نسل پنجم اینترنت رونمایی می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی با اشاره به اینکه امروز دومین مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد، ‌ تاکید کرد: ایستگاه اول توسعه ارتباطات روستایی برای ۱۵۰۰ روستا توسط همراه اول محقق شد. در گام دوم، مرکز داده اقماری شماره یک توسط شرکت ایرانسل افتتاح شد و با افتتاحی که در حوزه خدمات ابری صورت گرفت ما به خودکفایی رسیدیم.
 
به گفته وزیر ارتباطات، پایداری شبکه ملی اطلاعات، تمرکززدایی از تجهیزات داخل تهران و خدمات هم مکانی از جمله مزایای افتتاح این دیتا سنتر است.
 
جهرمی تاکید کرد: دستور رهبر معظم انقلاب برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات به دولت مورد توجه قرار گرفته و رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه نیز همراهی خوبی انجام داده‌اند.
 
وزیر ارتباطات گفت: ما هشت ایستگاه دیگر تا پایان سال طراحی کرده‌ایم که همگی وابستگی‌های ما به فضای بین‌الملل را کاهش می‌دهد زیرا باید پایداری اقتصادی دیجیتال در کشور را حفاظت و حراست کنیم.
 
فرصت اقتصاد دیجیتال برای جبران عقب ماندگی‌های اقتصادی
 
همچنین رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم عنوان کرد: امروز مجموعه‌ای افتتاح می‌شود که مانند گذشته این مجموعه می تواند در کمترین زمان ممکن با بیشترین تاثیرگذاری در همه جغرافیای کشور با شفافیت، عدالت و اقتصادی‌ترین روش مسائل نابه‌سامانی‌های اقتصادی کشور را حل و فصل کند.
 
«محمد باقر قالیباف» گفت: وقتی حرف از اقتصاد دیجیتالی می‌زنیم یعنی اینکه فرصت بزرگی در اختیار ما است که جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته را انجام بدهیم و بسیار راه کوتاهی را طی کنیم و به بزرگترین دستاوردها برسیم و البته اگر غفلت کنیم، طبیعتا  فاصله‌مان نسبت به بقیه دنیا شکافش هم شکاف دیجیتالی خواهد شد و عقب‌ماندگی‌مان هم از بقیه دنیا بیشتر می‌شود.
 
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در کشور می‌توانیم دو نگاه به این مساله داشته باشیم. یک نگاه این است که جوانان کشور که امروز در حوزه اشتغال دچار مشکل هستند را یک تهدید ببینیم و نگاه دیگر اینکه امروز نیروی جوان و تحصیلکرده و نیروی آشنا به این فضای اقتصاد دیجیتالی که بزرگترین سرمایه این عرصه هست و برای چنین ظرفیت و منابع انسانی لحظه‌شماری می‌کند را فرصت بدانیم.
 
رییس مجلس با اشاره به موضوع بحث «شاد» و ادامه کرونا گفت: بحث آموزشی یکی از پلتفرم‌های مهم ما است که باید آن را دنبال کنیم. در اینجا عدالت آموزشی هم برای ما بسیار مهم است. باید خدماتی که امروز می‌خواهیم در حوزه شاد و در این ارائه دهیم به این نکته توجه داشته باشیم که هنوز بخش قابل توجهی از مردم روستاهای و حتی در شهر در حاشیه شهرها امکان یک موبایل هوشمند را هم ندارند.
 
فضای مجازی را رها نکرده‌ایم
 
در ادامه این مراسم رئیس شورای عالی فضای مجازی گفت: برخی گمان می‌کنند ما فضای مجازی را رها کرده‌ایم، به هیچ وجه اینطور نیست و با دقت بالا به تمام حوزه‌ها نظارت داریم.
 
«ابوالحسن فیروزآبادی» افزود: نگاه ما در شورای عالی فضای مجازی نگاه تحول است و یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای ایجاد تحول، استفاده از زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است که از لایه کاربر آغاز می‌شود و بر لایه‌های بالای این هرم تاثیر می‌گذارد.  
 
وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات و شبکه ملی ارتباطات به عنوان اولویت کشور شناخته شده است، اضافه کرد: همه روابط و فرآیندها باید در تمام حوزه ها به صورت متوازن مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل در کنار شبکه ملی اطلاعات به دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال و آموزش دیجیتال توجه ویژه می‌شود.
 
فیروزآبادی گفت: اعتماد، امنیت و پایداری در فضای مجازی کشور سه رکن اساسی است که از شبکه ملی اطلاعات آغاز می‌شود.   خوشبختانه پروژه دیتاسنتر بخش کوچکی از تصویر بزرگی است که برای فضای مجازی کشور طراحی شده و با دقت در حال پیگیری است.
 
وی اشاره کرد: باید از وابستگی بد به پلتفرم‌های جهانی که امنیت ندارند نجات پیدا کرده و پلتفرم‌های بومی را جایگزین کنیم.  
 
مقاومت کسب و کارهای سنتی در برابر تحول دیجیتال
 
مدیرعامل همراه اول نیز در مراسم بهره‌برداری از بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور با اشاره به اینکه مصرف دیتا طی ۶ سال گذشته تقریبا ۵۰۰ برابر شده است، ‌گفت: انقلاب بزرگی در دنیا در حال رقم خوردن است. فناوری هایی که در تمام دنیا باعث تحول دیجیتال می شود. «کلود» (ابری) در دنیا توصیف می کند که ما در دنیا ارائه خدمات نقطه ای نداریم و همه چیز در فضای ابری است.
 
«مهدی اخوان بهادر» افزود:  توسعه زیرساخت،   شاهراه رشد، اقتصاد دیجیتال است.   در تحول دیجیتال کسب و کارهای سنتی مقاومت خواهند کرد به همین دلیل این حرکت باید به طور ظریف انجام شود تا بدون آسیب رساندن به کسب و کارهای سنتی بتوان در این مسیر پیش رفت.
 
وی گفت: ۱۰۰ درصد شهرهای کشور تحت پوشش نسل سوم و چهارم هستند و از تعداد سایت‌هایی که در کل کشور داریم، ۱۱هزار سایت به شبکه فیبر نوری متصل بوده و نزدیک به ۴۵ هزار روستا تحت پوشش نسل دوم هستند.
 
مدیرعامل شرکت همراه اول خاطرنشان کرد: مرکز داده با مدل های مختلف در کشور نیاز است.   هدف‌گذاری‌مان این است که تا پایان سال‌جاری ۱۳۷۰ «رک»   را به مجموعه کشور اضافه کنیم.   دیتاسنتری که امروز افتتاح می‌شود ۲۵۰ رک دارد.   البته برای طبقه هم کف نیز فضا را برای ایجاد ۱۰۰ رک دیگر فراهم کرده‌ایم.
 
‌به گزارش ایرنا، ‌ این مرکز داده  ۴۰۷ رک جدید به ظرفیت‌های زیرساختی کشور، ۲۵ درصد به ظرفیت رک‌های فعال در شبکه ملی اطلاعات اضافه می کند. اتفاقی که باعث می‌شود اهداف زیرساختی شبکه ملی اطلاعات بیش از گذشته و با سرعت بهتری محقق شود.
 
‌این مرکز با سرمایه‌گذاری همراه اول و در محیطی به مساحت سه هزار مترمربع در سه‌طبقه با ظرفیت۲۵۰ «رک» و قابل توسعه تا ۳۵۰ رک و با قابلیت نصب تعداد ۱۵۰۰ سرور فیزیکی و ۱۶۰۰ سرور مجازی در تبریز به بهره‌برداری رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.