اپراتورها

تلفن همراه

June 29, 2020
13:00 دوشنبه، 9ام تیرماه 1399
کد خبر: 113515

ایرانسل به استقبال همکاری با ارائه‌دهندگان محتوای داخلی رفت

 مدیرعامل ایرانسل در نشست آنلاین هم‌اندیشی بازیگران بازار محتوای دیجیتال، که در راستای پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایرانسل برای «توانمند‌سازی و تقویت تولید داخلی محتوای دیجیتال» برگزار شد، بر آمادگی ایرانسل در حمایت هر چه بیشتر از توانمندسازی تولیدکنندگان داخلی محتوای دیجیتال تأکید کرد.
 
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسی آرند، در نخستین نشست آنلاین هم‌اندیشی «توانمندسازی و تقویت تولید داخلی محتوای دیجیتال» که عصر شنبه 7 تیرماه 1399، با حضور جمعی از مدیران ایرانسل و نیز دعوت از نمایندگانِ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن صنفی VOD و IPTV و پلتفرم‌های ارائه محتوا از جمله «آپارات»، «تیوا»، «آنتن»، «تلوبیون»، «فیلیمو»، «نماشا»، «پیشتاز مووی»، «دیدئو»، «صباتل»، «آیو»، «نماوا»، «کافه بازار»، «مایکت»، «روبیکا» و «چارخونه»، بر پلتفرم «داناپلاس» ایرانسل برگزار شد، با تأکید بر آمادگی وزارت ارتباطات و اپراتورها برای فعالیت در این حوزه گفت: پیرو جلسه‌ای که چندی قبل با اپراتورهای دیگر داشتیم آن‌ها هم آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند و در جلسات بعد می‌توانند به ما ملحق شوند تا تصمیم‌گیری‌ها و نشست‌ها با دیگر فعالان حوزه به نتیجه‌ای جامع‌تر برسد.
 
نشست ایرانسل با بازیگران بازار تولید محتوای داخلی، در پی پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایرانسل برگزار شد. مهندس محمدجواد آذری جهرمی، شنبه 24 خرداد ماه 1399، در مراسم رونمایی از دسترسی 1034 روستا به شبکۀ ملی اطلاعات که در ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار شد، به ایرانسل پیشنهاد کرد که به «همکاری با سکوهای توزیع محتوای کاربرمحور» بپردازد.
 
مدیرعامل اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، در این نشست، همچنین با تأکید بر تکالیف تعیین شده در سند شبکۀ ملی اطلاعات برای افزایش سهم مصرف محتوای داخلی به بیش از 70 درصد، ادامه داد: آنچه اهمیت دارد این است که یک مدل برای همکاری، با پذیرش و مشارکت هر سه بخش اپراتور، ارائه‌دهندۀ محتوا و برنامه‌ساز طراحی شود.
 
وی افرود: با توجه به مذاکرات صورت گرفته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها این آمادگی را دارند تا با مدل‌های مورد توافق همۀ بازیگران، فعالیت‌های خود را ادامه دهند.
 
عباسی آرند ابراز امیدواری کرد که در زمینۀ نظام تعرفه و مشارکت در پرداخت‌ها و تعرفه‌گذاری برای تولیدکنندگان نیز، همکاری‌های لازم توسط وزارت ارتباطات انجام شود.
 
صمدی: 30درصد ترافیک پهن باند به محتوای داخلی تعلق دارد
در این نشست آنلاین، همچنین مهندس باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل گفت که در حال حاضر حدود 30 درصد از ترافیک پهن‌باند، صرف استفاده از محتوای داخلی می‌شود و مطلوب آن است که این عدد به بیش از 70 درصد برسد.
 
وی با توجه به اقدامات انجام شده در دو حوزۀ عرضه و تقاضا، به پیگیری سیاست ترافیک نیم‌بها برای ترافیک داخلی و نیز ارائۀ تسهیلات مالی و قانونی و دیگر قوانین حمایتی و نقش تسهیلگری اشاره کرد و این اقدامات را موجب رسیدن سهم محتوای داخلی به رقم فوق دانست.
 
معاون دیجیتال ایرانسل با بیان سه سؤال «نقش اپراتور را در توسعۀ عرضۀ محتوای داخل در چه می‌بینید؟»، «سازوکار اجرا و الزامات آن شامل چه مواردی است؟» و «استراتژی مناسب در اجرای این نقش را چگونه تعریف می‌کنید؟» از دیگر حاضران در نشست، خواست تا به بیان نظرات خود بپردازند.
 
در ادامه این نشست، بازیگران مختلف این حوزه، به ارائه دغدغه‌های خود پرداختند و به مواردی مانند «تسهیم مناسب درآمد»، «تعرفه‌گذاری»، «قانون‌گذاری سختگیرانه»، «سهم تبلیغات»، «تولیدکنندگان خرد» و «سختگیری‌های موجود در حوزه محتوای VOD» اشاره کردند.
 
از جمله، دکتر علی محمد منتظری به عنوان نمایندۀ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به بحث تعرفه و لزوم تصمیم‌گیری برای بررسی آن به عنوان موضوع محوری و یا جانبی اشاره کرد و با تأکید بر بررسی مدل اقتصادی لازم برای توسعۀ تولید محتوا، بر توجه به الزامات اسناد بالادستی در این زمینه تأکید کرد.
 
وی همچنین با اشاره به دغدغه‌های موجود در بحث تسهیم درآمد، پیشنهاد داد خدمات دیجیتال در حوزه‌های جدید هم علاوه بر VOD مورد توجه قرار گیرد.
 
همچنین مهندس بهنام ولی‌زاده، نمایندۀ سازمان فناوری اطلاعات به مواجه شدن اپراتورها با تولیدکنندگان خرد اشاره کرد و گفت: شاید این امکان‌پذیر نباشد که پلتفرم‌های بزرگ با تولیدکنندگان خرد هم در ارتباط باشند، بنابراین می‌توان بازارهای مشخصی داشت تا همه به نسبت مشخصی بتوانند از آنها استفاده کنند.»
 
در پایان این نشست، مقرر شد تا نشست بعدی، هفتۀ آینده برگزار شود و پس از بحث و تبادل نظر و جمع‌بندی پیشنهادها، مدل درآمدی، چارچوب حقوقی و راهکارهای فنی طراحی و به رگولاتوری ارائه شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.