اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

July 1, 2020
14:40 چهارشنبه، 11ام تیرماه 1399
کد خبر: 113610

مدیرعامل شرکت زیرساخت: بهبود کیفیت اینترنت نیاز به رفع انحصار ذاتی مخابرات دارد

اینترنت و اختلال‌های بی‌پایان آن از بحث‌های اساسی کاربران در شبکه‌های اجتماعی است؛ بحث‌هایی که یک سر آن همیشه به زیرساخت ختم می‌شود و سر دیگر آن به شرکت‌ مخابرات و اپراتورهای اینترنتی و همراه. در حالی که بسیاری شرکت ارتباطات زیرساخت را مسئول اینترنت بی‌کیفیت و اختلال‌های بی‌پایان در سرویس‌های خود می‌دانند؛ اما حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ششمین شبانه‌های پیوست اعلام کرد که بسیاری از اختلال‌های ایجاد شده در سرویس اینترنت در کنترل آنها نیست و این شرکت نقشی در این اتفاق ندارد. همچنین فتاحی در بخش دیگر از گفت‌وگوی خود با آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست تاکید کرد که این شرکت چون در بازار بین‌المللی هم حضور دارد نمی‌تواند سرویس بی‌کیفیت ارائه کند؛ چراکه بازار تجاری خود را در مقابل رقیبان بزرگ دیگر در این بازار از دست می‌دهد. فتاحی در این گفت‌وگو تاکید کرد که برای داشتن اینترنت با کیفیت همانطور که وزیر ارتباطات هم اخیرا در مجلس اعلام کرد، نیاز به رفع انحصار ذاتی از شرکت مخابرات وجود دارد. از سوی دیگر فتاحی در این گفت‌وگو از پیگری برای آزادسازی و شکست انحصار پهنای باند گفت و در مقابل نگرانی کاربران از توسعه شبکه ملی اطلاعات با اشاره به تصویب معماری جدید این شبکه گفت که  قرار نیست دسترسی کاربران داخل کشور با این معماری جدید به اینترنت بین‌الملل قطع شود.
 
تعیین مسیر پشتیبانی جدید برای بالا بردن کیفیت بازی‌های آنلاین
یکی از موضوعاتی که در ششمین برنامه شبانه‌های پیوست و با توجه به اهمیت ویژه آن برای کاربران مورد توجه قرار گرفت، موضوع پینگ بالای هنگام انجام بازی‌های آنلاین بود که بارها از سوی گیمر‌های مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است. این انتقاد حتی در یک ماه اخیر به دلیل قطع شدن فیبر در خلیج‌ فارس و مسیری که بهترین شرایط ارتباطی را برای گیمر‌ها فراهم می‌کرد بیشتر هم شده بود.
 
حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این پخش زنده اینستاگرامی اعلام کرد که آنها با تعمیر این مسیر و البته اضافه کردن یک مسیر پشتیبان دیگر در تلاش برای ثابت نگه داشتن مسیر ارتباطی برای گیمرهای ایرانی هستند.
 
او در پاسخ به این سوال که مشکل پینگ پایین برای گیمر‌های ایرانی از کجا ناشی می‌شود گفت: «مهمترین شاخص برای داشتن کیفیت در مراحل انجام بازی، داشتن پینگ مناسب است که برای برخی از بازی‌ها این پینگ باید روی ۲۰ میلی ثانیه باشد. برای داشتن پینگ مناسب باید کاربر نزدیک محتوا (کانتکت) یا سروری که بازی را هاست می‌کند باشد، از آنجا که این سرورها در نقاط مختلف دنیا پخش هستند طبیعی است که باید شرایطی فراهم شود تا امکان اتصال کاربران به نزدیک‌ترین محلی که محتوای بازی در آن نگهداری می‌شود به وجود بی‌آید.»
 
فتاحی درخصوص نزدیک شدن به سرورهای کانتت ادامه داد: «ما برای رساندن بهترین کیفیت ارتباطی برای انجام بازی به دست گیمرهایمان مسیرهای مختلفی را بررسی کرده‌ایم و در نهایت متوجه شدیم که عمده بازی‌هایی که از سمت کاربران ایرانی مورد استقبال است توسط اپراتور موبایل اماراتی( du ) در دوبی نگهداری می‌شود، با اینکه هزینه گرفتن ارتباط با این اپراتور از میزان هزینه‌ای که برای آوردن اینترنت از فرانکفورت به کشور باید پرداخت کنیم، بیشتر بود اما این اتصال را برقرار کردیم تا گیمرهای ایرانی بتوانند با بهترین کیفیت بازی مورد علاقه خود را انجام دهند.»
 
 
معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت زیرساخت در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی خود با پیوست خبر از ایجاد یک مسیر ارتباطی جدید پشتبان خبر داد که می‌تواند مشکلات گیمر‌های ایرانی را تا حدود زیادی حل کند
 
فتاحی اعلام می‌کند که با وجود تمام تلاش‌های آنها برای اتصال گیمر‌های ایرانی به بهترین مسیرها برای انجام بازی اما در نهایت یک بدشانسی باعث شده بود تا طی چند ماه گذشته مجدد میزان پینگ بازی‌های آنلاین کاهش پیدا کند.
 
مدیرعامل شرکت زیرساخت در توضیح این اتفاق گفت: «برای اتصال به دیتاسنتر در دوبی، یک مسیر دوم پشتیبان نیز در نظر گرفتیم که اگر مسیر اصلی دچار مشکل شد از طریق مسیر دوم بتوانیم ارتباط گیمرها را برقرار کنیم؛ اما در یک اتفاق نادر مسیر فیبر در خلیج فارس که مسیر ارتباطی گیمرها هم از همانجا برقرار می‌شد قطع و با مشکل برخورد کردیم.»
 
فتاحی اعلام می‌کند که آنها ۳ بار شناور مخصوص برای تعمیر کابل در خلیج فارس را ارسال کرده‌ بودند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و بیماری کارشناسان عملا امکان تعمیر کابل را پیدا نکردند. در نهایت براساس اظهارات رییس هیات مدیره زیرساخت روز دوشنبه (۹تیر) این کابل تعمیر و مشکل ارتباطی برای گیمرها هم برطرف شده است.
 
فتاحی همچنین تاکید می‌کند که برای جلوگیری از تکرار این مشکل آنها یک مسیر سوم پیشتیبان از طریق کشور ثالث در عمان فراهم کرده‌اند تا شرایط بازی گیمرهای ایرانی به شرایط پایدارتری برسد.  رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در این گفت‌وگو از گیمر‌ها خواست تا در صورت برخورد با هر مشکلی در انجام بازی‌ها این مشکل را به آدرس game@tic.ir ارسال کنند.
 
زیرساخت نمی‌تواند سرویس بی‌کیفیت ارئه دهد
یکی از بزرگترین انتقادهای مطرح شده که هم در برنامه زنده اینستاگرامی سه شنبه شب ( ۱۰ تیر ۱۳۹۹) پیوست مطرح شد و  هم کاربران در شبکه‌ها اجتماعی پیوسته به آن اشاره دارند، پایین بودن کیفیت اینترنتی است که دریافت می‌کنند، بسیاری در این بین از شرکت زیرساخت خواستند تا نسبت به وضعیت نامناسب کیفیت سرویس‌های اینترنتی پاسخگو باشد.
 
حمید فتاحی در واکنش به این انتقادها اعلام کرد که اینترنت از طریق گذراندن یک چرخه به دست کاربر نهایی می‌رسد که در این چرخه شرکت ارتباطات زیرساخت یک طرف ماجرا است که شبکه هسته، را در اختیار دارد و عملا شبکه تجمیع و لایه دسترسی را در اختیار دیگران است و اگر مشکلی در زمینه کیفیت سرویس نهایی برای کاربران به وجود می‌آید در بیشتر مواقع این مشکل به خاطر اختلال‌ها در شبکه شرکت‌های اینترنتی یعنی لایه دسترسی یا لایه تجمیع یعنی شرکت مخابرات ایران است.
 
فتاحی تاکید می‌کند که از آنجا که این شرکت مسئول ترانزیت و ترنزمیشن است و ارتباط مسیرهای مختلف در اروپا و آسیا را نیز برقرار می‌کند و اکنون اینترنت مورد نیاز کشورهای همسایه را نیز تامین می‌کند در نتیجه نمی‌تواند سرویس بد ارائه کنیم؛ چرا که بازار جهانی خود را با وجود رقیبان بزرگ در این بازار از دست می‌دهد.
 
مدیرعامل زیرساخت در این مورد گفت:‌ «ما در کشور اپراتورهای مختلفی داریم که کیفیت سرویس‌های آنها نیز متفاوت است؛ اما من به عنوان شرکت زیرساخت براساس SLA مشخص شده نمی‌توانم سرویس خود را با کیفیت متفاوت در اختیار شرکت‌ها و اپراتورها بگذارم. از سمت دیگر زیرساخت در زمینه ترانزیت و ترنسمیشن رقیب‌های جدی بین‌المللی مانند ترکیه، آذربایجان، روسیه را دارد و اگر ما با کوچکترین مشکل فنی در لایه خودمان مواجه شویم مسیرهای ارتباطی که برای شرکت‌های مختلف در اروپا و شرق و غرب آسیا فراهم می‌کنیم را از دست می‌دهیم.»
 
فتاحی تاکید می‌کند همین شرایط هم باعث می‌شود که زیرساخت تمام تلاش خود را برای ایجاد شبکه با کیفیت و برقراری ارتباط مناسب برای شرکت‌هایی که از او سرویس دریافت می‌‌کنند به صورت یکسان فراهم کند.
 
او می‌گوید که در حال حاضر لایه دسترسی اپراتورهای اینترنتی وابستگی شدیدی به شبکه مخابرات دارد و از آنجا که این شرکت به خاطر مشکلات خصوصی سازی و انحصار ذاتی که داشته نتوانسته به درستی شبکه خود را توسعه دهد در نهایت سرویس شرکت‌های دیگر نیز با مشکل مواجه می‌شود.
 
فتاحی تاکید می‌کند که همانطور که وزیر ارتباطات اخیرا در مجلس از نمایندگان خواست تا برای رفع انحصار در شرکت مخابرات کمک کنند، باید شرایط فراهم شود تا با برداشتن انحصار مخابرات در لایه دسترسی و شبکه امکان توسعه همسان و با کیفیت اینترنت در کشور فراهم شود.
 
آزادسازی پهنای باند همچنان در دست بررسی
از جمله وعده‌هایی که حداقل در سه سال گذشته وزیر ارتباطات و مدیران او در شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح کرده‌اند شکست انحصار فروش پهنای باند و سرویس‌هایی بود که از طریق شرکت زیرساخت بوده است، وعده‌ای که در یک سال پایانی باقی مانده از عمر وزارت ارتباطات دول دوازدهم هنوز عملی نشده است. البته در مقابل این نظر حمید فتاحی در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی خود با پیوست اعلام کرد که بخش‌هایی از وعده شرکت زیرساخت برای آزادسازی سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد اجرایی شده است.
 
او با اشاره به آزادسازی مکالمات بین‌الملل گفت: «مکالمات بین‌الملل را با وجود کاهش درآمدی که برای ما به دنبال داشت آزاد و در اختیار اپراتورهای بخش خصوصی گذاشتیم. در واقع در حال‌حاضر کل تجارت مکالمات بین‌المل که در اختیار زیرساخت بود به شرکت‌های بخش خصوصی واگذار شده است.  با این اتفاق درست است که یک درآمد بزرگ و خوبی از دست زیرساخت خارج شد؛ اما الان رقابت، شفافیت و کیفیت در مکالمات بین‌الملل بالا رفته است.»
 
فتاحی اما در مورد اینکه چه زمانی قرار است اتفاق بزرگ در این بازار یعنی پایان انحصار واگذاری پهنای باند از سمت زیرساخت اتفاق بیفتد توضیح داد: «برای آزادسازی پهنای باند به دلیل حجم بازار آن و اینکه مارکت آن بزرگتر است کمی شرایط اجرایی آن طول کشیده است. البته چون ما یک بار با آزادسازی مکالمات بین‌المللی بخش قابل توجه‌ای از درآمد خود را از دست داده‌ایم چندان در این زمینه مشکل نداریم اما بخش‌هایی از آزادسازی در این زمینه به فراهم بودن شرایط فنی شرکت‌های اینترنتی بستگی دارد.»
 
او تاکید می‌کند که زیرساخت آزادسازی پهنای باند را در برنامه خود دارد و ابراز امیدواری کرد که این طرح تا پایان وزارت ارتباطات دولت دوازدهم به نتیجه برسد.
 
اما فتاحی در واکنش به اظهارات سال گذشته مدیرعامل بورس کالا از مذاکره با وزارت ارتباطات برای واگذاری پهنای‌باند اینتنرت از طریق بورس خبر داده بود اظهار بی‌اطلاعی کرد. او در این مورد گفت: « در این زمینه مذاکره‌ای با ما نشده است من هم این موضوع را از طریق رسانه‌ها متوجه شده و تنها خبر آن را خواندم. به نظرم این یک ایده از سمت ایشان بوده است. با این حال اگر این پیشنهاد مبنای اقتصادی داشته باشد می‌توان روی آن فکر کرد.»
 
مشکلی برای تامین پهنای باند بین‌الملل نداریم
افزایش نرخ دلار، نوسانات در این بازار و به دنبال آن داستان تحریم اکثر شرکت‌های ایرانی را درگیر کرده است و در این بین شرکت زیرساخت از قاعده مستثنی نبوده است. حمید فتاحی،‌ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت زیرساخت با اشاره به مشکلات تامین پهنای باند برای کشور در دوران نوسانات ارزی و تشدید تحریم‌ها اعلام کرد که با وجود تمامی این موانع آنها توانسته‌اند پهنای باند کشور را بدون مشکلی با پیگیری‌های همکارانش حل کنند.
 
فتاحی مدیرعامل زیرساخت گفت:‌ «وظیفه اصلی ما تامین پهنای باند کشور است و این در حالی است که به خاطر مشکلات به وجود آمده در بازار ارز و همچنین تحریم‌ها برای جابه‌جایی پول یا همکاری با شرکت‌های خارجی با مشکل مواجه بودیم. در کنار تمام این مشکلات شیوع ویروس کرونا هم شرایط را برای ما سخت‌تر کرد چرا که میزان مصرف اینترنت بالا رفت و اگر برنامه‌ریزی شده بود که برای مثال ۵۰۰ گیگ اینترنت بخریم باید این میزان را به ۱ ترابایت افزایش می‌دادیم.»
 
فتاحی تاکید می‌کند با راه‌حل‌های درنظر گرفته شده از سمت تیم تجاری و فنی زیرساخت آنها توانسته‌اند تاکنون موانع تامین پهنای باند کشور را از بین ببرند و حالا کشور در این زمینه با مشکلی مواجه نیست. او می‌گوید که در شرایط فعلی شرکت زیرساخت به حضور پررنگ‌‌تر و جدی‌در بازار بین‌المللی و منطقه فکر می‌کند و می‌خواهد تجارت خود در این بازارها را قوی‌تر از گذشته پیگیری کند.
 
شبکه ملی اطلاعات و معماری جدید
اواسط هفته گذشته یک بار پس از راه‌اندازی و شروع توسعه شبکه ملی اطلاعات، معماری این شبکه توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب شد. حالا بسیاری از کاربران با تصویب مجدد معماری شبکه‌ای که به گفته مقامات وزارت ارتباطات ۸۰ درصد آن راه‌اندازی شده این نگرانی را دارند که احتمالا در پروژه‌ای جدید و با توجه به تجربه قطع سراسری اینترنت در آبان‌ ماه گذشته، در معماری جدید در نظر گرفته شده برای شبکه ملی اطلاعات قرار است به زودی اینترنت قطع شود، نگرانی که فتاحی در گفت‌وگوی زنده خود با پیوست بی‌مورد دانست.
 
او اعلام کرد که قرار نیست به واسطه معماری جدید شبکه ملی اطلاعات دسترسی کاربران به اینترنت بین‌الملل قطع شود یا حریم خصوصی آنها به خطر بیفتد. او در این مورد گفت: «شبکه ملی اطلاعات یک زیست‌بوم برای توسعه اشتغال و اقتصاد مبتنی بر فناوری است و برنامه‌ای برای محدود کردن اینترنت ندارد. چنانچه در سند توسعه شبکه ملی اطلاعات به اینترنت به عنوان سرویسی از این شبکه نگاه شده که باید برای توسعه آن هم برنامه‌ریزی صورت بگیرد.»
 
تخفیف برای راه‌اندازی دیتاسنتر در شهرهای مختلف کشور
از جمله انتقادهای برخی شرکت‌ها صاحب محتوا، بالا بودن هزینه‌های فیبر و ترنزمیشن شبکه بین شهری و درون‌شهری است که همین عامل هم باعث می‌شود تا اکثر این شرکتها دیتاسنترهای خود در شمال شهر و در نزدیک‌ترین نقاط ارتباطی با شرکت زیرساخت بسازند. در واکنش به این اتفاق حمید فتاحی اعلام می‌کند که اخیرا آنها در هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت مصوبه‌ای تصویب کرده‌اند که ۲ تخفیف ۹۵ درصدی در زمینه کولوکیشن و ترنزمیشن را در اختیار صاحبان محتوا می‌گذارد. او در توضیح این مصوبه گفت: «اگر به طور مثال و براساس مصوبه رگولاتوری من سرویس کولوکیشن را  در LCT تهران ۸ میلیون در اختیار شرکتی می‌گذارم، این شرایط را هم فراهم کردم که اگر شرکتی دیتاسنتر خود را در شیراز، تبریز و شهرهای دیگر راه‌اندازی کند می‌تواند از من ۹۵ درصد تخفیف در زمینه استفاده از این سرویس بگیرد. این اتفاق در مورد سرویس ترنزمیشن رخ داده است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.