تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 4, 2020
16:45 شنبه، 14ام تیرماه 1399
کد خبر: 113702

اتاق بازرگانی تهران خبر از کاهش اشتغال پس از بحران کرونا داد

ورود ویروس کرونا به کشور تاثیرات دامنه داری بر همه بخش های اقتصادی کشور بر جای گذاشته و کسب و کارهای مختلف را تحت تاثیرات جدی قرار داده است. به تبع سایر بخش‌های اقتصادی و کسب و کاری، استارتاپ‌ها نیز از این مهلکه جان سالم به در نبرده و در چند ماه اخیر همه این کسب و کارهای نوپا در ایران و جهان با چالش‌های متاثر از شیوع کووید 19 دست به گریبان بوده اند. در ماه‌های اخیر گزارش های گوناگونی از سوی نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی، سازمان فناوری اطلاعات و شاپرک منتشر شده و از منظرهای مختلفی به بررسی تاثیر همه‌گیری این ویروس بر کسب و کارها پرداخته شده است.  اتاق بازرگانی تهران نیز در گزارشی، تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر استارت آپ‌ها را مورد مطالعه قرار داده و به بررسی بیشتر فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی کسب وکارهای نوپا طی بحران کووید-19 و پس از آن پرداخته است.
 
بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در مقایسه با کسب و کارهای سنتی آسیب‌پذیری بیشتری را در دوره همه‌گیری ویروس کرونا تجربه کرده‌اند.
 
اکثر کسب وکارهای نوپای موجود با چالش‌های قابل توجهی در اثر شیوع کرونا مواجه هستند، لذا ازین منظر در مقایسه با بنگاه‌های قدیمی‌تر، نسبت به شوک‌های ناشی از ویروس کرونا ،آسیب پذیرتر هستند. چرا که در مقایسه با سایر بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشتر تمایل دارند به فعالیت‌های پر ریسک بپردازند و در دسترسی به بودجه با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستد، بنابراین زمانی که نااطمینانی اقتصادی بسیار چشمگیر بوده و درآمد کسب‌وکارهای نوپا تحت تاثیر اقدامات مهارکننده و افت قابل توجه تقاضا قرار گرفته، ممکن است کسب وکارهای نوپا حتی از نظر اقتصادی شکننده‌تر شوند.
 
کاهش تعداد بنگاه‌های جدید، حتی در یک سال واحد، اثرات قابل ملاحظه و مداومی بر ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی از جمله نوآوری و بویژه اشتغال کشور خواهد داشت. مطابق شبیه سازی‌های بانک اطلاعاتی OECD کاهش ۲۰ درصدی تعداد بنگاه‌های جدید، افت مشابه آنچه در جریان بحران مالی جهانی سال 2008 رخ داد، منجر به کاهش ۰/۷ درصدی اشتغال کل طی سه سال پس از شوک و همچنین کاهش ۰/۵ درصدی پس از گذشت۱۴ سال خواهد شد.
 
 
 
 
شبیه سازی و پیش‌بینی OECD از وضعیت اشتغال کل در سال‌های پس از بحران همه‌گیری ویروس کرونا
 
از همین روست که برخی از کشورها در حال انجام اقداماتی هستند که به طور خاص روی کسب وکارهای نوپا متمرکز شده است. به عنوان مثال، فرانسه صندوقی با سرمایه ۴ میلیارد یورویی برای پشتیبانی از نقدینگی کسب وکارهای نوپا، از جمله تامین مالی از نوع پلی استارت‌آپ (Bridging start-up funding round)، را ایجاد کرده است. تامین مالی پلی استارت‌آپ نوعی تامین اعتباری موقتی است که برای تامین اعتبار مالی منظم بلند مدت انجام می‌شود، بنابراین آن را به عنوان تامین مالی پلی نام‌گذاری کرده‌اند زیرا مانند پلی است که یک شرکت را از طریق وام‌های کوتاه‌مدت به سرمایه‌ متصل می‌کند.
 
آلمان نیز برنام‌ه­ایی برای کمک به کسب ­وکارهای نوپا در جهت گسترش و تسهیل تأمین اعتبار سرمایه‌گذاری و انگلستان نیز صندوق تأمین مالی برای بنگاه‌­های نوآور که با مشکلات مالی روبه‌رو هستند را معرفی و یا ایجاد کرده‌اند.
 
بنابر این مطالعه،کووید 19 نه تنها برای کسب وکارهای نوپای موجود، بلکه برای کسب­ وکارهای نوپای تازه تاسیس، نیز چالش ایجاد کرده است. تجزیه و تحلیل جدیدترین داده‌ها در فرانسه تأیید می­‌کند که ایجاد بنگاه در مارس ۲۰۲۰ ،حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.
 
اگرچه شیوع کووید-19 چالشی مهم برای کسب­وکارهای نوپا بوده و امکان ادامه آن هم وجود خواهد داشت، اما بحران فعلی ممکن است از منظری دیگر، فرصتهای کوتاه مدت و بلندمدتی را نیز ایجاد کند.
 
فرصت­‌های مربوط به کسب وکارهای نوپا در زمان بحران
علی‌رغم اختلال چشمگیر اقتصادی ناشی از بحران کووید۱۹ ،پیامدهای منفی بلند مدت آن بر اشتغال و نوآوری می­‌تواند با انجام اقداماتی برای حمایت از کسب­ وکارهای نوپا موجود و ایجاد بنگاه‌های جدید، کاهش یابد به نحوی که اثرات ناخوشایند مورد بحث در بخش قبلی را کاهش دهد.
 
در حقیقت، در دوران رکود اقتصادی، حتی زمانی که تعداد ثبت نام کسب وکارهای جدید کاهش می‌یابد، بسیاری از مشاغل و کسب وکارهای نوپا از دوران بحران موفق بیرون آمدند. برای مثال بنگاه‌های Airbnb, Uber, Dropbox Groupon , WhatsApp و Pinterest همگی در جریان بحران مالی جهانی و یا بلافاصله پس از آن ایجاد شده‌اند.
 
همچنین شیوع کووید ۱۹ ممکن است تغییرات مداومی را به جوامع، عادات مصرف کننده یا نیازها تحمیل کند که می‌تواند فرصت‌های ارزشمند تجاری را برای کسب وکارهای نوپا که قادر به پیشتیبانی تغییرات هستند، آشکار کند. بنابراین سیاستگذاران می‌توانند در زمینه افزایش آگاهی نسبت به این فرصت‌ها، به ویژه در صنایعی مانند بخش‌های دیجیتالی که نسبت به کرونا مقاومت بیشتری دارند، کمک کنند.
 
مقایسه رشد اشتغال صنایع دیجیتال نسبت به فعالیت‌های غیردیجیتال در سال‌های پس از بحران کووید۱۹ نشان می‌دهد که رشد اشتغال بخش دیجیتال از بخش غیردیجیتال بیشتر خواهد بود و این فاصله در سال‌های آتی بیشتر نیز خواهد شد؛ به گونه‌ای که رشد اشتغال بخش دیجیتال  سال پس از بحران کووید۱۹ به بیش از ۱۷۵ درصد خواهد رسید؛ درحالی که رشد بخش غیردیجیتال کمتر و حدود ۱۰۰ درصد خواهد بود.
 
 
 
 
پیش‌بینی رشد اشتغال در سال‌های پس از بحران همه‌گیری ویروس کرونا
 
 
 
توصیه‌ای برای مقابله با چالش
همچنین این گزارش به عنوان توصیه‌هایی برای مقابله با چالش‌های کوتاه مدت، به پشتیبانی از تامین نیازهای مالی کوتاه مدت کسب وکارهای نوپای موجود، ارتقاء سطح آگاهی و اطلاع‌رسانی و حمایت از تحقیق و توسعه و اختصاص جایزه برای انجام نوآوری‌های بنیادی در زمینه کمک به مقابله با بحران اشاره می‌کند.
 
در این گزارش تاکید شده است که برای کاهش موانع کسب وکار باید فرایندهای داری تسهیل شوند و بروکراسی تا حد امکان کاهش یابد از سویی باید هرچه سریعتر سیستم‌های دولتی به سمت استفاده از سامانه‌های دولت الکترونیکی حرکت کنند.
از دیگر مواردی که روی آن تاکید شده است حصول اطمینان از دسترسی کسب و کارهای نوپا به منابع مالی لازم در همه مراحل توسعه آنها با هماهنگی فعالان بخش خصوصی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.