اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 4, 2020
21:31 شنبه، 14ام تیرماه 1399
کد خبر: 113705

لزوم ورود وزیر ارتباطات به قطع پی در پی اینترنت در جزیره کیش

تجربه اخیر قطع اینترنت در جزیره کیش و بصورت متوالی طی ماهها و حتی سالهای اخیر و هر بار به دلایل مختلف نشان داد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بعتوان متولی امر می بایست نگرش خود را نسبت به این جزیره تغییر داده و می بایست با دید ملی و فرامنطقه ای به کیش نگاه شود .
 
 
 
محمد رضا بازگیر : نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در هدایت فعالیت های اقتصادی و پیش بردن بهره وری و به طور کل تحول یک اقتصاد به اقتصاد دانش بنیان در دهه های اخیر مورد بحث جدی قرار گرفته و اینترنت به عنوان یکی از شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات در چند سال اخیر رشد چشمگیری را در ایران تجربه کرده است و تا حدودی می توان آن را ابزار بهبود بهره وری یک اقتصاد تعریف کرد.
تجربه اخیر قطع اینترنت در جزیره کیش و بصورت پی در پی طی سالهای اخیر به دلایل مختلف از جمله طغیان رودخانه ، صدمه توسط کشتی ها و در انتها هم آتش سوزی  مضحک یک اسپلیت ساده و قطع کامل یک هفته ای در کیش نشان می دهد که با قطع اینترنت، بسیاری از خدمات از دسترس مشتریان و صاحبان مشاغل  و گردشگران در این جزیره مرجانی خارج شده و شرکت‌های مبتنی بر اینترنت، همچون سیستم های بانکی و مالی ، فروشگاهی ، انواع سایت‌های فعال در حوزه آگهی کالا، بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی و… توانایی پاسخگویی به مشتریان خود را نخواهند داشت و در حوزه کسب و کارهای خُرد نیز بسیاری از افراد که فعالیت فروش، تبلیغ و جذب مشتری را از طریق اپ‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، بشدت متضرر می‌شوند.
هر چند که در حال حاضر و در قرن فعلی اینترنت یکی از با نفوذ ترین تکنولوزی های جدید ارتباطی است که همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر عظمت نفوذ قرار داده است و به نوعی همه ابعاد حیات فردی و جمعی ما متاثر از این تکنولوژی ارتباطی و سایر تکنولوژی ها است و قطع این سرویس در این ایام کرونا که پی دی پی مردم از سوی مسئولین برای در خانه ماندن تشویق ی کنند مشکلات بسیار زیادی را در زندگی روزمره ساکنین این منطقه توریستی و اقتصادی ایجاد نموده و بطوریکه ادامه حیات کسب‌وکارها را در بعضی موارد ناممکن نموده است.
بسیاری از فعالان اقتصادی ، دانشجویان و دانش آموزان که در این روزهای کرونایی که بسیاری از فعالیت ها به دورکاری تبدیل شده و نیاز به ارتباط بصورت مجازی می باشد ، واکنش‌های تندی را نسبت به قطع پی در پی و کندی اینترنت داشته‌اند، بطوریکه بسیاری از این فعالان اقتصادی و مجازی که از اختلال در کسب و کاری که صد در صد به طور کامل به اینترنت وابسته بوده از سیستم ضعیف اداره شرکت مخابرات در جزیره کیش بشدت گلایه داشته بطوریکه این  موضوع به یکی از مهمترین مباحث  و چالش های چند روز اخیر کیش تبدیل شده است.
هرچند که بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، قطعی‌های اینترنت مشترکان حدود تعیین شده‌ای دارد که درصورت تجاوز از این حدود شرکت ارائه‌کننده خدمات ملزم به پرداخت جریمه‌ می‌شوند البته بی‌شک در این میان استثناء هم وجود دارد و برای برخی قطعی‌های بلندمدت اینترنت جریمه‌ای وجود ندارد اما به طور معمول اختلالات و قطعی‌هایی که این روزها کاربران با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند ارتباط چندانی با استثنائات گفته شده که مواردی مانند حوادث طبیعی یا تغییر محل سکونت را در برمی گیرد ندارد.
اما با تمام این تفاسیر تاکنون شاید هیچ کاربری نباشد که بابت این اختلالات خسارت گرفته باشد چراکه بنا بر اعلام فعالان این حوزه معمولا در قراردادها، بحث پرداخت خسارت قید نشده و حتی در مواردی که مشکلات شرکتهای ارائه کننده اینترنت به بخشهای زیرساختی که متولی دولتی دارد هم مربوط می‌شود حتی خود این شرکتها در گرفتن خسارت ناکام می‌مانند.
اما در مصاحبه‌ای که قبلا از سوی سازمان تنظیم مقررات منتشر شده از کاربران خواسته شده است شکایات خود در این زمینه را مطرح کنند و سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این زمینه مرجعی است که بخشی را به رسیدگی به شکایات مردمی اختصاص داده و بر روی این پایگاه کاربران می توانند از طریق مراجعه به آدرس www.cra.ir شکایات خود را طرح و پیگیری کنند.
این سامانه بر اساس اطلاعات اولیه ثبت شده توسط کاربر و وظایف قانونی هر دستگاه، کاربر را به مبدا اصلی رسیدگی کننده به شکایت هدایت خواهد کرد.
مراحل ثبت و پیگیری شکایت در این سامانه به شرح ذیل است:
۱- ابتدا با مراجعه به پایگاه اینترنتی اپراتور سرویس دهنده خود مراجعه و نسبت به تنظیم شکایت، دریافت کد رهگیری و پیگیری مراحل رسیدگی به شکایت خود اقدام کنید.
۲- چنانچه پس از گذشت مدت ۱۴ روز از اپراتور سرویس دهنده خود پاسخی دریافت نکرده و یا پاسخ دریافتی مورد قبول شما واقع نبود، شما می توانید با مراجعه به این سامانه و ارائه کد پیگیری که از پایگاه اینترنتی اپراتور خود دریافت کرده اید، نسبت به تنظیم شکایت اقدام کنید.
۳- برحسب نوع و موضوع شکایت که شما در این سامانه انتخاب می کنید، شکایت شما به مناطق هفت گانه سازمان و یا یکی از اعضاء تفاهم نامه که صلاحیت رسیدگی به شکایت شما را دارند ارسال می شود.
۴- شما همواره می توانید با وارد کردن کد پیگیری خود در قسمت پیگیری شکایت این سامانه نسبت به آگاهی از نتیجه شکایت خود اقدام کنید.
۵- همچنین شما می توانید برخی از سوالات متداول را به همراه پاسخ ذکر شده در این قسمت سوالات متداول مشاهده کنید.
در پایان امیدواریم که با تدابیر  مثبت دکتر مظفری و تغییر نوع نگاه دکتر جهرمی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به موضوع جزیره زیبای کیش بعنوان برترین منطقه گردشگری ایران و همچنین با توجه به وجود حجم بالایی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فعالین اقتصادی این امید را داشته باشیم که به این جزیره با دید ملی و فرامنطقه ای نگاه شود نه بعنوان یک شهر و منطقه کوچک که با توجه به وجود حوادث احتمالی و غیر قابل پیش بینی و قدمت ۱۵ ساله و فرسوده بودن  فیبرنوری فعلی کیش ، اهمیت و اجرای فوری فیبرنوری پشتیبان و همچنین تثبیت اطمینان خاطر مردم این جزیره لازم و ضروری به نظر میرسد که امیدواریم بصورت جدی و ویژه در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران  قرار گیرد و این موضوع مهم و حیاتی بزودی دیگر محلی برای دغدغه ها و نگرانی های پیش روی سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی  پرتلاش جزیره کیش نباشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.